5 Reacties
2 jaar geleden
Heeft je verloskundige je dit aangeraden?
Ik zou er zelf huiverig mee zijn 🤣 ik had een pers fase van 2 uur en uiteindelijk ook een knip en de gynaecoloog zei dat dit juist kwam omdat m’n bekkenbodem spieren te sterk waren. Ik zou ze alleen met hulpmiddelen gaan trainen na overleg
2 jaar geleden
Reactie op tweedebaby
Heeft je verloskundige je dit aangeraden?
Ik zou er zelf huiverig mee zijn ...
Had je getraind met de aniball? Het idee is niet om je bekkenbodem spieren sterk te maken maar om je bewust te maken van hoe je deze kunt aan/ontspannen terwijl er een relatief groot “object” (ballon en straks hoofd haha) tegen je perineum aandrukt. Daarnaast doet het in principe hetzelfde als perineum massage
2 jaar geleden
Ik train sinds 37w met de aniball en ben nu 38+3w zwanger van de tweede. Ik doe de trainingen om de dag en ik vond de eerste keer inbrengen terwijl die een beetje opgeblazen was ook niet prettig. Wat ik nu doe ik dat ik hem leeg laat lopen zodat er geen spanning op staat, maar ook niet helemaal leeg is en dan inbrengen. Dat gaat eigenlijk zonder pijn. Ballonnetje een beetje opblazen dat het niet pijnlijk is maar een beetje druk geeft (dit worden vanzelf steeds wat meer “pufjes”). Daarna rustig in en uitademen via je buik: dus echt je buik “opblazen” en weer laten ontspannen (ook erg fijn tijdens weeen om deze ademhalingstechniek te beheersen; bij mijn eerste bevalling trok ik alle weeen daarmee heel goed). Daarmee gewoon eerst voelen hoe dat voor je is en hoe dat aanvoelt en wat er gebeurd met het ballonnetje, ik merk dat het ook verschillend is in een verschillende houding wat er met het ballonnetje gebeurd dus daarmee kan je ook variëren en oefenen. Zou als het pijnlijk is om het ballonnetje opgeblazen naar buiten te begeleiden dat gewoon de eerste keren overslaan of anders echt maar minimaal opgeblazen doen. Ik merk dat bij mij elke keer beter gaat en zit inmiddels op 22cm zonder pijn. Daarna doe ik overigens nog de perineum massage. Vooral niets overhaast doen en vooral je tijd nemen en bij pijn niet doorgaan of denken dat je een bepaalde grootte moet behalen!