44 Reacties
8 maanden geleden
Hier is ze ook 15 maanden (18 januari) en ze begint nu net met meer dan 3 woordjes.
Hier heb ik het idee dat het hielp om met hele simpele dingen te beginnen zegmaar.
Eerst maakte ze bijvoorbeeld als ze een koe zag een “moooeeee” geluidje, en dan bleef ik zeggen “jaaa, dat zegt de koe he!”
En dan vooral meermaals koe blijven herhalen.
Had ergens gelezen bij iemand die met kinderen en spraak enzo werkt (naam even kwijt hoe dat heet😂) dat het vooral belangrijk is om steeds bepaalde woorden dan te blijven herhalen, dus als het bijvoorbeeld gaat om een tractor, steeds wel tractor blijven zeggen. Dus niet eerst de tractor aanwijzen en dan ineens gaan zeggen “die doet brrrrooooeeeemmmm” ofzo maar echt de tractor doet brrrrroooeeemmm, de tractor is groot, de tractor heeft grote wielen
En om niet te verwachten dat een kind op deze leeftijd hele zinnen kan vormen. En mensen zeggen vaak wel dat “miiijjjnnn kind…..” maar vaak is dat helemaal niet zo, mensen hebben het idee dat ze elkaar met alles moeten overtreffen, en dus ook met hoe “geweldig” hun kind wel niet is.
8 maanden geleden
Ik heb niet meer advies dan wat je al weet/doet. Maar mijn zoontje van 15 maanden kan alleen papa mama op en auto zeggen. Volgens cb zijn 3 woorden ook genoeg voor zijn leeftijd dus dat had mij wel gerust gemaakt. Zolang ze maar paar woorden ook begrijpen wat jij dan zegt. Ik probeer er nu wel meer aandacht aan te geven. Boekjes met geluid doen het hier wel goed. Ene moment concentreert hij echt op het geluid dan drukt hij vaak erop en dan denk ik dat hij het wel aan het registreren is ookal kan hij dat woordje nog niet uitspreken zoals koe enz. Mijn neefje liet mij vorige maand ook filmpjes zien van zijn dochter dat ze met 1 jaar al hallo zei en doei en al zinnen kon maken en lopen deed ze met 9 maanden al. Hij maakte ook opmerkingen van o doet hij dat nog niet etc. Vond dat ook heel irritant maar ik dacht vooral dat wanneer je ouders zo aan het vergelijken zijn en hun kind doet het een keer niet volgens het leerboekje ze daar dan ook niet gelukkig van worden. Ben blij dat ik niet zo ben denk ik dan maar en probeer er niet al te veel over te twijfelen omdat ik weet dat cb het normaal vindt.
8 maanden geleden
Hier komt hij ook niet veel verder. Dat komt vanzelf! Ik zou je pas zorgen maken als het niet verbeterd is tegen de tijd dat je kindje 2 is
8 maanden geleden
Mijn zoontje van 15 maanden zegt alleen ja. Verder allerlei brabbelwoordjes, maar nog niks verstaanbaar en ook niet elke keer hetzelfde woordje voor iets. Onze tweede zei toen hij 2 jaar was 10 woorden, was ook erg laat. Onze andere twee kinderen praatten juist erg vroeg. Je kunt het niet forceren, ik probeer er nuchter onder te blijven. Ja, ik zou het super vinden als hij gaat praten, maar kennelijk moeten we nog even geduld hebben... 🤷♀️ Veel tegen hem praten en veel benoemen, boekjes lezen inderdaad. Dan hebben we gedaan wat we kunnen en verder gewoon de tijd geven. Mijn zoon die pas ging praten toen hij 2 was, kan het nu ook prima 😉
8 maanden geleden
Bij mijn oudste heb ik me hier mega zorgen om gemaakt omdat hier ook iedereen wat vond inclusief cb. Logopedist enzo allemaal geweest. Echter toen hij 2 was ging hij ineens als een trein te praten hij wordt over 2 weken 3 en nu zou ik soms willen dat hij even niet praatte😅. Komt echt wel goed elk kindje is anders. Mijn dochter van 15 maanden praat ook nog niet brabbelt alleen maar het enige woordje wat zij zegt is mama. En nu denk ik het komt wel ze snapt bijna alles wat je zegt
8 maanden geleden
Zoals je zelf ook zegt; ieder kind ontwikkeld zich anders. Mijn zoontje van 21 jan. zegt ook nog maar 3 woorden, maar ik maak me geen zorgen als ik naar zijn andere ontwikkelingen kijk.
