16 Reacties
8 maanden geleden
Ik werk in de (jeugd)zorg en onderwijs en ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier wel op moet nemen voor de mensen van de kinderopvang. Ja, ze hebben dit niet helemaal naar waarde ingeschat, maar een fout maken kan. Dat is 1. En ten tweede. Het is een onderdeel van het risicovol opvoeden. Tegenwoordig wordt bijna alles voorkomen en dat is niet goed voor de ontwikkeling van de kinderen.
Mijn conclusie zou zijn als dit gebeurde: Ga in gesprek met de begeleiders. Gun ze de mond en geef aan dat je liever had gezien dat ze adequater waren geweest.
8 maanden geleden
Wij hebben een kind dat overal opklimt en dus ook regelmatig ergens afvalt. Hij zit dan ook constant onder de blauwe plekken/wondjes. Vandaag ook weer een gigantisch ei op zijn voorhoofd opgelopen.
Het hoort een beetje bij deze fase van ontdekken denk ik.
Dit gebeurt ook bij de opvang.
De opvang zegt ook 'wij proberen blauwe plekken/wondjes te voorkomen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.' Het gaat er bij mij vooral om hoe ze daarna handelen. Dus troosten, koelen en eventueel arnicazalf en/of ontsmetten.
Helaas weet jij nu niet hoe zij normaliter handelen en of ze vertellen dat dit is gebeurd.
Als je dit wil weten zou ik hier vooral nog even een keer het gesprek over aangaan. Maar ik denk wel dat je ervan uit moet gaan dat ze verder goed voor haar zorgen en dit een incident is 😉
8 maanden geleden
Ik zelf zou dit als gewoon een ongelukje zien. Onze dochter van 15 maanden rent en klimt hier over de bank. Ondanks waarschuwen en haar eraf halen en meerdere keren van de bank vallen (altijd als je er net niet bij bent om op te vangen) blijft ze het eigenwijs doen. Kinderen leren met vallen en opstaan. Maar als het je dwars zit zou ik er gewoon met hun over in gesprek. Wie weet hebben ze vlak voor je kwam al gezegd dat dat niet mocht of waren ze net gaan zitten toen je aan kwam lopen en is het net even een moment van onoplettendheid geweest. Ze blijven ook mensen.
Ik heb soms al moeite om mijn eigen 4 donderstenen tegelijk in de gaten te houden en gaat er wel eens wat mis omdat ik met mijn man in gesprek ben of met een van de andere kinderen bezig ben of wat anders of gewoon even een paar seconden niet oplet.
8 maanden geleden
Ik vind dit geen nalatigheid. Ja, de pm had het misschien beter in moeten schatten, maar ongelukken zitten in een klein hoekje en fouten maken is menselijk... Als pm'er wil je kinderen ook niet beperken in hun risicovol spel, want het is aangetoont dat kinderen risicovol laten spelen goed is voor de ontwikkeling.
Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal... en inderdaad wat Dapphiee zegt, ik vind de nazorg dan nog belangrijker. Als ze niet zouden gaan handelen naar de situatie, dan zou ik dat eerder nog nalatigheid noemen.
8 maanden geleden
Dat was vast even schrikken.
Ik vind dit niet nalatig van de opvang. Ongelukjes gebeuren en je kunt je kindje niet in bubbelplastic laten rondlopen de hele tijd.
Wij hebben een avontuurlijke dame en die neemt geregeld een duik in de zandbak (echt, geen idee waarom ze dat doet, alsof het zacht is🤷♀️), ze probeert lopend van de glijbaan te gaan wat natuurlijk helemaal niet kan en zo zijn er nog talloze voorbeelden waardoor ze een blauwe plek, een schaafwond of iets harder valt dan je zou willen. Maar het gebeurt nu eenmaal.
Ze hadden haar vast heel erg getroost en gezorgd dat ze snel weer rondliep - ga ik even vanuit. 🧡
8 maanden geleden
He bah wat vervelend! Ik kan mij voorstellen dat je dichtklapte en het liefst naar huis wilde gaan!
Ik persoonlijk zou het als een ongelukje zien. Onze dochter (15 maand) klimt ook overal op en is ook super snel. Dus ondanks waarschuwingen valt ze regelmatig omdat wij soms niet op tijd kunnen zijn. Dus ondanks het kletsen van de dames had het kunnen gebeuren. Alleen is het natuurlijk erg ongelukkig dat je het zelf zo mee krijgt en dan snap ik dat je denkt dat ze nalatig zijn geweest .
8 maanden geleden
Wat vervelend dat dit gebeurd is! Nooit leuk als je kindje valt. Mag ik vragen hoeveel tijd er zat tussen dat je het gezien hebt en je daadwerkelijk bij haar was?
Wat hieronder al veel gezegd is, zit een ongelukje in een klein hoekje. Hier ook continu met hem bezig. Het kan wel zo zijn dat je ze “los” moet laten en dat ze in de ontdekkingsfase zijn, toch grijp ik hier regelmatig in omdat ik het gevaar wel zie en ik daarin wel een grens zie.
