1057 Reacties

3 maanden geleden

Vanmorgen bevallen, na een klein uurtje dronk hij 20 minuten krachtig uit de borst. Zoontje is nog wat misselijk en rustig aan t landen. De andere borst heeft hij nog niet gepakt. Ik had al wat prenataal gekolfd en al eerder 16 maanden bv gegeven.

3 maanden geleden

Ik geef nu 5 dagen borstvoeding. Vond het opstarten pittig en we moesten allebei wennen, maar het gaat steeds beter 🥰

3 maanden geleden

Ik ben morgen 38 weken en ik zit nog steeds in twijfel. Bij de eerste heb ik ook borstvoeding geprobeerd maar dit liep uit op een drama. Bij de tweede ben ik er niet eens aan begonnen en nu bij de derde denk ik.. moet ik het nog een kans geven? Dit is zeer waarschijnlijk de laatste zwangerschap, hierna komen er geen kinderen meer als het aan mij ligt. Dat borstvoeding de beste voeding is twijfel ik niet aan, maar met de fles worden ze ook groot. Ik zie bij beide opties voor en nadelen. Ik heb het er ook met de verloskundige over gehad en die zei, je kunt het altijd proberen maar als het ernaar uit ziet dat het niet lukt of het bevalt je niet, dan kun je altijd weer stoppen. Ik denk er dus over om het een kans te geven in de kraam week maar mocht er ook maar iets niet gaan dan stop ik gelijk.. het hele drama zoals bij mijn eerste wil ik absoluut niet nogmaals meemaken en bovendien zie ik mezelf ook niet als lang voeder. Sterker nog, ik zie mezelf op mijn werk straks ook niet zitten kolven. Of überhaupt kolven..

3 maanden geleden

Maak toevallig net een topic aan:). ik ben opzoek naar een handfree borstkolf met borstschild van 28/30 mm. Iemand suggesties? Geef nu 7 dagen borstvoeding en vind het tot nu toe enorm fijn🥰. Al vind ik het prettig om een voorraadje te creëren en heb nu de madela, eentje uit de prehistorie. Maakt een herrie en ben eraan verbonden, Ik kan ondertussen niets. Helaas werkt dit niet voor mij met een stuiterende peuter en mijn geduld☺️!

3 maanden geleden

Reactie op Tucky

Ik ben morgen 38 weken en ik zit nog steeds in twijfel. Bij de eerste heb i ...
Hier precies hetzelfde. 38+4. Bij de eerste een drama. Nu bij de 2e aan het twijfelen of ik er nog aan wil beginnen. Geen fijne ervaring geweest.

3 maanden geleden

Reactie op saskiat91

Vanmorgen bevallen, na een klein uurtje dronk hij 20 minuten krachtig uit d ...
Wow! Ik heb ook 20 maanden gebied bij mijn eerste (na moeizame eerste periode) en hoop dat ik nu ook soepel kan beginnen. Dit klinkt magisch! 🤩

3 maanden geleden

Reactie op Joeddoes88

Wow! Ik heb ook 20 maanden gebied bij mijn eerste (na moeizame eerste perio ...
Hier ook een moeizaam begin bij de eerste, maar 16 maanden gehaald! Zoontje nog steeds misselijk, maar kijken hoe die avontuur gaat beginnen.

3 maanden geleden

Hebben meer vrouwen last van een afnemende productie na +/- 10 dagen. Ik kolfde afgelopen week 1x per dag ongeveer 100ml. Sinds gisteren slechts 60 ml. Na het aanbieden van beide borsten heeft ze deze 60 ml ook nog opgedronken en lijkt ze nog niet voldaan. Iemand tips hoe hiermee om te gaan?

3 maanden geleden

Reactie op Beukema

Hebben meer vrouwen last van een afnemende productie na +/- 10 dagen. Ik ko ...
Regeldagen:)? Lekker veel aanleggen..

