31 Reacties

2 jaar geleden

Hoe ziet een dag kwa voedingen er uit ? Zodat ik er een beetje beeld bij heb. Zelf voed ik op verzoek en slaapt ze sochtend een goed slaapje en doe ik eigenlijk zoveel mogelijk in de ochtend vaak kook ik dan ook al

2 jaar geleden

Als er hier iets moet gebeuren qua huishouden en ons kindje niet in de box wil liggen of slapen, dan doe ik hem in de draagdoek. Of ik leg hem in een nestje naast mij op de bank zodat hij wel bij mij is maar ik wel even de was kan opvouwen. Ik weet niet hoe je herstel is maar met stofzuigen oid. heb ik hem ook in de draagdoek, vindt hij alleen maar fijn qua geluid en lekker in beweging.

2 jaar geleden

Ik doe m'n dochter in de draagzak als ik het even m'n handen vrij heb.

2 jaar geleden

Reactie op AmberrOliviaa

Ik doe m'n dochter in de draagzak als ik het even m'n handen vrij heb.
Ik heb een draagzak maar ik heb het idee dat hij daar niet goed inzit. Hoofd gaat alle kanten op en moet ik alsnog vasthouden... kan ik nog niks

2 jaar geleden

Reactie op Helene012101

Hoe ziet een dag kwa voedingen er uit ? Zodat ik er een beetje beeld bij he ...
Zit weinig regelmaat in. Elke dag anders. Slaapt ene x niet dan een half uur, dan 4 uren op een middag.

2 jaar geleden

Hier 11 weken en kv ipv bv. Doe of kleine in draagzak, of kinderwagen in de buurt. Partner doet ook echt veel in huishouden qua schoonmaken, wassen en strijken. Vaak is vrijdagavond/zaterdagochtend de grondige grote schoonmaak doen we voor zover gaat samen of 1 doet huishouden en ander de kindjes (oudste zit net geen 15 mnd tussen). Eten koken zorg dat een weekmenu heb bedacht en bereid overdag vast voor. Tevens altijd wel een soepje oid in de vriezer mocht t een keer niet lukken op een dag. Doe vaak 1x per week wel iets wat in de oven bereid wordt of wat overdag al kan klaarmaken en savonds alleen nog vlees/vega/vis vers hoef te maken en de rest opwarmen. (Denk aan nasi, pasta waarvan groenten en saus al bereid zijn, preischotel die alleen nog oven in moet, roerbakgerechten met veel groenten, of avg waarvan pannen met aardappels en groenten al klaar staan einde middag en alleen maar hoef op te zetten). Tevens standaard een zak chineese of thaise wokgroente in de vriezer, rijst en wraps in huis incl. Kruiden (bijv. Roerbakmiekruiden) en kipfilet/zalm/witvis/vega kip/ gehakt en vega gehakt in vriezer. Makkelijke receptjes die in handomdraai klaar zijn maar toch gezond veel groenten. Wat ook helpt is lat niet hoog leggen voor jezelf maar gewoon een streven van vandaag doe ik een bepaalde ruimte goed aanpakken. Tevens zorgen we ervoor dat savonds de woonkamer aan kant is als de kids op bed liggen voor wij zelf naar bed gaan. Dan sta je in elk geval al rustiger en opgeruimder op ‘s ochtends. Voor wasjes ophangen laat ik de kids ook echt wel eens even zelf spelen liggen of ja soms ook even huilen. Beter even 10 min huilen en schone kleding voor dag erna dan geen kleding denk dan maar. Is een tweede inmiddels dus ben daar wat makkelijker in geworden was bij de eerste ook echt wel van oh nee he niet huilen dan maar niet maar dat houdt niemand vol en eventjes huilen krijgen ze niks van. Soms is het ook vechten tegen slaap en dan is het met rust laten nog beter dan blijven wiegen. Heb box nog staan voor oudste (17,5 mnd) en een mozesmand voor de baby (11 wkn).

2 jaar geleden

Maar tussen de voedingen door kun je hem dan niet even wegleggen zoals in de box maar anders in een wippertje of iets anders dat je toch even je handen vrij hebt? Ik geef dan wel geen borstvoeding maar ik legde hem rustig even weg ondanks dat hij er niet mee eens is.. want soms heb je toch even je tijd nodig.. (misschien denken andere anders over, maar ook als hij even huilt laat ik hem soms wel even liggen, als ik mijn handen even vol heb) en kom daarna zo snel mogelijk bij hem terug..

2 jaar geleden

Reactie op Ann9319

Ik heb een draagzak maar ik heb het idee dat hij daar niet goed inzit. Hoof ...
Kan de draagzak niet wat strakker afgesteld worden? Anders is een draagconsult met een draagconsulent wel handig. Of kinderwagen bij je in de keuken? Dat doe ik ook nog wel eens dan kan ik veilig koken en toch indien nodig speentje geven of even wrijven of beetje met de wagen heen en weer wiegen.

2 jaar geleden

Reactie op Ann9319

Ik heb een draagzak maar ik heb het idee dat hij daar niet goed inzit. Hoof ...
Ik heb een draagdoek, daar kun je het hoofdje bij in doen waardoor bukken ook geen probleem is.

