32 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb het zelf niet, maar kan me er best iets bij voorstellen. Misschien een beetje geruststellend; maar ik hoor elke vrouw om me heen zeggen dat wanneer je weeen en dergelijke hebt, je echt totaal niet bezig bent met wat men van je denkt (of over je lijf). Bij mijn eerste bevalling heb ik me geen seconde druk gemaakt hierover. Alle mensen die erbij zijn (denk aan je verloskundige/arts) hebben al 100en vrouwen voor jou gezien en zullen geen oordeel hebben. Daarbij vind jou partner jou sowieso de mooiste/sterkste. Ik kan niets anders zeggen dan probeer het los te laten, bevallen vond ik het allermooiste ooit! 🤎
2 jaar geleden
Ik zie mezelf hier in terug, ben net ander halve week geleden bevallen en ondanks die angst had ik zoveel steun aan mijn partner. En ik kan het je wel nog eens zeggen : door de pijn focus je je op heel andere dingen..
Ik wou ook een lang t shirt aan voor de bevalling uiteindelijk met topje in bad gegaan en alles waaraan ik nog kon denken was deze kleine man wil komen nu moet ik het doen.
Heb je het hier met je partner over gehad want ook dat kan helpen, mijne wou tijdens de onderzoeken op de gang blijven staan aangezien hij mn angst wist.. Uiteindelijk wou ik hem overal bij hebben.
Niemand kan die angst voor je weg nemen, maar als het moment daar is zul je merken dat alles uiteindelijk vanzelf gaat 😘
2 jaar geleden
Ik begrijp je gevoel heel goed. Het liefste heb ik alle lichten uit.
Dit wordt mijn tweede bevalling en het is wel wat makkelijker maar ik vind het nog steeds enorm ongemakkelijk. Ik heb tijdens m’n vorige bevalling een jurk aan gehad en dekens over mijn benen. Ik heb daardoor vrijwel niet naakt gelegen, alleen tijdens het persen, maar dan denk je wel aan andere dingen.
Ik heb bijv wel dezelfde Kraamzorg gekozen, zij heeft mij al naakt gezien. Dat maakt het makkelijker. Hoe moeilijk ook, probeer het een beetje los te laten want je ontkomt er niet aan helaas.
2 jaar geleden
Wat vervelend dat je hier last van hebt! Heb je al eens met je man een gesprek gehad dat je je soms schaamt voor je (naakte) lichaam en wat dat betreft op ziet tegen de bevalling? Misschien is het handig om hier een keer een gesprek over te voeren, zodat hij dit ook weet en er wellicht bijvoorbeeld wat rekening ofzo mee kan houden (+ jou kan vertellen dat je je bij je partner natuurlijk nergens voor hoeft te schamen, want ik weet zeker dat hij jou de mooiste/liefste/stoerste/etc vindt!).
2 jaar geleden
Bespreek het vooral met je partner. Voor mij hoeft hij ook echt niet te zien hoe ons kind uit mij komt maar wil wel dat hij er bij is, dus die kijkt maar lekker met z’n hoofd richting mij. Gelukkig was hij het hier ook mee eens. Daarnaast verloskundigen en artsen zijn er echt niet constant bij dus vraag gerust soms even privacy met je partner als je dat fijn vind. En ja voor sommige dingen zullen ze toch even moeten kijken, maar weet ook dat je zelf je grenzen mag aangeven. Hoe meer jij op je gemak bent hoe beter de bevalling zou verlopen 😉
2 jaar geleden
Sommige dingen kom je niet onderuit. Maar je hoeft echt niet helemaal naakt te zijn hoor... idd lang shirt.
En pak je invloed van tevoren al daar waar het kan. Je mag zelf beslissen hoeveel ze toucheren... en met mijn partner heb ik afgesproken dat hij bij mij aan het hoofdeinde blijft. Er staan al genoeg mensen bij het voeteneinde 🙈
2 jaar geleden
Heb je dit al met je man besproken? Tijdens onderzoeken of als je toch op bed bevalt, dan kan hij gewoon bij jouw hoofd staan en hoeft hij niet te kijken. De paar stappen naar bijvoorbeeld het bad zal hij je wellicht ondersteunen en niet bezig zijn met hoe jouw vulva eruit ziet.
Door de zwangerschap heb ik ook meer pigment bij mijn vulva en onder mijn oksels. Het lijkt hierdoor of er altijd haar zit. Vind ik dit k*'t? Ja zeker! Kan ik er iets aan doen? Nee, dus lekker loslaten. Voor het scheren zou je bijvoorbeeld 1 been op een krukje/douchestoel kunnen zetten en de andere op de grond laten staan. Spiegeltje eronder en je hebt redelijk goed zicht.
Ik denk dat iedereen wel iets heeft waar die zich nu druk om maakt. Zo werd ik helemaal naar van het idee dat een groot deel van de vrouwen poept tijdens het persen. Ik was zo bang dat dit zou gebeuren en de hele kamer zou stinken. Nu krijg ik een geplande keizersnede en zal het poepen niet gebeuren, maar scheten kan ik niet inhouden. Ik zal daar maar liggen en constant mijn eigen scheten horen/ruiken... Hopelijk ben ik op dat moment met totaal andere dingen bezig.