3 maanden geleden

Reactie op Tucky

Ik ben morgen 38 weken en ik zit nog steeds in twijfel. Bij de eerste heb i ...
Ik ook bij de eerste 2 het geprobeerd maar geen succes dus al snel weer gestopt. Nu met de derde (5 jaar later) heb ik het toch weer geprobeerd en ben blij dat ik dat gedaan heb. Het gaat nog zeker niet vlekkeloos maar 's het lukt is het een heel fijn moment en scheelt veel gedoe met flesjes voorbereiden enzo haha

3 maanden geleden

Mijn zoon is nu 3,5 week oud maar sinds het begin lijkt borstvoeding niet echt door te zetten. Met kolven krijg ik met moeite 60ml eruit en aanleggen is ook een ramp. Hierom geef ik voornamelijk flesvoeding en drinkt hij aan de borst als het lukt. Daarnaast kolf ik een beetje. Hij krijgt dus een mix van voeding. Ik vind het wel echt heel vervelend dat borstvoeding gewoon niet echt lijkt te lukken. Hierom heb ik het volledig borstvoeding geven ook al een beetje opgegeven. Nu is mijn zoon prematuur, dus lukte het aanhappen totaal niet in het begin, maar sinds een paar dagen lukt het hem soms wel om aan te happen. Alleen kan hij heel boos worden als het drinken niet lukt. Het voelt soms wel een beetje als falen. Ik wil het graag aan hem geven, maar ik kan het gewoon niet 😔 Nu vraag ik me toch af of dit komt omdat hij prematuur is en mijn lichaam dus nog niet klaar was voor borstvoeding of heb ik gewoon niet voldoende productie. Kan er soms best verdrietig om worden. 😢

3 maanden geleden

Reactie op Lydia01

Mijn zoon is nu 3,5 week oud maar sinds het begin lijkt borstvoeding niet e ...
Wat knap van je dat je het toch allemaal doet! Heb je al een lactatiekundige mee laten kijken? Ik heb bijna 2 jaar bv mogen geven aan mijn eerste zoontje, en nooit meer dan 80 ml kunnen kolven.. kolven zegt ook niks over wat je kindje daadwerkelijk binnen krijgt. Falen is het pas als je je kindje helemaal geen voeding geeft, je doet het zo te lezen super! Er is geen goed of fout. Als het binnen je budget zit of zorgverzekering, lactatiekundige mee laten kijken:)!

3 maanden geleden

Welke tepelzalf gebruiken jullie? Ik zag dat weleda eerst moet worden afgewassen voor de volgende voeding. Kruidvat tepelzalf hoeft NIET te worden afgewassen. Hebben jullie tips?

3 maanden geleden

Reactie op N05

Welke tepelzalf gebruiken jullie? Ik zag dat weleda eerst moet worden afgew ...
Ik weet niet beter dan dat dat allemaal 100% lanoline is.. En dat je die niet hoeft af te spoelen. Hier Kruidvat en werkt prima.

3 maanden geleden

Reactie op N05

Welke tepelzalf gebruiken jullie? Ik zag dat weleda eerst moet worden afgew ...
Weleda. Geef nog geen borstvoeding moet nog bevallen. Wat ik weet hoef je het niet af te wassen. Ik snap de verwarring wel aangezien heb bij verschillende sites als info anders staat aangegeven.

