25 Reacties

3 jaar geleden

Wij hebben dezelfde situatie en gaan ongeveer 9 maanden na de geboorte trouwen. De verloskundige zei dat de vader rond de 20 weken zwangerschap naar de gemeente moet om het kind te erkennen en of gezag aan te vragen. Ik weet het al niet eens precies meer. Kwam zoveel op ons af het eerste bezoek bij de verloskundige. Maar meer hoefden we niet te regelen zei ze.

3 jaar geleden

Bij ons was het vorig jaar bij ons zoontje hetzelfde! Wij hebben ervoor gekozen om in de tussentijd op de maandag ochtend gratis geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dan is de erkenning enzo iig al geregeld en we willen dan later nog gewoon écht trouwen 🤗

3 jaar geleden

Mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd en ben dat zwanger ook zéker niet van plan. Voor zover ik weet is het alleen belangrijk om erkenning te regelen bij de gemeente (dan krijgt je partner ook automatisch gezag) en een testament opstellen voor als er wat gebeurd, aangezien je nu voor de wet niks van elkaar bent. Dus het valt volgens mij wel mee met wat er gedaan moet worden :)

3 jaar geleden

Wij hadden dit zelfde dilemma en zijn toen 2 maandjes voor de geboorte van de eerste voor een geregistreerd partnerschap gegaan. Na een adviesgesprek met de notaris over de verschillende mogelijkheden. Dit vooral met het oog op in de toekomst nog trouwen. Dat is echt mijn droom namelijk, maar door Corona toen voor kindjes gekozen eerst. En daarnaast zijn kinderen die binnen een partnerschap geboren worden automatisch erkend en erfgenaam etc… bij een samenlevingscontract zouden we daarnaast nog een testament moeten opstellen en die dan bij ieder kind weer aanpassen. En ook zijn wij nu elkaars erfgenaam als er met de ander wat zou gebeuren. Uiteindelijk toen de dag naderde ook een klein feestje bij ons thuis met buffetje gedaan. En ook fijn dat nu voor met de tweede alles ook al op voorhand geregeld is en er geen aanpassingen oid nodig zijn.

3 jaar geleden

Tijdens de zwangerschap kan je partner bij de gemeente het kind erkennen. Dit heet erkenning van de ongeboren vrucht. Hier moet jij als moeder bij aanwezig zijn of schriftelijk toestemming geven. Sinds januari van dit jaar heeft je partner dan ook meteen gezag. Eerder moest de partner het gezag apart aanvragen na de geboorte. Hier vind je er meer informatie over: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/kind-erkennen#:~:text=bij%20de%20gemeente-,Kind%20erkennen%20tijdens%20de%20zwangerschap,schriftelijke%20toestemming%20voor%20erkenning%20geven.

3 jaar geleden

Voordat je 20 weken bent moet je gewoon samen naar de gemeente gaan en de ongeboren vrucht erkennen, na de geboorte moet je volgens mij ook weer samen gaan om het nogmaals te erkennen dacht ik..

3 jaar geleden

Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap.

3 jaar geleden

Reactie op Lysanne22

Voordat je 20 weken bent moet je gewoon samen naar de gemeente gaan en de o ...
Correctie, moet binnen 24 weken de ongeboren vrucht erkennen

3 jaar geleden

Wij hebben geen wens om te trouwen, wellicht ooit GP, maar mijn vriend gaat binnenkort het kind erkennen, en dan sluiten we een samenlevingsovereenkomst

3 jaar geleden

Ik ben vlak voordat ik zwanger werd ten huwelijk gevraagd! Ik wil niet zwanger trouwen. We hebben wel een samenlevingscontract, maar alsnog moeten we erkennen dat hij de vader van ons kind is. Dat gaan we dus doen en na de zwangerschap trouwen!

3 jaar geleden

Ik heb een verschrikkelijke schoonfamilie waardoor wij een samenlevingscontract gaan laten opstellen. Hierin staan afspraken die ouders over het kind maken bijvoorbeeld (in mijn geval onder geen beding contact met die kant). En erkennen wanneer je partner ook gezag wil.. Wij willen in 2025 ongeveer trouwen

3 jaar geleden

Wij zijn ook niet getrouwd. Bij de geboorte van mijn zoontje hebben we hem het kind laten erkennen en gezag aangevraagd bij de rechtbank. Ik geloof dat je nu geen gezag meer hoeft aan te vragen. Wij willen wel graag een keer gaan trouwen maar mijn partner is gescheiden en er valt (financieel) nog het een en ander te regelen voor het verstandig is voor ons om te trouwen. Dus voor nu staat het bij ons voor volgend jaar op de planning

3 jaar geleden

Reactie op R9594

Ik heb een verschrikkelijke schoonfamilie waardoor wij een samenlevingscont ...
Ik zou dat wel in combinatie met een testament regelen!

3 jaar geleden

Reactie op Lysanne22

Ik zou dat wel in combinatie met een testament regelen!
Slim! Nog niet bij stilgestaan

3 jaar geleden

Zie deze link hoe je het aanpakt https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/kind-erkennen-waneer-waar Het wordt aangeraden om al voor de geboorte te erkennen. Het is verstandig de erkenning vóór 24 weken zwangerschap te regelen, omdat je vanaf die zwangerschapsduur verplicht bent ook aangifte te doen van de geboorte van je kind. Het kind heeft zo meteen bij de geboorte 2 juridische ouders. De erkenner staat direct als ouder in de geboorteakte. Na de geboorte zijn er 3 dagen de tijd om aangifte te doen en evt dus de erkenning te regelen. Je kunt je voorstellen dat dit in bepaalde gevallen erg lastig wordt! Later erkennen kan wel, maar ik denk dat je gewoon wil dat partner vanaf dag 1 ook de ouder is 😅.

3 jaar geleden

Reactie op Lysanne22

Voordat je 20 weken bent moet je gewoon samen naar de gemeente gaan en de o ...
Laatste is niet nodig. Als je als moeder mee bent gegaan en toestemming hebt gegeven hoef je daarna niet meer mee en tegenwoordig kan de rest online geregeld worden.

3 jaar geleden

Reactie op R9594

Slim! Nog niet bij stilgestaan
Ook verstandig om vast over na te denken (niet dat je daarop zit te wachten en vanuit moet gaan). Wat als beide ouders iets overkomt naar wie gaat het kind/de kinderen dan? Laat dat vastleggen in beide testamenten om te voorkomen dat mocht jullie iets overkomen het kind alsnog naar in jouw geval waarschijn niet wenselijk schoonfamilie gaat.

3 jaar geleden

Reactie op Manon12345678

Wij hebben dezelfde situatie en gaan ongeveer 9 maanden na de geboorte trou ...
Het is dan handig om zelf mee te gaan ivm toestemming vanuit jou en aangeven welke achternaam het kind gaat dragen.

3 jaar geleden

Wij hebben geen wens om te trouwen, wellicht ooit GP, maar mijn vriend gaat ...
Handig is om ook meteen testament te regelen. Hebben wij afgelopen jaar ook weer aangepast voor de komst van onze eerste.

3 jaar geleden

Wij wilden alles al regelen (ivm huis kopen en kinderwens), maar nog niet 'feestelijk' trouwen. We zijn dus voor een geregistreerd partnerschap gegaan, waardoor we elkaars erfgenaam zijn en er geen 'gedoe' is met erkennen.