39 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op R9594
Volg. Hier een dochtertje verloren met 18 weken zwangerschap. Een cerclage ...
Verbazingwekkend goed! Bij de noodcerclage had ik meteen een slecht gevoel de vorige keer. Schuurde, zat niet oké en gaf klachten.
Nu alleen wat branderig met plassen(niet zo gek als ze er van onder bij moeten) en als ik zit een wat zeurderig gevoel. Dat zal wel afzakken. Ik zie vaak alleen dat de adviezen na een preventieve cerclage zo verschillen. Bij de een bedrust, de ander alleen lopen binnenshuis en anderen mogen alles al weer. Ik neem overal maar een middenweg van…. Ik had ook geen andere keuze dan de cerclage om te gaan voor een voldragen zwangerschap.
Weten ze bij jou de oorzaak? En wat maakt je twijfel/of wat helpt jou in het maken van je keuze?
2 jaar geleden
Reactie op Nooss1
Verbazingwekkend goed! Bij de noodcerclage had ik meteen een slecht gevoel ...
Nee ze hebben geen oorzaak kunnen ontdekken. Daarom is een cerclage nu ook niet per se waar ze aan willen beginnen ivm de risico's op gebroken vliezen. We beginnen met utrogestan en twee wekelijkse cervixmetingen. Wanneer de bmh echt te kort wordt zal er een cerclage geplaatst worden. Maar wat ongelofelijk fijn dat je je goed voelt. En doe vooral rustig aan. Altijd het zekere voor het onzekere nemen. Hoop dat we beide nu een levend en het liefst voldragen kindje op de wereld mogen zetten ❤️💖💙
2 jaar geleden
Reactie op Nooss1
Fijn om te lezen dat het met de preventieve cerclage goed is gegaan. Heb je ...
Ja, ook fijn om te lezen dat het bij jou( al om al )goed voelt. Gelukkig ook niet zoveel last van gehad… beetje branderig gevoel. 12+3 maar gister in het ziekenhuis konden ze geen besluit nemen, dus dat horen we bij de 13 weken echo. Gelukkig goed, vandaag begonnen met Aspirine en calcium wellicht later progesteron. Hoe zit dat bij jou? De adviezen zijn indd super verschillend , goed naar je lichaam luisteren en niet teveel tillen🥰
2 jaar geleden
Reactie op LKA21
Ja, ook fijn om te lezen dat het bij jou( al om al )goed voelt. Gelukkig oo ...
Vorige zwangerschap eerst gestart met progesteron, toen noodcerclage en progesteron blijven gebruiken. Nu met 16 weken starten met progesteron tot 36 weken en dan stoppen.
Ik denk inderdaad dat het goed aanvoelen is wat wel en niet kan. Komende week laat ik me lekker door manlief in de watten leggen😜
Wat spannend voor je! Staat je 13 weken echo al snel gepland? Wat is de reden dat je met aspirine start?
Duim voor je dat je 13 weken echo top zal zijn! Heb je de nipt ook al gehad? 🍀
2 jaar geleden
Ja, wat goed vanaf week 16 tot 36 weken inderdaad.
Ja, precies! Gelijk heb je! Zo hoort het👌🏽
Volgende week maandag🙏🏽ja, omdat ik bij mijn vorige zwangerschap met 35w zwangerschapsvergiftiging kreeg, dus dit houdt de bloeddruk hopelijk laag.
Hoop ik ook!
Hoop bij jou dat alles goed is gegaan?
2 jaar geleden
Mijn eerste zwangerschap ging mis bij 21 weken, toen hebben we ons zoontje verloren. De zwangerschap erna een cerclage gekregen bij een termijn van 21 weken, een gezonde zoon mogen krijgen met 36+5 weken.
Volgende week dinsdag staat bij mij ook een preventieve cerclage op de planning (dan precies 13 weken)
2 jaar geleden
Hier een spontane bevalling met 23,5 week. In de zwangerschap daarna wilden ze alleen utrogestan en elke twee weken meten, maar daar voelde ik me niet goed bij. Gelukkig een hele meedenkende gynaecoloog die daarom besloot om met 13 weken een preventieve cerclage te plaatsen, gecombineerd met utrogestan (vaginale zetpillen) van week 16 tot 24. De cerclage is verwijderd met 36 weken en ik ben bevallen met 39 weken. Hopelijk gaat het deze keer weer zo voorspoedig!
