27 Reacties

2 jaar geleden

Hier zitten we met hetzelfde. Onze hond wordt heel jaloers als ik een baby vastheb, gaat dan aandacht vragen / tegen mijn been aanlopen. Tips die ik tot nu toe gelezen heb: - betrek de hond erbij, laat hem nu al aan babykleertjes snuffelen - als er veranderingen voor de hond zijn (bepaalde dingen mogen niet meer), begin hier dan vroeg mee, zodat de hond dit niet koppelt aan de baby - zet de baby spullen al vroeg in de woonkamer, zodat de hond eraan kan wennen - laat kraamvisite eerst de hond aaien voor ze naar de baby gaan, zodat de hond de baby niet koppelt aan dat er geen/minder aandacht is voor hem (zorg zelf ook dat je de hond aandacht blijft geven waar de baby bij is) Als er nog andere tips zijn hoor ik het ook graag!

2 jaar geleden

Ik heb gelezen dat het handig is om met je partner af te spreken als 1 van jullie met de baby bezig is, dat de ander de hond aandacht geeft. Niet om de hond weg te houden bij de kleine, maar om te voorkomen dat er jaloezie naar aandacht komt. Dit hoeft ook niet altijd (ze moeten ook ieder apart aandacht krijgen), maar het is zeker handig om te doen als je bijvoorbeeld merkt dat je hond hoog in energie zit. Daarnaast laat ik onze hond bijna alles aan kinderspul wat er binnenkomt altijd even snuffelen. Vooral bij knuffeltjes ben ik duidelijk dat hij alléén mag snuffelen en dat het niet voor hem is. Ook zou ik elke keer als er visite met kinderen is direct gebruik maken van de situatie en oefenen/trainen voor de houding die je van hem wilt zien bij een kind/baby.

2 jaar geleden

Ik zit ook een beetje in de “stress” om de hond van mijn man. Het is geen nare hond ofzo hoor, maar hij heeft m TOTAAL niet opgevoed. Het woord “nee” kent ie niet. Hij vind het allemaal wel prima, maar ik wil dat als ik nee zeg dat ie dan ook luistert. Hij springt tegen iedereen op, moet zich overal mee bemoeien, aan tafel komt ie gewoon half op tafel staan met zn voorpoten. Ik wil m dus absoluut niet bij de baby in de buurt hebben straks, als ie dr bovenop springt omdat ie dat maar normaal vind ben ik bang dat ik m persoonlijk af maak🙈

2 jaar geleden

Reactie op Yikes

Ik zit ook een beetje in de “stress” om de hond van mijn man. Het is geen n ...
Kunnen jullie in de tussentijd nog naar een training gaan? Het klinkt wel als allemaal dingen die goed af te leren zijn

2 jaar geleden

Reactie op Kaar375864

Kunnen jullie in de tussentijd nog naar een training gaan? Het klinkt wel a ...
Hij woont in Amerika, ik zit hier te wachten tot mn visum word goedgekeurd. Hij zou technisch gezien met m naar training kunnen, en ik heb het ook al meerdere keren aangegeven dat ik denk dat dat een HEEL goed idee is. Maar vervolgens doet ie dat niet want ja zoals ik al zei, hij vind het allemaal wel prima en ziet het probleem niet. Want met ons baby neefje gaat het ook “goed” Ja, omdat die er tot nu toe wel 1 hele keer is geweest voor een uurtje ofzo

2 jaar geleden

Wij hebben een vrouwtjes hond en zij was tijdens mijn eerste zwangerschap heel verdedigend voor mij. Ik heb haar aan alles laten wennen (babykamer, box, kinderwagen etc) en toen mijn zoontje werd geboren direct even kennis laten maken met mijn zoontje. Ik had ook het eerste mutsje gegeven maar dat was geen succes want die at ze op 😅 gelukkig dag later uitgespuugd. Ze was vervolgens heel verdedigend naar mijn zoontje en ik moest iedereen “goedkeuren” voordat ze bij hem mochten, maar ik heb elke keer tegen haar gezegd dat het goed was en haar overal bij betrokken. Inmiddels in mijn zoontje 2 jaar en mijn hond en hij zijn echt onafscheidelijk, altijd samen spelen. Met de tweede ga ik het precies zo doen als bij mijn zoontje alleen geef ik haar niet meer het mutsje 😂

2 jaar geleden

Reactie op Nikki_K

Wij hebben een vrouwtjes hond en zij was tijdens mijn eerste zwangerschap h ...
Ah, dat klinkt wel schattig. Is je hondje ook heel gefocust op je kindje? Staren, observeren, steeds mee bezig?

