16 Reacties
2 jaar geleden
Ik ga qua ouderschapsverlof iedere week 1 dag opnemen. Zwangerschaps-bevalverlof is 16 weken en ik heb vanwege mijn werk in het onderwijs het geluk dat er nog in totaal 5 weken vakantie bij komen, omdat de kerst-en voorjaarsvakantie in mijn verlof vallen en mijn verlof precies eindigt als de meivakantie begint.🫣
2 jaar geleden
Na mijn bevallingsverlof ga ik gewoon weer zoals voorheen aan het werk, mijn man heeft een kantoorbaan en is dus overdag aan het werk.
Ik werk max 24 uur per week in de zorg en dat worden voornamelijk avond en weekeinddiensten .
Er is dus altijd wel iemand thuis voor onze dochter, het enige nadeel is dat mijn man en ik elkaar drie dagen wat minder zien maar in mijn ogen hou ik privé gezien met maar 24 uur per week nog genoeg tijd over.
In ons geval vind ik ouderschapsverlof dus echt zonde omdat we een hoop zouden inleveren terwijl het niet nodig is.
Mocht ik het wel opnemen zou ik het gespreid opnemen, zeker als je allebei overdag en/of onregelmatig werkt lijkt het mij praktisch gezien wel makkelijker.
2 jaar geleden
Ik werk 4 dagen en na mijn zwangerschapsverlof begin ik eerst een maandje met 3 dagen doormiddel van betaald ouderschapsverlof. Daarna weer gewoon terug naar mijn 4 dagen.
Financieel is ouderschapsverlof voor ons niet voordelig en ik niet minder wil gaan werken dan ik nu doe, dus ga ik het niet verder gebruiken.
2 jaar geleden
Ik plak alles achter elkaar en ben dus een half jaar thuis. Bij mijn eerste na 3/4 maanden weer begonnen met werken en dat vond ik heel pittig met oa gebroken nachten en telkens een zieke baby en zelf kwakkelen, wat resulteerde in een burnout. Dus nu vanuit de rust hopelijk mijn werk weer hervatten na zo’n lange periode herstel en wennen aan elkaar!
2 jaar geleden
Ik ga na mijn bevallingsverlof mijn ouderschapsverlof uitspreiden over de rest van het jaar zodat ik tijdelijk van 4 naar 3 dagen kan. Mijn vriend neemt dit ook 1 dag in de week op, op deze manier hoeft de baby het eerste jaar nog niet naar de opvang. Vinden we wel heel prettig zo
2 jaar geleden
Na mijn standaard verlofdagen ga ik gewoon weer aan het werk en neem ik elke week 1 dag ouderschapsverlof op. Ook neem ik veel vakantie op zodat ik om de 7 weken vrij ben tot en met november. Ik vind het heel belangrijk om het eerste jaar veel bij de kleine te zijn, financieel zal ik er op achteruit gaan maar dat vult mijn vriend aan. Ook is het mogelijk omdat wij klein wonen waardoor we geen hoge hypotheek of huur kosten hebben. Deze constructie zal vanaf 2 april tot 1 november gelden daarna werk ik gewoon weer mijn oude uren en gaat ze 2 dagen naar de opvang en 2 dagen naar oma.
2 jaar geleden
Ik neem na de bevalling 1 week extra, dus 13 weken totaal na uitgerekende datum. Daarna ga ik een jaar 4 dagen werken ipv 5, dus 1 dag in de week voor 70% ouderschapsverlof. Dan zijn de betaalde dagen van het ouderschapsverlof op. Na dat jaar ga ik op contract terug van 40 naar 32 uur, dus dan is die ene vrije dag niet meer betaald. Het resterende onbetaalde ouderschapsverlof hou ik over voor als het ooit handig/ nodig is. Bijv om in de basisschooltijd op woensdagmiddag vrij te kunnen nemen of dergelijke. Mijn vriend werkt het eerste jaar overigens maar 3 dagen (werkt 32 uur en neemt dan nog 1 dag betaald ouderschapsverlof), dus we hebben het wel zo ingericht dat de baby het eerste jaar maar 2 dagen naar de opvang/ grootouders hoeft.
2 jaar geleden
Ik heb verlof van 15 december tot 4 april. Het gebruikelijke verlof. Ik moet 6 weken van te voren. En na deze periode ga ik 3 weken aansluitend vakantie opnemen. Ik start dus weer op 1 mei. En dan neem ik wekelijks 1 dag betaald verlof op.
2 jaar geleden
Mijn verlof gaat in van 12/12 t/m 01/04. Hier plak ik nog 3 weken vakantie achteraan. Daarna ga ik de eerste twee maanden 2 dagen werken (2 dagen ouderschapsverlof) dit om het rustig op te kunnen bouwen. Na deze maanden 3 dagen (1 dag ouderschapsverlof) en ergens eind oktober misschien weer terug naar 4. Maar denk dat ik het bij 3 dagen werken hou.