Los hiervan werk ik zelf in de opvang. Bij ons mogen we niet zo lekker bij elkaar staan/zitten. Natuurlijk mogen we wel met elkaar kletsen, maar Iniedergeval verspreid over het plein staan. Juist zodat je alles kan overzien. Of het nalatigheid is.. dat laat ik even achterwegen. Ik weet namelijk niet hoe de situatie is geweest qua tijd etc. Zat ze daar net? Zat ze daar al even? Als dit het laatste was vind ik wel dat de leidsters het gevaar hadden kunnen zien. Ikzelf zou een kindje wel uit deze situatie hebben gehaald.
Als het aan jullie blijft knagen, gewoon even aankaarten! Zo letten ze ook nog eens een tijdje extra alert op op jullie dochtertje.
Succes ermee 🍀
8 maanden geleden
Reactie op Niefesteph
Wat vervelend dat dit gebeurd is! Nooit leuk als je kindje valt. Mag ik vra ...
Ja het punt hier is wel dat de begeleiders altijd bij elkaar zitten of staan. Tot nu toe heb ik ze nooit zien rondlopen of verspreid over het plein staan. Toen ik het gebouw binnen liep, zag ik meteen al mijn dochtertje zo zitten en dacht meteen al oei dit gaat niet goed! En toen ik buiten stond ik denk zo 1 minuut later viel ze dus pats achterover. Ze zat daar ongeveer 1 minuut of misschien wel langer wat ik niet gezien heb. Tuurlijk kunnen ze vallen en zit een ongelukje in een klein hoekje, maar zo achterover op haar hoofdje vallen vond ik best pijnlijk om te zien. Ik grijp thuis of buiten ook wel in, als ik denk dit is gevaarlijk. Persoonlijk ben ik daar minder relax in. Ik wil liever ongelukjes en gevaarlijke situaties vermijden, vooral omdat ze nog zo klein is. Maar we gaan het vanmiddag sowieso even aankaarten, puur omdat het ons dwars zit.
8 maanden geleden
En van de 3 begeleiders, is 1 opgestaan en liep wel meteen naar mijn dochtertje toe maar omdat ik er ook was heeft ze het aan mij overgelaten. Ik heb haar zelf getroost. De andere begeleiders waren gewoon verder aan het kletsen. Zij zijn niet opgestaan of later erbij gekomen om te vragen hoe het gaat.
8 maanden geleden
Op de opvang zien ze dagelijks kinderen risicovol spelen. De een kan al wel op een randje lopen, de ander nog niet. Dit kan je niet altijd goed inschatten. Beetje overdreven om gelijk hierop te moeten ingrijpen als pm’er. En ja dan kan het mis gaan, ja daar leren ze van. Kind zal helaas nog vaker vallen. Pm’ers zien kinderen dagelijks vallen, nee ze gaan niet met z’n 3e naar 1 kind dat valt. Lijkt me ook niet nodig tenzij het enorm spectaculair is. 🤷🏼♀️ sorry vind het erg overdreven
8 maanden geleden
Op de opvang zien ze dagelijks kinderen risicovol spelen. De een kan al wel ...
Ik vind het wel een gekke reactie, maar goed je mag je mening geven natuurlijk! Iedereen denkt er weer anders over en dat is ook helemaal prima.
Hier reageren wij namelijk wel direct als we gevaar zien. En ja soms rennen we dan met z’n 2/3en naar een kindje. Het kan namelijk gevaarlijk zijn met je hoofd op de tegels te vallen. Ben het met je eens dat ze leren van vallen, maar er is wel een grens 😊.
8 maanden geleden
Reactie op Pukkie24
Wat voor reactie hadden ze vanmiddag bij de opvang?
Ja we zijn in gesprek gegaan met 2 begeleiders. Ze gaven aan dat ze het niet verwacht hadden dat ze zou vallen en dat ze de situatie niet goed hebben ingeschat. Ze zullen vanaf nu haar beter in de gaten houden en haar eventueel ook waarschuwen. Ze hadden begrip voor onze zorgen en emoties, maar we moesten ons ook hierop voorbereiden dat dit waarschijnlijk vaker zal voorkomen. Kleintjes mogen vallen, maar ik hoop dat ze niet meer op haar hoofdje valt. Mijn moeder hart doet pijn 😣
7 maanden geleden
Reactie op GY
Ja we zijn in gesprek gegaan met 2 begeleiders. Ze gaven aan dat ze het nie ...
Hoe vonden jullie de reactie van hun?
Tja helaas gaan onze kleintjes nog veel vaker vallen. Maar met vallen en opstaan worden ze groot. En inderdaad te hopen dat ze niet meer op haar hoofdje valt
7 maanden geleden
Reactie op Pukkie24
Hoe vonden jullie de reactie van hun?
Tja helaas gaan onze kleintjes nog ve ...
Ja ze toonden empathie en begrijpen heel goed dat we ons zorgen maken. Bij ophaalmomenten zien we nu vaker dat er iemand bij haar in de buurt staat. Dat vinden we in ieder geval wel fijn en dat ze het serieus nemen.