2 jaar geleden

Reactie op Kaar375864

Hier zitten we met hetzelfde. Onze hond wordt heel jaloers als ik een baby ...
Onze hond is niet echt jaloers, het lijkt eerder op blijdschap die een beetje overslaat in té enthousiast. Het piepen en soms blaffen is wel een vorm van stress. Zolang de baby op 1 plek ligt is het goed, wordt die opgetild om mee naar huis te gaan, flipt onze hond helemaal de pan uit. 20 min na vertrek stond hij nog te piepen bij de deur. We gaan wel weer op training en ik hoop dat het wennen aan de spulletjes vooruitgang boekt. Het geeft alleen niet heel veel vertrouwen zo 😟

2 jaar geleden

Reactie op Mich124

Ik heb gelezen dat het handig is om met je partner af te spreken als 1 van ...
Ja, goede tips! Het is alleen heel lastig om hem af te leiden van de baby hahaha. Je moet echt met iets heel goeds komen zoals een knakworst denk ik 😂 iets om te proberen!

2 jaar geleden

Reactie op Jules555

Ah, dat klinkt wel schattig. Is je hondje ook heel gefocust op je kindje? S ...
Is het inderdaad ook. Ze zijn super lief voor elkaar en gek op elkaar. Ze houdt hem wel altijd in de gaten maar niet obsessief ofzo. Maar wel altijd met een schuin oog waar hij naartoe gaat en zodra hij naar de tuin gaat of naar boven dan gaat ze mee. Maar ze slaapt ook gewoon in zijn bijzijn en laat het compleet los als hij bv in z’n bedje boven ligt.

2 jaar geleden

Ik zou hier een trainer voor benaderen… want als dit gedrag blijft bij jullie eigen baby kan het echt een probleem worden. De hond van mijn ouders gedraagt zich precies zoals jij beschrijft. Nadat ‘ie een keer losgebroken en uitgevallen is (want hij moest en zou bij de baby zijn) komen we daar thuis niet meer. Ik vertrouw de situatie niet. Onze eigen hond is heel relaxed, maar houdt niet van kinderen. Ze is de eerste dagen uit logeren geweest. Ik kwam na de bevalling aardig gehavend thuis en we hadden onze handen even vol aan onszelf + baby. Na een paar dagen is ze kennis komen maken en daarna weer naar het logeeradres gegaan. Na een kleine week is ze thuis gekomen. Langzaam maar zeker zijn ze aan elkaar gewend en zocht ze ook meer toenadering bij de baby. Uiteindelijk is dat dus allemaal goed gekomen, gelukkig.

2 jaar geleden

Reactie op Yikes

Ik zit ook een beetje in de “stress” om de hond van mijn man. Het is geen n ...
Helemaal weghouden lijkt me ook geen goed idee. Dan gaat hij juist beschermend of jaloers gedrag vertonen. Wij gaan de baby gelijk introduceren bij de hond en ervoor zorgen dat de hond geen aandacht te kort komt, want vaak gaat het daar mis..

2 jaar geleden

K heb me daar vooraf bij de eerste ook we eens zorgen ove gemaakt maar onze opa senner was vanaf moment 1 zo lief…. Elke keer kijken waar de baby was, en nu vind hij hem irritant omdat de kleine achter hem aan gaat. Maar tegelijk ligt ie wel altijd in z’n buurt. Hier niks bijzonders gedaan behalve hem de eerste dagen veel bij de baby laten kijken

2 jaar geleden

I mean🥹🥹🥹 nou scheelt het dat onze hond al niet druk was. Maar ook bij de honden van m’n schoonouders die dat wel zijn is t allemaal goed gegaan. Beetje oppassen met springerige honden maar ze vooral veel laten ruiken en betrekken werkte hier heel goed.