3 maanden geleden

28 december bevallen van onze dochter Lotte bij een termijn van 37 weken. Gestart met borstvoeding, wat al snel gemakkelijk verliep. Hapte goed aan en dronk ook krachtig en zonder problemen. Helaas viel ze in de kraamweek teveel af (12%, met een niet al te ruim geboortegewicht van 2695), dus zijn we gestart met bijvoeden. Ze kreeg de bijvoeding in de fles. Dus eerst aan de borst, dan de fles en dan ging ik kolven. De dag na de start van de bijvoeding was ze gegroeid, maar wilde ze ineens niet meer aan de borst drinken. Ze was erg gefrustreerd en het kostte haar teveel energie. Ook de flessen gingen steeds moeizamer. Op advies van de lactatie kundige met vinger voeden gestart en een pauze ingelast met aanleggen, want ze moest eerst sterker worden. Door gegaan met kolven, productie is mooi op gang 800-900 ml/24 uur en ze krijgt dus alles borstvoeding. De twee dagen alleen maar vinger voeden gaven rust en een gegarandeerde intake, waarop ze ruim groeide (afgelopen donderdag zelfs bijna 100 gram). We zijn afgelopen donderdag dan ook weer gaan bijvoeden met de fles, dit gaat zonder problemen en ze drinkt erg goed. Nu sinds vandaag weer een start gemaakt met aanleggen aan de borst voor de fles. De lactatiekundige adviseerde een tepelhoedje, maar hier doet ze in de mond niks mee. Bij aanleggen zonder tepelhoedje zijn de resultaten heel wisselend, maar komt ze niet goed tot drinken. Vanmiddag dronk ze één keer prachtig een minuut of 10 aan de rechterborst, die daarna ook weinig melk gaf met kolven, maar de rest van de dag is het niet goed gelukt. Ik ben nu zo bang dat de borstvoeding alsnog gaat mislukken, terwijl ze de eerste dagen juist zo mooi dronk. Iemand ervaring hiermee of tips en tricks? Iemand dit ervaren en wil delen hoe het is afgelopen en of het lang duurde voor de baby weer aan de borst wilde drinken? Er hebben al heel wat tranen om gevloeid, want wil nog niet opgeven. Ik zou zo graag borstvoeding willen geven.

3 maanden geleden

Reactie op ehs

Wat knap van je dat je het toch allemaal doet! Heb je al een lactatiekundig ...
Ik heb alleen kort in het ziekenhuis een lactatiekundige gehad. Het gaat pas beter sinds ik thuis ben eigenlijk. Ik weet ook niet of een lactatiekundige me echt kan helpen. Tevens wordt het niet vergoed, dus weet niet zeker of het wel nut gaat hebben, want het is niet goedkoop. Ik ga gewoon mijn best doen. Gelukkig is kunstvoeding ook goed, dus hij gaat niks te kort komen.

3 maanden geleden

Reactie op Fempx

28 december bevallen van onze dochter Lotte bij een termijn van 37 weken. G ...
Huid op huid contact kan vaak helpen. Lekker buidelen op de bank of in bed. Bijvoorbeeld ‘‘s ochtends en/of ‘‘s avonds een sessie inplannen. Zet lekker iets te eten en drinken klaar of laat je verzorgen. Vaak gaan ze dan vanzelf zoeken naar de borst en ook lekker tegen je aan slapen.

3 maanden geleden

Voor de mensen die lactatiekundige te duur vinden is dit misschien nog een tip : https://www.borstvoeding.nl/telefoondienst/

3 maanden geleden

Reactie op Lydia01

Mijn zoon is nu 3,5 week oud maar sinds het begin lijkt borstvoeding niet e ...
Allereerst veel liefs voor jou❤️ Heb je al tepelhoedjes geprobeerd? Mijn dochtertje had ook veel moeite met aanhappen, na een paar weken tepelhoedjes geprobeerd en lukte het wel maar ze kreeg helaas niet genoeg binnen. Had haar wel anderhalf uur aan mn borsten en daarna had ze nog trek.. -- Jouw bericht is zo herkenbaar voor mij. Mijn dochter is geboren met 35+1 en inmiddels 5 weken oud. Omdat ze dus ook veel moeite met aanhappen had kolfde ik fulltime en had ik 3 weken overproductie. Tot ik corona kreeg en mijn melkproductie onwijs kelderde (20 tot 40 ml voor een half uur kolven). Dus moest wel over op kunstvoeding. Voelde ook alsof ik faalde, haar niet kon geven wat ze nodig had en toch het gezondste is voor haar. Ben hier ook echt ontzettend down en verdrietig over geweest maar ik heb het nu wel geaccepteerd. Uiteindelijk heeft mn dochtertje nu een leuke, gezellige moeder in plaats van een gestreste, verdrietige moeder. Ik heb zelf het idee (maar dat weet ik dus echt niet zeker hoor!) dat bij mijn dochtertje het aanhappen zo moeilijk verliep omdat ze prematuur was, een paar dagen op de neonatologie moest verblijven en ze daar gelijk een fles en speen gaven. Er was flinke personeelstekort dus weinig aandacht/tijd voor borstvoeding..