2 jaar geleden
Heb nu na het plassen soms het gevoel dat ik nog wat lek maar het wc papiertje blijft droog nadien. Ik weet dat je na een cerclage meer afscheiding krijgt, dat zal wel hetgeen zijn dat ik voel. Je wordt steeds alerter op je lijf en alles is een alarmsignaal. Morgen controle echo, ben benieuwd
2 jaar geleden
Wat een herkenbaar verhaal! Afgelopen dinsdag is er bij mij ook een cerclage geplaatst (met 13+4). Ons zoontje zijn we verloren met 22 weken, spontane bevalling. Ik blijk een iets afwijkende vorm van de baarmoeder te hebben, waardoor er meer druk op mijn baarmoederhals staat dan gewoonlijk. Ik mocht kiezen voor elke week controle, maar vond zelf de cerclage een fijner idee. Vanaf 16 weken begin ik met utrogestan. De pijn valt ook bij mij heel erg mee. Ik voel het vooral inderdaad ook met plassen en als ik wat langer zit voel ik een drukkend gevoel dus ga ik weer liggen. Zolang ik lopen, zitten en liggen afwissel voel ik me goed en krijg ik geen harde buiken. Gynaecoloog heeft aangegeven de eerste 4/5 dagen echt rustig aan te doen en daarna dingen weer rustig op te pakken, behalve tillen en bukken. Autorijden is ook afhankelijk van hoe ik me voel. Bij harde buiken direct plat. Ik duim dat onze zwangerschappen mogen lopen net als heel veel positieve verhalen met cerclage😘
2 jaar geleden
Reactie op MS1497
Wat een herkenbaar verhaal! Afgelopen dinsdag is er bij mij ook een cerclag ...
O wat verdrietig dat je het ook mee hebt moeten maken.
Ja ik merk dat ik soms het gevoel heb dat ik “lek”. Maar als ik dan afveeg met papier voor ik ga plassen is het vooral erg glanzend zoals afscheiding ook wel kan zijn. Ik weet dat je van de cerclage meer afscheiding krijgt…. Maar voor de cerclage had ik niet tot amper last van afscheiding dus de schrik zit/zat er wel weer even in. Ik heb straks om 10.10 uur een controle echo. Merk wel dat na 2 x het vertrouwen uit mijn lijf volledig weg is en ik elke dag eigenlijk in paniek verkeer. Niets stelt me eigenlijk gerust. Ik hoop ook op een voldragen zwangerschap dit keer. Worden lange dagen, weken, maanden🫤 ik ga ook vragen of ik nu alvast mag starten met de progesteron voor gemoedsrust. Komende dinsdag ben ik 16 weken dus die paar dagen zullen geen probleem zijn hoop ik.
Heeeeeel af en toe verlies ik nog een drupje bloed maargoed. Cerclage zit er ook pas sinds dinsdag in. Ik doe inderdaad ook rustig aan, lig meer op de bank dan wat anders. Kom er af voor de wc en ga dan het liefst weer liggen om zoveel mogelijk rust te pakken.
Voel jij je ook zo onzeker? En gebruik jij nog pijnstilling?
2 jaar geleden
Pff! Gekeken met uitwendige echo en kon toch de baarmoeder mond en bandje zien, zag geen rare dingen aan mijn vliezen, baarmoeder prima dicht, cerclage zit goed. Volgende week starten met utrogestan. Wat ik voel is waarschijnlijk afscheiding omdat het allemaal beter doorbloed is. Alles voelt als alarmsignaal…. Wat kun je jezelf gek maken
2 jaar geleden
Reactie op Nooss1
O wat verdrietig dat je het ook mee hebt moeten maken.
Ja ik merk dat ik s ...
Ik snap je helemaal! Ik heb inderdaad ook meer last van afscheiding nu sinds de cerclage geplaatst is. Ik voel me nu juist iets zekerder, ik hoop dat het bandje goed zijn werk doet. Na de plaatsing heb ik zelf gevraagd om een echo om even te kijken naar het kindje en of het goed was geplaatst en dat was gelukkig het geval😊 dat heeft me echt heel erg gerust gesteld! Ik voel me nu dus iets minder onzeker, maar ik ben zeker wel alerter op alle signalen die ik voel. Ik ga ook echt liggen als ik wat in mijn buik voel en durf niet veel te doen. Ik gebruik sinds vandaag geen pijnstilling meer. Heb alleen de eerste dag volledig de meegegeven medicatie gebruikt en vanaf donderdag al gaan afbouwen. Ik vind de pijn erg mee vallen. Paracetemol heb ik helemaal niet gebruikt. Raadde het ziekenhuis wel aan, alleen met mijn whiplash krijg ik door Paracetemol nog meer hoofdpijn en voor mijn gevoel was het prima om alleen de andere medicatie te gebruiken. Gebruik jij nog pijn medicatie? Als je wil kletsen mag je me altijd een privéberichtje doen😊😘
2 jaar geleden
Reactie op MS1497
Ik snap je helemaal! Ik heb inderdaad ook meer last van afscheiding nu sind ...
Hej!
Ik snap dat je niet zoveel durft te doen. Ik ben ook ontzettend bang dat ik teveel druk ga zetten op de cerclage wat ook weer niet ten goede komt. Aan de ene kant heb ik vertrouwen in de cerclage en aan de andere kant durf ik er niet op te vertrouwen. Het is een beetje een mindf*ck. Ik heb geen medicatie meer meegekregen. En durfde nadien ook geen paracetamol te gebruiken. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb gehad van pijnklachten. Ook een goede echo nadien gehad en afgelopen vrijdag bij de perinatoloog na controle en die zei dat het mooi dicht zat. Ik heb alleen nu soms wat afscheiding met gele puntjes er in. Ik ga er van uit dat dit wellicht wat opgedroogd wondvocht zal zijn omdat de wond nog vers is. Gisteren uit angst wel het ziekenhuis gebeld omdat ik bang was voor een schimmelinfectie, maar zij zeggen dat zolang ik geen pijn heb met plassen of het ruikt, ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar toch sta je bij elk signaal wat je lichaam nu afgeeft in de paniekmodus. Hoe ga jij daar mee om? En hoe breng jij je dagen een beetje door? Merk je dat je nu meer klachten hebt van je whiplash door hormoon verandering?