2 jaar geleden

Ik heb 3 jongens (bijna 7, 3 en 3mnd) en hier kan het soms ook flink chaotisch zijn. Ik kan niet tegen rommel en was eerder halve dagen aan het opruimen. Maar ik merk nu dat dat niet te doen is. Ik laat de jongens hun gang gaan en voordat ze naar bed gaan helpen ze me (een beetje) met het wegwerken van het speelgoed. Als de jongste rond 6 uur een flesje moet dan begin in rond 5 uur met koken. Wordt hij eerder wakker dan ligt hij in de box of naast mij in de keuken in de schommelstoel. De was zet ik vaak als eerste aan de in de ochtend, zodat ik de was kan ophangen zodra de kleine naar bed gaat. Dan ben ik toch al boven. Maar ik heb ook vaak genoeg dat ik de machine even opnieuw aan moet zetten omdat er van alles tussen komt. Leg idd de lat niet te hoog voor jezelf. Lukt het dan lukt het niet. Uiteindelijk raak jij oververmoeid en dat helpt niemand. Ik heb soms ook dagen dat ik rustig tussen de rotzooi neerplof op de bank en niet meer de puf heb om op te staan en op te ruimen. Morgen is er weer en dag en dan ben ik misschien uitgerust genoeg om het wel te doen. Nu heb ik bijv het meeste weggewerkt en moet ik nog stofzuigen maar dat stel ik uit want heb echt even geen zin meer 😂

2 jaar geleden

De eerste weken zijn ook vaak lastig hoor! Meeeeestal wordt het steeds wat makkelijker. Ik kolf fulltime. Dus minimaal 4x per dag kolven. Soms 7 keer als meneer meer honger heeft, of ik een dipje in de productie heb. Mijn peuter en dreumes gaan vanaandag tm donderdag naar de opvang. En nu baby wat beter slaapt overdag probeer ik weer wat meer te doen. En huishoudelijke taken klaar te krijgen. En lukt het een dag niet? Dan proberen we het morgen opnieuw 😅🫣 Eten net zo... Kan ik even niet uitgebreid koken. Eten we iets simpels. Peuter en dreumes zijn ook kei blij met pannekoeken of brood als avond eten 😃 En als er visite komt en de hut is niet spik en span en visite vindt er wat van? Be my guest om het zelf op te ruimen dan. En anders... De ingang is tevens een uitgang 🤪🤪 (Heeft mij ook veel moeite gekost om zo te denken hoor, ik kan me heeeeel erg schamen als het een zooi is. Maar ja.. deze mama heeft ook maar 2 handjes, en 3 kindjes, dus ik kan niet altijd alles) Voor jezelf zorgen is ook belangrijk. (Zegt zij die altijf zichzelf op de achtergrond plaatst en vooral de afgelopen ruim 3 jaar amper tijd voor zichzelf heeft gehad of genomen) Maar als je naar de wc moet, moet je 🤷🏽‍♀️🤷🏽‍♀️ beter de baby dan even huilen en jij plassen Als dat je niet gaat en er ziek van wordt. Antibiotica kan invloed op je melkproductie hebben. Ik heb het bij de tweede gehad. Een ontsteking aan m'n voet. Antibiotica. In de ochtend pompte ik nog 210 ml. In de middag was het gelijk opgedroogd. Kwam geen druppel meer uit. Dus optijd plassen en de baby laten huilen is soms gewoon even nodig. En dan ben je echt geen slechte moeder 😘😘😘 En wat ik zeg, morgen weer een dag. Oh en de eerste weken heb ik ook af en toe een draagdoek gebruikt. Nu leg m op z'n buik te slapen, en hij is zo een paar uur kwijt. Hij kan zichzelf dan niet wakker slaan met die ontdekkende handjes plus hij heeft druk op z'n buik van z'n eigen gewicht waardoor hij minder buikpijn heeft 😃 Maar dat is iets wat je moet durven. Hij tilt z'n hoofd goed op. De oudste deed dat ook. Die sliep ook op z'n buik Bij de tweede heb ik er langer mee gewacht omdat hij zijn hoofd minder goed optilde

2 jaar geleden

Hier dochter van 12 weken en ik geef borstvoeding op verzoek. Ongeveer 1,5-2 uur nadat ze wakker wordt ‘s ochtends leg ik haar of in de box of ik ga op pad (dus dan slaapt ze) meestal een uurtje. In die tijd doe ik dus boodschappen of ik maak wat schoon. Daarna wordt ze wakker en voed ik haar. Ongeveer 1,5-2 uur later (rond middageten) gaat ze echt naar haar bedje. Dan slaapt ze meestal van 1230-1500. In die tijd lunch ik en maak ik de boel schoon. Dit vind ik echt ideaal werken eigenlijk 😬 misschien een klein beetje routine creëren? Misschien als je zijn wakkertijden een beetje aanhoudt dat je een ritme kan vinden voor jezelf?

