53 Reacties
9 dagen geleden
Het klinkt alsof je kindje nog moet leren kauwen. Wij zijn daarvoor in consult geweest bij de logopedist, ook omdat ons kindje niks anders verder wilde eten qua stukjes (echt een aanrader om te doen!) Wij kregen de opdracht om bij de eetmomenten knapperige dingen aan te bieden zoals cracotte, soepstengel, koekje ed. Breek een klein stukje af en stop dat richting de wangzak zodat je kindje gaat leren kauwen. Geef brood ook geroosterd, dat nodigt ook meer uit tot kauwen.
Toen we dit echt gingen oefenen at ons kindje binnen 3 weken stukjes.
Appel heeft van alle fruit het hoogste stikrisico. Dus dat zeker niet in kleine stukjes geven! Gekookt kan je het wel geven. Gebruik idd de app solid starts hiervoor.
Succes! :)
8 dagen geleden
Reactie op Lmvdbn
Wij gebruiken de app solid starts om te kijken hoe we iets moeten aanbieden ...
Mag ik vragen hoe je de manderijn geeft? Snijdt je zo'n partje gewoon in kleine stukjes, moet dat "velletje" er af of is dat niet nodig? 🥰
8 dagen geleden
Ik geef wel gewoon appel, perzik, abrikoos of peer, maar dan eerst even koken (in de snelkookpan). Ik deed eerst lange dunne repen, zodat ze die goed vast kon pakken en op kon sabbelen of kleine stukjes afkauwen. Ze vindt het nu juist fijner als het kleine blokjes zijn die ze in één keer in haar mond kan doen. Als het gekookt is, gaat dat prima want dan is het zacht
8 dagen geleden
Wij geven het meeste fruit gewoon aan haar. Dus ook de bosbessen/druiven als geheel. In het begin hebben we dit iedere x vastgehouden toen we het in haar mond deden en lieten we pas los nadat ze gekauwd had. Nu weet ze dat ze moet kauwen en gaat het gewoon goed (of op de grond).
Appel krijgt ze nog niet weg en mandarijn doen we of door de helft, of ik bijt eerst zelf de nerf aan de binnenkant eraf. Ze heeft nog maar 2 mini tandjes dus krijgt het anders niet kapot. Verder geven we alles. Ook een (rijpe!! Anders zelfde effect als appel) peer en dan gewoon in z'n geheel.
8 dagen geleden
Wij geven ook eigenlijk al het fruit zo, in stukje gesneden of heel. Geprakt vindt niets dus dat werkt niet hahahaa.
Appel is ze niet weg van maar de rest eigenlijk wel. Banaan, aardbei, mandarijn, allemaal lekker. Moet zeggen dat het met stukjes heel goed gaat, soms propt ze en dan verslikt ze zich maar daar leert ze van. 😊
8 dagen geleden
Goed rijpe peer is fijn om te geven. Daar kan je makkelijk op kauwen, maar als dat nog niet goed lukt dan 'smelt' dat ook bijna weg in je mond. Banaan is ook fijn, je kan gewoon heel geven in zijn hand (of even doormidden breken), maar als hij te grote happen neemt kan het wel verkeerd vallen. Ik snij ook soms dunne plakjes banaan.
Appel geef ik alleen gepureerd/geprakt. Paar keer geprobeerd, maar dat wordt elke keer kokhalzen.
8 dagen geleden
Reactie op eskimoos
Wij geven het meeste fruit gewoon aan haar. Dus ook de bosbessen/druiven al ...
Ik wil hier toch even op reageren, bosbessen en druiven hebben door hun ronde vorm een heel hoog stik risico en moet je tot het kind 4 jaar is in ieder geval in vieren snijden, zodat je aan alle kanten de ronde vorm weg haalt 😊
8 dagen geleden
Reactie op Keesje309
Ik wil hier toch even op reageren, bosbessen en druiven hebben door hun ron ...
Ook ik wil hier even op reageren 🙈je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, ik zou de ronde vormen toch echt doorsnijden of bijv pletten zoals je bij blauwe bessen kan doen. Dit geeft een mega groot stik gevaar 😪 helaas zijn er genoeg verhalen van kindjes die zo gestikt zijn… vaak gehad bij kinder-EHBO!
8 dagen geleden
Appel of peer doen we door de helft en dan koken. Dat is misschien nog het proberen waard?
8 dagen geleden
Druiven gesneden in 4en., bosbessen platgedrukt
Aardbei zoals de druiven
Mango, kaki, banaan in partjes zodat ze dat in de hand kan vastpakken
Appel partjes, peer partjes, als de appel echt te hard is even licht voorgekookt.
Framboos zoals de bosbes
Sinaasappel en mandarijn, mandarijnpartjes door de helft. Ze spuugt de velletjes weer uit.
Sja .. eigenlijk eet ze nagenoeg al het fruit met liefde op
8 dagen geleden
Manderijn snijd ik de partjes door de helft. Een peer snij ik in reepjes en een banaan in plakjes appel ook in reepjes en kiwi in halve plakjes en aardbeien door de helft en druiven ook. En dat doet die eigenlijk prima. Hij pakt het zelf en stopt het zelf in z'n mondje. Soms bijt die nog eerst een stukje ergens af vooral bij de appel en peer 💪
8 dagen geleden
Rijpe peer in kwarten, banaan in enkele grote stukken (volgens mij is het weerlegd dat het verstopping zou veroorzaken, er zitten nl ook gewoon vezels in), blauwe bessen doormidden. Soms een appelpartje, vindt ze lekker maar ze krijgt er alleen een beetje van af geschraapt met haar tandjes.
Onze truc is over het algemeen gewoon eten voor haar neerleggen en dan gaat ze t vanzelf wel oppakken en uitproberen.