2 jaar geleden
Reactie op Nooss1
Hej!
Ik snap dat je niet zoveel durft te doen. Ik ben ook ontzettend bang ...
Jaa, het is zeker een mindf*ck. Alles wat je voelt, ga je aan twijfelen. Fijn dat je ook weinig last had van pijnklachten. Ik ben nu bijna een week verder en merk dat ik rustig aan weer wat durf te lopen buiten. Kleine rondjes en daarna weer liggen. Ik heb ook meer afscheiding nu, maar mij werd inderdaad verteld dat dit normaal was. Ik ben niet snel iemand die in paniek raakt, ik ben best een nuchter persoon. Ik probeer het te delen met mijn man en we bekijken dingen realistisch en als we beide twijfelen bellen we. Ons is ook gezegd om liever een keer te vaak te bellen dan te laat. Ik heb niet zozeer door de hormonen meer last van mijn whiplash, maar vooral door de houding nu waarin ik lag tijdens het plaatsen van de cerclage en erna toen de ruggenprik nog niet was uitgewerkt en ik niet lekker lag maar niet van houding kon wisselen. Dat voel ik nu nog heel goed. Plus hoe groter de buik wordt, hoe lastiger het is voor mijn rug en nek om dit gewicht te dragen. Gelukkig weet ik wel hoe hier goed mee om te gaan😊
Ik ben lekker thuis wat aan het werk en tussendoor lees ik, speel ik wat met de hond of kijk ik een serie. Er komen ook regelmatig mensen langs om even te kletsen, heel fijn vind ik. En jij? Kom je je tijd door?
2 jaar geleden
Reactie op MS1497
Jaa, het is zeker een mindf*ck. Alles wat je voelt, ga je aan twijfelen. Fi ...
Ja, ik ga vandaag voor het eerst naar de supermarkt. Heb afgelopen dinsdag de cerclage gekregen dus wou het rustig aan doen. Ik denk dat de twijfel voortkomt omdat de spoedcerclage het de vorige zwangerschap niet kon houden. De angst dat de cerclage het dit keer niet houd neemt af en toe een loopje met me.
Ik mag van mijn werkgever absoluut niet werken. Ik werk als psychogeriatrisch verpleegkundige en doe triages door het huis. Er blijft wel wat administratief werk over maar mijn werkgever geeft mij de ruimte om te focussen op deze zwangerschap. Verder komt er ook met regelmaat bezoek langs en ik rommel wat in huis. Veel series gezien nu aangezien ik vanaf week 10 al thuis zat (op verzoek werkgever in de hoop dat het dit keer een goede zwangerschap wordt). Wat dat betreft mag ik over mijn werkgever absoluut niet klagen. Ik heb ook 2 ontzettend lieve fijne honden die op zijn tijd lekker komen kroelen en me afleiden met alle speeltjes die voor de voeten geworpen worden haha!
Door hormonen verslappen je banden om je gewrichten in je hele lichaam, ik kan mij voorstellen dat dat ook op den duur niet mee gaat werken. Hoe is je whiplash gekomen? Doe je kantoorwerkzaamheden?
2 jaar geleden
Oh wat goed van je! Mijn cerclage is ook afgelopen dinsdag geplaatst. Ik snap inderdaad je twijfel dan. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap geen cerclage gehad. Ik ben ambulant gezinsbegeleider. Ik doe nu begeleiding telefonisch of via beeldbellen en inderdaad ook administratie dingen. Ik werk niet de volledige uren, maar aangepast. Dit is prima te doen. Tijdens het bellen kan ik ook liggen bijv. Mijn werkgever is ook heel begripvol. Ik hoefde niet te werken nu, maar ik heb zelf gekozen dat ik vandaag weer wilde beginnen. Vorige week heb ik niet gewerkt. Ik mag zelf aangeven wat wel en niet lukt. Ik heb in ieder geval afgesproken dat ik tot mijn verlof niet meer naar cliënten toe ga, zodat ik me ook niet schuldig hoef te voelen als het lichamelijk niet lukt. Fijn he die honden, vind het echt een heerlijke afleiding.
De vorige zwangerschap heb ik lichamelijk nergens last van gehad, vandaar dat ik nu echt denk dat het van het plaatsen icm de ruggenprik komt. De bedoeling is dat ik wel blijf werken, vind ik zelf ook erg fijn. Mijn whiplash heb om al 5 jaar, dus ben gewend aan de dagelijkse pijn en ongemakken hiervan. Ik heb een kop staart botsing gehad. Dit werk wat ik nu doe kan ik goed volhouden met mijn whiplash. Ik kan ook mijn eigen tijd indelen, dus dat is heel prettig 😊