26 Reacties
2 jaar geleden
Ze zeggen inderdaad dat dat minder goed is voor de baby en voornamelijk als je buik groter word heb ik van andere zwangere vrouwen gehoord
Ik heb dit ook en slaapdaarom met een voedinsdkussen/zwangerschaps kussen besteld bij mamaloes ik leg hem nu langs mij rug door en san tussen me benen zodat als je op je rug dreigt te gaan steun hebt in je rug en niet plat op je rug komt te liggen dit werkt voor mij nu goed en ok lig ook lekker hierdoor
2 jaar geleden
Reactie op Januari 2024
Ze zeggen inderdaad dat dat minder goed is voor de baby en voornamelijk als ...
En ik ben nu bijna 19 weken zwanger
2 jaar geleden
Ik heb al wel een bolle buik, ik zet wel een kussen bij mijn rug en buik, maar op de een of andere manier rol ik toch terug en lig ik op mijn rug.
Ik ben volgende week terug van vakantie en zal dan gelijk een zwangerschapskussen bestellen, bedankt voor de tip!
Mijn beide zussen hebben ruim een maand in het ziekenhuis gelegen tijdens hun zwangerschappen (zwangerschapsvergiftiging), dan lig je voornamelijk toch ook op je rug denk ik dan eigenlijk🙄
2 jaar geleden
Ik heb al wel een bolle buik, ik zet wel een kussen bij mijn rug en buik, m ...
Jaaa zo denk ik dus ook vaak maar ik neem het zekere voor het onzekere maar en probeer het maar zo haha
Ik zal volgende week donderdag wel is aan mijn verloskundige vragen bij de 20 weken echo hoe dat zit misschien is het wel een fabeltje of niet
2 jaar geleden
Volgens de Zweedse website van de overheid over gezondheidszorg (is echt heel goed en betrouwbaar) wordt op je rug liggen de laatste 3 maanden van de zwangerschap afgeraden. Inderdaad omdat de zware baarmoeder bloeddoorstroming kan verminderen en je daar zelf duizelig of misselijk door kunt voelen. Dit is niet goed voor de moeder en de baby.
2 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat plat op je rug liggen en slapen word afgeraden in de laatste maanden. Door het gewicht van baarmoeder en baby kan een bloedvat/ader worden dichtgedrukt waardoor je duizelig kan worden en de baby minder zuurstof krijgt door verminderde bloed doorstroom.
Het beste is dus op je zij in slaap te vallen en zo te blijven liggen door middel van kussens en dergelijke.
Maar mocht je ‘s nachts nou wakker worden op je rug liggend, no worries of paniek, draai gewoon weer op je zij en slaap zo weer verder.
En zeg misschien tegen je vriend dat hij je voorlopig nog even niet wakker maakt ‘s nachts.. het heeft nu met jouw termijn nog niet de grootste noodzaak en je kan je slaap goed gebruiken 😉
2 jaar geleden
Oh dit is wel een opluchting allemaal. Bedankt dames!
Ik ben over een paar dagen eindelijk weer thuis van een lange vakantie en ga alvast de zwangerschapskussen bestellen! Ik kan niet wachten om lekker te slapen 🥱
2 jaar geleden
Over het algemeen wordt dit vanaf 20 weken afgeraden inderdaad zoals vernoemd ivm het gewicht van je baarmoeder wat bloedvaten kan afknellen. Waardoor je zelf verminderde bloedtoevoer naar onder en evt je baarmoeder kan hebben. Zo kan je bijv wakker worden met dove benen enzo tegen die tijd. Maar niet zo dat je geen seconde op je rug mag liggen 🤣 vaak is het gewoon handig om dit in het begin van je zwangerschap aan te wennen zodat je tegen week 20 gewend bent!
In slaap vallen met een zwangerschapskussen kan erg helpen!