Check vooral even of hij je goed hoort, want dat was bij mijn dochter van 7 het geval. Ze hoorde mij niet goed, waardoor haar taalontwikkeling achter liep. Heeft uiteindelijk buisjes gekregen in oren en neusamandel was deels verwijdert, omdat die te groot was en druk zette op de oren.
Ik checkte dat door te fluisteren "wil je een koekje" of haar naam fluisteren. Iets dat in ieder geval haar aandacht trok. Bv. Speentje, melk of Dada(naam van haar knuffel).
8 maanden geleden
Boekjes blijven lezen, liedjes zingen en heeeeel veeel herhalen. Bij elke handeling die je doet, zeggen wat je doet. Zelfs tijdens de verschoonmomenten.
8 maanden geleden
Mijn zoontje is ruim 15 maanden (van 7 januari) en zegt geen enkel woord (dat wij verstaan dan). Hij brabbelt wel héél veel en kan heel goed duidelijk maken wat hij wil, en begrijpt ook heel veel van wat we zeggen, maar spreekt zelf nog niet. Ik vind het ook moeilijk om te wachten maar het komt vast!
8 maanden geleden
Na alle reacties te hebben gelezen kan ik in herhaling vallen. Komt echt vanzelf. En reageer ook stimulerend als je kindje wat brabbelt wat ergens op lijkt, want hij zal zich super trots voelen dat jij hem ‘begrijpt’ als hij iets probeert. Dan wil ie dat wel vaker uitproberen. Gewoon terugkletsen alsof jullie elkaar totaal begrijpen, wat een lol hebben jullie dan! Zoek evt op wat vaak eerste woordjes zijn omdat die klank hem ligt, bijv Bal (wordt hier uitgesproken als baw) en baba, dada in veel talen niet voor niets echt een woord dus het is maar hoe je het bekijkt. En je hebt ook observeerders, ik moet denken aan een peuter die ik ken die stiekem echt van alles opmerkt en thuis een hele dag tot in detail kan navertellen terwijl ze voor anderen dromerig en stil lijkt. Je ziet vanzelf wel hoe jouw kindje jou zal doen verbazen over zijn sterke eigenschappen. Vindt ie boekjes kijken, vasthouden leuk? geluiden en voelboekjes? Hier als we naar boven of beneden gaan herhaal ik die woorden. Zo snapt hij nu steeds beter wat er gebeurt en hoor ik ‘m ook ‘boven’ zeggen op zijn eigen manier. Hij en jouw kindje vast ook, begrijpt al meer dan je denkt. Gewoon blijven volhouden, hij gaat je echt wel nadoen! We schijnen tegen jongetjes minder te praten, of minder woorden te gebruiken dan bij meisjes. Doordat ik dat ooit heb gelezen heb ik bij m’n oudste heel veel gepraat om zijn woordenschat op peil te houden. Beetje geforceerd achteraf. Nu overspoel ik die kleuter met vragen en opdrachtjes (gaat vanzelf) en zou ik willen dat ik wat minder woorden gebruik en hem wat meer laat. Hopelijk relativeren alle reacties je gevoel een beetje!
8 maanden geleden
Ons zoontje is morgen 15 maanden en meneer zegt sinds ons bezoek aan de lammetjes twee weken geleden, alleen maar ‘behhh’ naar alles en iedereen 😂😂
8 maanden geleden
Mijn dochter (15 maanden) vertelt nu sinds een paar dagen hele verhalen, maar verstaan doe ik het niet 🤣. Lekker brabbelen. Verder zegt ze wel papa en mama en een paar woordjes. Ik moet zeggen dat de kindjes op haar kdv groep (1-2) ook nog niet veel zeggen.... en ik maak mij geen zorgen.
8 maanden geleden
Hier hetzelfde ook 3 woordjes. En verder babbelt hij in z’n eigen taal. Maar ik vraag me af zijn er kinderen van 15 maanden die al praten hele zinnen?
Ik sta op een groep van 2 jaar tot 4 maar de meeste gaan pas duidelijkere zinnen (van 4 woorden) zeggen als ze rond de 3 zijn.
Ik probeer alles te benoemen tegen hem ook al krijg je geen reactie en zingen ook. Bijv. Met neus schoonmaken poetsen, poetsen, poetsen… op een eigen wijsje😅