2 jaar geleden
Reactie op Loveitlikebren
Sommige dingen kom je niet onderuit. Maar je hoeft echt niet helemaal naakt ...
Ik heb het inderdaad ook aangegeven bij m’n VK (omdat mijn man sws voor bloed enz. bang is en zelf sws niet te veel wil zien 😂). Ze hebben genoteerd dat hij bij m’n hoofdeinde blijft, maar dan nog lig je daar toch naakt dacht ik altijd..
Ik heb wel een lange tshirt mee idd
2 jaar geleden
Reactie op vanille_a
Ik heb het inderdaad ook aangegeven bij m’n VK (omdat mijn man sws voor blo ...
Nee zeker niet want daar doe ik ook niet aan. Gewoon langer shirt of nachtjapon. Als je van onder maar naakt bent uiteindelijk natuurlijk maar dat hoeft echt niet iedereen te zien
2 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de rest, wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt en hopelijk kun je hier met je man goed over praten, zodat hij je ook op de juiste manier kan ondersteunen.
Ik wilde nog even aangeven dat de opmerking van je verloskundige ook gewoon niet zo netjes was, als dat op een rare manier op je overkwam. Het is belangrijk dat je zelf de regie over je eigen lichaam blijft ervaren (voor zover dat bij zwangerschap en bevalling mogelijk is natuurlijk). Ik vind zo'n opmerking als 'wen er maar aan, want je gaat het vaker meemaken' niet helpend, althans, ik kan me voorstellen dat dit jou ook niet ondersteunt.
Misschien helpt het nog om het er met je verloskundige over te hebben, en hoe jij het respect voor jouw lichaam kunt ervaren want iedereen heeft daar recht op.
2 jaar geleden
Mijn partner zat aan de ‘hoofdkant’ met mijn moeder als ik plat lag, zoals tijdens het persen. De enigen die tussen mijn benen keken waren de verloskundigen. Verder zat ik gewoon op de baarkruk enzo met m’n onderbroek aan. Overigens maak je je op moment suprême over hele andere dingen druk. Komt goed! Laat het los ♥️
2 jaar geleden
Ik herken het wel enigzins.. maar kan het ook wel weer naast me neer leggen. Die mensen hebben al honderden geslachtadelen gezien in allerlei soorten en maten, met aambeien en zonder.. ingeknipt etc. Dus ik denk echt dat je dat los moet laten.
Ik wil ook graag in bad bevallen en ben van plan om eerst een groot t-shirt aan te doen, zodat ik niet constant naakt hoef te zitten. Als ik t-shirt zat ben, heb ik gewoon een beugelloze bh eronder, zodat ik tshirt uit kan doen.
Waar ik me wel wat druk om kan maken, is dat ik de gehele zwangerschap al last van mijn darmen heb. Mijn darmen werken niet goed nu.. en ik ben heel bang dat ik straks in bad zit en dat dan ook de dunne ontlasting eruit komt. Niet heel smakelijk...daar kan ik wel een beetje om stressen.
2 jaar geleden
Ik snap je heel goed. Ik heb zelf de aandoening hs en over heel mijn zitvlak en liezen allemaal donkere plekken van de littekens. Ik voel me met seks ook niet op mijn gemak altijd. Ik heb dit wel eens aangegeven en hij zei tegen mij dat hij zich er niet aan stoort en ik mezelf niet gek moet maken. Gelukkig vind hij gedimd licht prettiger in bed. Tijdens mijn zwangerschap is het daar down under ook anders gaan uitzien. De donkere lijn (wat normaal is) op mijn buik loopt helemaal tot mijn vulva alleen is die lijn dikker en donkerder dan op mijn buik. Had net geschoren en me man zei leuke model schaamhaar heb je daar gelaten... ik dacht echt van shit... hij denkt dat het haar is terwijl het gewoon pigment is 🤭🤣
2 jaar geleden
Ik zou ook denken dat een oud slaapkleedje of shirt je kan helpen. Ik vond het naakt rondlopen net comfortabel gek genoeg. Schaamte is vaak ook gelinkt aan hoe je opgevoed bent. Misschien helpt het inderdaad als je het bespreekbaar kan maken met iemand die je vertrouwt. Wat heb je nodig om je op je gemak te voelen? Lakentjes boven jou etc
2 jaar geleden
Geef het aan bij je verloskundige! Ik schaam me zelf niet maar heb wel aangegeven (door omstandigheden) dat ik wil dat ze me met rust controleren op hoeveel CM, aangezien ik niet weet hoe ik zal reageren als ik aan het bevallen ben.
Zet (als je een bevalplan hebt) in je bevalplan dat jij je daar zorgen om maakt en of ze je daar bij willen ondersteunen! En doe waar jij je fijn bij voelt! Want hoe minder stress hoe beter de bevalling! Wat iemand al zei misschien een laken over je benen dat de verloskundige jou ziet maar je man niet bijvoorbeeld! Nogmaals geef aan waar JIJ je fijn bij voelt!! Het is jou bevalling!💪🏻
2 jaar geleden
Reactie op Elske24
Ik sluit me aan bij de rest, wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt e ...
Ja gekke opmerking he.. of ja, manier waarop ze het heeft overgebracht dan..
Ze vroeg zelfs erna of ik seksueel misbruikt was en ik me daarom schaam 😂
Ik dacht echt huh, hoe kom je daar nou weer bij.