2 jaar geleden

Reactie op Gitt

I mean🥹🥹🥹 nou scheelt het dat onze hond al niet druk was. Maar ook bij d ...
Dit plaatje is zo lief.🥰 We hebben zelf ook een jonge berner sennen. Hele lieve hond. We gaan zelf weer aanscherpen qua grenzen stellen. Dus dat ie soms effe moet wachten. Dat gebeurd vast en zeker ook wel met de baby. Verder heeft ie ook al aan sokjes gereden en wordt ie erg nieuwsgierig van kinderwagens. Hij mocht zelfs van een mevrouw even ruiken en dat ging prima. Het is voor ons de eerste keer. Ik denk dat we hem vooral niet wegjagen en bij het gezin betrekken. Dus ook met z,n 4en of 3en wandelen. En hem laten wennen dat een ander hem uitlaat. (Richting einde zwangerschap gaat dat denk ik wel wat meer gebeuren. Hij is erg sterk namelijk.)

2 jaar geleden

Mijn ouders hebben altijd honden gehad en die hebben toen (30-20 jaar geleden) als advies gehad om de eerste luier bij de hond te leggen zodat ze kon wennen aan de geur van de baby. Dit was een heel waaks Mechelse herder teefje. Dit is toen allemaal goedgekomen. Mijn moeder heeft de hond ook betrokken bij alles. Van het kamertje tot het inelkaar zetten van de meubels voor in de woonkamer. Nu is dit al heel lang geleden natuurlijk en weet ik niet of dit nog algemeen geaccepteerd wordt 😅 Misschien kan je de verloskundige ook om advies vragen?

2 jaar geleden

Reactie op Mama101

Ik zou hier een trainer voor benaderen… want als dit gedrag blijft bij jull ...
Ah, fijn dat jullie eigen hond zo relaxed erin ging! Yes we zijn sowieso weer op training en al meteen wat handvaten gehad die ik zometeen in de reacties ook zal delen.

2 jaar geleden

Nou, wij zijn op eerste training geweest en ik kreeg de volgende tips, misschien als iemand dit leest en ook een springerige, drukke en enthousiaste terriër heeft dat je er ook wat aan hebt. Het probleem ligt niet alleen bij baby's maar in zijn algemeen bij de enthousiastheid die niet meer onder controle is. De stress die de hond ervaart gaat over in vervelend gedrag zoals blijven springen, bezoek niet met rust laten niet rustig zijn eigen plek vinden. We beginnen dus met opnieuw de bench als er bezoek komt en hij mag er pas uit als hij rustig is. Dan krijgt hij iets te doen zoals een gevulde Kong of een kauwbot om gewoon lekker zelf bezig te zijn. Met de baby gaat dit dus niet anders zijn, in de bench tot het gedrag rustig is, dan aan de lijn in het begin zodat hij niet uit de bench rent en op de baby afstormt maar zodat we hem kunnen leiden naar een rustige plek waar hij zelf bezig is. Om zo eigenlijk een aan en uitknop te maken op de hond. Want die heeft die van ons ook niet wat voor de nodige frustratie zorgt. Zo gaan we het maar eens aanpakken. Alle tips zijn nog steeds welkom en het is ook leuk te lezen hoe andere soort honden de baby hebben ontmoet 😊

2 jaar geleden

We zijn begonnen met trainen van de hond in rustig meelopen. Doen hiervoor mee aan een cursus. Komende weken hard aan de bak. Zo hopen we te leren dat ie straks ook netjes naast ons loopt met kinderwagen. We hebben geleerd dat onze hond iets nog te veel solt met ons en wij meer leiderschap moeten tonen. Voor het wandelen betekent het. Ervoor zorgen dat ie niet verder kan bij trekgedrag. Hem weer verder laten lopen als ie rustiger is.

2 jaar geleden

Helemaal weghouden lijkt me ook geen goed idee. Dan gaat hij juist bescherm ...
Het probleem is dat die hond van hem niet opgevoed is. Basis commando? Kent ie niet. Hij springt bovenop alles en iedereen, ookal word m nee verteld. Mn man wil hem niet disciplineren want ja dat vind ie zielig. Allemaal heel leuk en aardig, maar op deze manier (als hij het dus onnodig blijft vinden die hond naar een opvoedcursus of iets te doen) gaat die hond dus OF weg, of in een bench en anders buiten en krijgt ie een hok. Ik ga toch zeker niet in huis steeds maar oppassen voor zijn onopgevoede hond. Beetje omgekeerde wereld.