2 jaar geleden
Hier nog een rugslaper! Ik vind dit zo fijn liggen, en inderdaad op mijn linkerzij liggen kan ik altijd maar even. Daarna is dat ook niet meer fijn. Vriendlief slaapt nu met mijn zwangerschapskussen aangezien ik er elke nacht ruzie mee had 🤣 Nu ligt hij zo breed uit met het kussen dat ik niet meer op me rug kan slapen überhaupt door de ruimte 😂
2 jaar geleden
https://www.makesciencework.nl/post/is-op-je-rug-slapen-gevaarlijk-tijdens-de-zwangerschap er blijkt maar weinig bewijs voor te zijn dat rugslapen echt slecht is, en dat je doorgaans, mocht je al iets merken, anders gaat liggen nog voordat de baby er last van heeft. Zelf goed slapen is heel belangrijk dus ik zou zeggen, doe wat voor jou goed voelt en waar je van uitrust!
2 jaar geleden
Ik heb in mijn vorige zwangerschap tot aan het einde deels op mijn rug geslapen. Kan prima hoor, als er iets is met verminderde bloedtoevoer wordt je vanzelf wakker. Heb dat toen met mijn verloskundige besproken.
2 jaar geleden
Ik ben zelf een keer bij de tandarts flink duizelig geworden toen ik hoogzwanger op mijn rug in de stoel lag. Een klein kussentje onder je rechterheup, zodat je net niet plat ligt, hielp mij toen al.
Mijn idee is dus dat je het echt wel voelt als er iets afgekneld wordt. En ietsje scheef liggen kan al voldoende helpen, kun je toch nog lekker slapen hopelijk!
2 jaar geleden
Wauw het wordt steeds gekker! Ik heb er nog nooit van gehoord ook niet om me heen. Met bekken problemen moet je zelfs op je rug slapen / plat liggen. Weet je hoeveel vrouwen dat hebben? Lijkt wel of je in deze maatschappij iedereen maar alles wijs kan maken! Ga gewoon slapen zoals je wilt, wat moesten de vrouwen vroeger wel niet zeggen. 2 jaar geleden mocht je nog garnalen eten en nu ook niet meer. Over 10 jaar moet je 9 maanden op je zij slapen en leven op brood en groenten en fruit zeker. Vlees zou dan ook wel uit den boze zijn..
2 jaar geleden
Reactie op Daisyxo
Wauw het wordt steeds gekker! Ik heb er nog nooit van gehoord ook niet om m ...
Het gaat inderdaad vaak om kleine negatieve effecten of risico's en daar wordt dan advies naar gegeven. Ik merk ook dat advies van zowel tijdens de zwangerschap en daarna helemaal is aangepast aan de gezondheid van de baby en niet aangepast aan hoe ouders die moeten kunnen uitvoeren zonder doodop of gek te worden. Helaas zorgt dit er ook voor dat ouders moeilijker kunnen inschatten wat echt belangrijk is en wat minder belangrijk is. Wat als je moet kiezen tussen een gestreste en moeie moeder of op je rug slapen?
Een moeder met ernstige slaapgebrek die fouten maakt of toch de baby op een minder veilige plek laten slapen?
Een baby die nog niet zelfstandig kan zitten mag niet in een hoge stoel maar de veiligste plek om te eten is in de hoge stoel...
2 jaar geleden
Ik slaap tijdens de zwangerschap gewoon op mijn rug zoals altijd. Bij de 1ste verging ik in het derde trimester van de bekkenpijn en de baby was ook al vroeg ingedaald. Op mijn zij slapen ging gewoon niet, deed te veel pijn. Het moet inderdaad uitvoerbaar blijven. Het gaat vaak over zulke kleine risico's. Adviezen die ik zonder pijn/ongemak kan opvolgen (eten/niet roken/niet drinken bijvoorbeeld) volg ik braaf op.
Maar wat dit betreft denk ik inderdaad dat zowel mama als baby blijer worden van een mama die op haar rug goed slaapt, dan een mama die het hele 3de trimester slecht slaapt en gestrest is omdat ze per se op haar zij moet liggen. Blije mama, blije baby denk ik dan maar.