2 jaar geleden

Heel veel is hier al genoemd en inderdaad de eerste weken zijn ook pittig, dus laat die lat lekker laag liggen en kijk ook naar wat allemaal wel lukt! Jouw eigen herstel is naast de baby het belangrijkst, de rest komt allemaal wel weer! Even gewoon wat praktische tips: boodschappen kun je ook laten bezorgen. Soms kan het al voor een paar euro, als die tijden je goed uitkomen (ik ben op de minder populaire tijden toch vaak thuis nu en het is een stuk goedkoper dan populaire tijden). Je kunt het altijd tot een dag van tevoren nog aanpassen en daarmee heb ik meteen vooruit gepland wat we die week eten. Het scheelt hier enorm dat ik niet op en neer naar de winkel hoef met de baby, geeft zoveel rust. Extra veel koken als je toch aan het koken bent op een rustige dag en dan invriezen, dat helpt ook voor de drukkere dagen, vooral als het anders loopt dan gedacht. Een draagdoek werkt hier ook top en wat ook nog kan helpen is een robotstofzuiger: je ontkomt niet aan de gewone stofzuiger maar deze hoef je alleen maar boven en beneden aan te zetten en je kunt weer even vooruit! En als je een partner hebt: kijk samen met je partner naar jullie verdeling. Schrijf het desnoods allemaal even op samen. Het kan zomaar zijn dat je ongemerkt meer op je neemt omdat je 'toch thuis bent'. Maar met de zorg voor de baby ben je ook veel tijd en energie kwijt, net zoals met huishouden. Let daar op en zo kunnen jullie samen wellicht zorgen voor een eerlijke verdeling. Veel succes!

2 jaar geleden

Pittig hè! Hier worstelen we ook om alle ballen hoog te houden, soms proberen te accepteren dat het niet lukt. Dan maar even rommel en een lieve slapende baby op je borst. De tijd gaat zo vreselijk snel. Baby heeft meer behoefte aan knuffels dan aan een opgeruimd huis. Maar dingetjes die wij doen; - boodschappen bezorgen, kost maar paar euro en scheelt veel tijd - grotere porties koken en invriezen - van die roerbak diepvries maaltijden op voorraad. Zo klaar en best oké - vraag kraamvisite een maaltijd mee te nemen (voor jullie, niet dat ze zelf heel lang blijven plakken en mee eten) ipv een cadeau - mijn moeder helpt 1x in de week; was opvouwen, keer koken etc. - huishoud dingetjes die minder dan 1 minuut duren direct doen: leg alles direct terug op z’n plaats, vieze vaat in vaatwasser, was in wasmand; dat scheelt zoveel rommel en kost weinig tijd

2 jaar geleden

Hier met een peuter en een baby van 12 weken die borstvoeding krijgt doe ik zoveel mogelijk tussendoor en ook mijn partner helpt veel! Ik plan de wasmachine vaak zo dat ik het op kan hangen als ze beide slapen of eentje moet even wachten op aandacht of ze gaan beiden/een van beiden even mee en liggen er dan bij. Ook moeten ze soms even op elkaar wachten en op het huishouden, ik als ik naar de wc moet, enz. Het is niet anders, want ik kan de aandacht maar een keer weggeven en leg daarbij uit aan de oudste en soms ook baby wat ik doe en waarom. Je kan niet altijd direct op de signalen van je baby reageren, maar wel ergens een middenweg vinden. Ik verschoon, voed en dan gaat hij slapen. Dan begin ik met het huishouden en wordt hij wakker dan in het verschonen, spelen en voeden. Spelen altijd even samen en dan speelt hij alleen en doe ik een klein klusje.

2 jaar geleden

Heel eerlijk? Hoe vreselijk ook, het huishouden los proberen te laten de eerste weken. Komt vanzelf weer. Is hier ropnieuw net zo bij de tweede. Ik weet niet of er financieel ruimte is voor een huishoudster? Wij hebben sinds vorige week extra huishoudelijk hulp. Ik ben zelf ook een echte poetsmiep en zodra de kinderen in de avond op bed liggen, dan moet speelgoed etc. ook aan de kant zijn. De eerste weken maakt het me allemaal niet zoveel uit, de ervaring leert dat dat na een aantal maanden wel weer goed komt, echt. Koken makkelijke maaltijden en koken extra, zodat we in kunnen vriezen.

2 jaar geleden

Veel in de avond/weekend Kleine in de draagdoek Partner helpt super veel & accepteren dat het niet altijd gaat Ik heb een badje met zitje erin. Zet mijn 12weken oude baby erin als ik de was doe of zelf douche. Heb ook een peuter, dus overdag word lastig. Maar tot nu toe gaat het redelijk💪🏻 Er mag geleefd worden in huis denk ik maar, zolang het maar leefbaar is😆

2 jaar geleden

Reactie op Heyjullie

Veel in de avond/weekend Kleine in de draagdoek Partner helpt super veel &a ...
Dat ken ik niet. Zit hij dan vast in bad? Lijkt me heel spannend?

2 jaar geleden

Reactie op Ann9319

Zit niet vast, maar hij kan ook geen kant op in het badje. Ik ben er ook altijd bij:)

2 jaar geleden

Reactie op Ann9319

En zonder water natuurlijk.