11 Reacties

2 dagen geleden

Van spelen met andere kindjes ontwikkeld je kind wel heel snel. Onze dochter gaat sinds ze 4 maanden is naar de opvang en ze zit in een groep van 0 tot 4 jaar. Daarbij kun je niet voorkomen dat je kind ziek word. Dat gebeurt hoe dan ook. Ik ben van mening dat de opvang een goeie plek is voor je kindje. De juffen hebben ook allemaal een opleiding gedaan en hebben vaak zelf ook kindjes. Zij weten heus hoe ze met jouw kleintje om moeten gaan.

2 dagen geleden

Reactie op De Bruijn

Van spelen met andere kindjes ontwikkeld je kind wel heel snel. Onze dochte ...
Heel erg bedankt. Ik was erg bang om het kind naar het kinderdagverblijf te sturen. Is dat niet hoe ze baby's voeden?

2 dagen geleden

Reactie op Amali528

Heel erg bedankt. Ik was erg bang om het kind naar het kinderdagverblijf te ...
Hoe bedoel je met het voeden?

2 dagen geleden

De eerste taal dat een kind moet leren is de moedertaal. Een tweede taal zal makkelijker op gang komen als het kind de koppeling van woorden/zinnen kan maken naar het tweede taal. Het is dus belangrijk dat je met 1 taal begint, zodat hij kan omschakelen naar een tweede taal. Een kind kan echt meer dan je denkt! Soms kunnen ze wel 4 talen tegelijkertijd aanleren, maar daar hebben ze dus een basis voor nodig en dat is de moedertaal. Een kinderdagverblijf is hardstikke goed voor zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Daar kan hij lekker spelen met leeftijdgenootjes en van elkaar leren, maar moet niet.. vanaf 2 en een half jaar mogen ze naar de peuterspeelzaal. Je kunt dan bij het consultatiebureau aangeven dat jouw kind enkel eigen taal spreekt thuis. Daarmee kan je een VVE verklaring krijgen, zodat jouw kind 4 dagdelen per week naar de peuterspeelzaal gaat ipv 2 dagdelen. Tot die tijd raad ik je aan om je niet druk te maken om een tweede taal. Geloof me dat komt goed! Ik heb trouwens zelf 2 grotere kindjes die tot 2 jaar enkel Turks hebben gesproken en momenteel spreken ze vloeiend Nederlands en kennen ze de Turkse taal ook. En dat een kind een klas lager komt te zitten, heeft niets te maken met enkel een taal achterstand terwijl alle andere vakken heel goed zijn. Dat heeft echt met het leervermogen te maken. Mama van 3 kids (9, 7 en 1jaar)

2 dagen geleden

Hoi, Allereerst vind ik dat je dit echt wel in netjes Nederlands hebt getypt! Over de taalontwikkeling heb ik geen kennis. Op het kinderdagverblijf zal je kindje wel met andere kinderen en virussen in aanmerking komen en daardoor waarschijnlijk vaker ziek zijn in het begin. Maar doordat ze nu die virussen meemaken bouwen ze ook weerstand op zodat ze later minder vaak ziek zijn. Maar mijn kind gaat ook naar het kinderdagverblijf sinds ze 6 maand is, en is sinds die tijd nog maar 1x ziek geweest, wel de hele tijd verkouden. Het betekend dus niet meteen dat je kindje dan de hele tijd ziek is. Succes met je keuze!

2 dagen geleden

Ze zeggen als de basis van 1 taal goed is dat de kleine een 2e taal sneller oppakt. Wij zijn zelf turks en praten beide talen. Onze kinderen spreken zelf geen (vloeiend) turks maar snappen wel alles wat we zeggen. Je kan 2 dingen doen. Jij volledig in je eigen taal en je man alles in het Nederlands. Zo pikt de kleine beide talen op. Of eerst alles in 1 taal en je kleine leert daarna op school Nederlands. Opvang is niks mis mee. Kleintjes kunnen gemiddeld wel 10x per jaar ziek worden en dat is normaal. Ze moeten nog weerstand opbouwen. Onze oudste ging pas naar opvang toen hij 1.5 was maar als baby had hij altijd oorontsteking. Soms kun je dingen niet voorkomen. Voor de ontwikkeling is opvang goed. Niet alleen voor de taal maar ook de omgang met andere kinderen.

2 dagen geleden

Hoi! Ik vond het ook spannend om mijn zoon naar het kinderdagverblijf te brengen, want ik ben daar zelf als kind nooit naartoe gegaan, dus ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten en ik vond het ook een beetje zielig. Maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het echt heel goed is voor mijn zoon (hij gaat 2 dagen vanaf 4 maanden). Hij is gehecht aan de juffen en hij is dol op ze, hij doet daar allemaal leuke dingen die hij thuis niet doet en het belangrijkste, hij leert met andere kinderen om te gaan en bijvoorbeeld om te delen. De leidsters zijn ook goed opgeleid om voor kindjes te zorgen. Het klopt wel dat hij veel virussen meekrijgt van het kinderdagverblijf en dat is soms vervelend, maar ik denk dat dat ook juist goed is voor zijn weerstand. Voor wat betreft de taal: ik denk dat dat sowieso wel goed komt. Maar ik kan me wel voorstellen dat het goed is voor het taalgevoel (voor het van nature aanvoelen hoe de grammatica werkt, bijvoorbeeld wanneer iets je een sterk of een zwak werkwoord is) om dat al vanaf heel jong regelmatig te horen. Het is nou eenmaal zo dat hoe jonger het brein is, hoe makkelijker er geleerd wordt. Inderdaad is voorschoolse educatie hier ook voor bedoeld, dat is ook een goede optie!

2 dagen geleden

Ik ben zelf samen met een Duitse man en wij wonen ook in Duitsland. Wij hebben van andere gezinnen geleerd. Duidelijk is de kleine met papa duits praat en met mij Nederlands. En als we met zn alle zijn Engels. En tuurlijk op een kinderdagverblijf leren ze de taal ook snel van andere kinderen. Trouwens heb ik niet de angst dat onze kleine problemen zal krijgen. Er word hier de oren van je hoofd gebrabbeld en dan is hij wat later met praten, geeft toch geen probleem.

2 dagen geleden

Hartelijk dank voor uw opmerkingen

2 dagen geleden

Het is vooral belangrijk dat je je moedertaal praat tegen je kindje zodat ze het ‘goed’ aanleren. Jij kan die taal het beste dus moet je ook in die taal praten :)

2 dagen geleden

Haaay! Ik heb me een beetje verdiept in het tweetalig opvoeden voor de kleine er was. Toen las ik dat je het beste je eigen taal thuis kunt spreken. Dus jij je eigen taal en je man Nederlands. Uiteindelijk leert je kindje schakelen tussen de talen. Het kan wel zijn dat deze kindjes wel wat later zijn met het vormen van volledige zinnen. Maar als het eenmaal komt gaan ze als een speer 😃 Op het kinderdagverblijf en op school leert je kindje Nederlands en zal dit wellicht zijn voorkeur taal worden.