116 Reacties

2 jaar geleden

Ik weet niet of je op insta zit, maar ik heb toen Bemybreastfriend gevolgd, en aan haar info heb ik echt heel veel gehad. En djanifa verlosmoeder. Ik ben zelf ook van plan prenataal te gaan kolven.

2 jaar geleden

Van wat ik begrepen heb kan je van de hoeveelheid die je prenataal kunt kolven je baby voeden met een of twee theelepels. Heel weinig dus. Ik denk dat dat voor de situatie die jij schetst niet de oplossing is. Ik heb er vorige zwangerschap naar gevraagd bij de VK en zij gaf aan dat ik me daar niet druk om hoefde te maken en niet hoefde te proberen (want geen goede ervaring mee en weinig resultaat).

2 jaar geleden

Nou ik ben ermee gestopt hoor. T is denk niet voor mij weggelegd.

2 jaar geleden

Geen ervaring mee, maar heb dit toevallig afgelopen maandag gevraagd aan de verloskundige. Ze vertelde dat ik dit wel kan proberen vanaf week 37 inderdaad. Met de hand kan, maar heb ook een elektrische kolf vast in huis gehaald.. geen idee of het daar ook mee kan. Dit heb ik niet gevraagd.. geen idee of er nog wat reacties komen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen.

2 jaar geleden

Je kan een filmpje kijken van de verlosmoeder. Ik heb ook nog een kolf van mijn eerste zoon en heb 10 maanden gekolfd, dus genoeg ervaring. Alleen raden ze het af, omdat het maar zo weinig is en er blijft veel in de kolf kleven. Dat weet ik ook nog wel van de eerste dagen na de vorige bevalling. Je kan het beste met de hand en een lepel kolven. Ik moet nog even wachten tot 37 weken en zie dan wel even of t wel/niet lukt. Ik ga het iig in een flesje in de vriezer bewaren.

2 jaar geleden

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter 2 jaar geleden prenataal gekolft, en echt: oefening baart kunst. Jij en je lijf moeten het echt leren. Ik ben toen met 36+9 begonnen, 2x per dag, en met 38+4 was ze er. De hoeveelheid weet ik helaas niet meer, maar ik had diverse spuitjes met colostrum in de vriezer liggen van volgens mij 3ml. Mijn dochter is teveel afgevallen in de eerste dagen, en met deze spuitjes werd het opgelost. Ik ga over een paar weken weer beginnen (in februari uitgerekend). Let wel, het is niet 'dit doe ik wel effe'... Helaas. Maar of je prenataal kolft of niet, het wil gelukkig niks zeggen over jouw productie na de bevalling. Succes mama's!

2 jaar geleden

Zou het wel bespreken met VK… Ik heb heeeeel erg last van overproductie gehad door overstimulatie bij m’n eerste kindje. Ik “lekte” dagelijks een liter melk wat ik moest opvangen in lekschalen. Het was een pijnlijke hel die bijna 2 maanden duurde. Als er geen reden is om dit voor de geboorte te doen zou ik niet zomaar zelf gaan zitten hannesen ermee

2 jaar geleden

Reactie op tweedebaby

Zou het wel bespreken met VK… Ik heb heeeeel erg last van overproductie ge ...
Vervelend zeg. Ik heb nooit overproductie gehad. Het liep altijd eerder terug dan ik wilde. Dus ik ben daar nu met de 3e ook niet bang voor.

2 jaar geleden

Reactie op saskiat91

Je kan een filmpje kijken van de verlosmoeder. Ik heb ook nog een kolf van ...
Oh top dankje. Ik ga dat filmpje even opzoeken. Ik wil het indd ook gewoon gaan proberen met 37 weken en kijken of het lukt. Zo niet dan heb ik het wel geprobeerd.

2 jaar geleden

Reactie op Mama-J

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter 2 jaar geleden prenataal ge ...
Ja ik geloof wel dat je het echt moet leren en dat het wat oefening vergt. Ga het gewoon proberen en als het lukt is het mooi meegenomen! :) Lijkt me heel fijn als je bij moet voegen en het gewoon kan met borstvoeding/colostrum.

2 jaar geleden

*voeden

2 jaar geleden

Ben toch weer aan t proberen vandaag weer wat tips gehad van eenieder met drie zonen hehe. Dus ben heel benieuwd. Het lijkt wel te willen. Maar wil ook niet voor ze echt voeding moet krijgen al pijnlijke tepels hebben uiteraard.

2 jaar geleden

Ik ga het deze zwangerschap voor het eerst proberen. Mijn 2 jongens vielen tijdens de kraamweek veel af, uiteindelijk allemaal goedgekomen met kolven en bijvoeden. Maar voor mijn gevoel ging het in de kraamweek alleen maar over hun gewicht. Dat hoop ik deze keer te voorkomen. Overlegd met de verloskundige, die vond het een goed idee. Ook omdat ik en mijn oudste koemelkallergie hebben en ik dus echt niet met kunstvoeding wil bijvoeden. Met week 31 merkte ik onder de douche wat lekkage op, dus ik ben optimistisch 😄

2 jaar geleden

Volgens de Lactatiedeskundige is het voor hele kleine hoeveelheden. De borstvoeding kan pas goed op gang komen als je placenta er met de bevalling uit is.

2 jaar geleden

Reactie op kirstenvavn

Volgens de Lactatiedeskundige is het voor hele kleine hoeveelheden. De bor ...
Ik heb met mijn vorige zwangerschap prenataal gekolft, na een week kolfde ik zonder moeite 60 ml. Nadeel was dat na de bevalling ik heel veel stuwing kreeg en op dag 3 een liter gekolft heb.. het verschilt dus echt per persoon

2 jaar geleden

Hoi dames, zijn er meer mensen die prenataal aan het kolven zijn? Ik ben gister begonnen (met 36 wkn), maar heb nu al hele zere borsten zonder dat ik in m'n tepel zelf knijp. Hebben meer hier last van? Hoort dit? Hoe verhelpen jullie dat?

2 jaar geleden

Reactie op Aivlis

Hoi dames, zijn er meer mensen die prenataal aan het kolven zijn? Ik ben g ...
Ik heb gekolfd met een elektrische kolf. Ging veel beter. Maar dit was Dan ook niet de eerste keer/zwangerschap dat ik kolfde. Met de hand krijg ik er niets uit.

2 jaar geleden

Reactie op Aivlis

Oei, wat vervelend! Ik ga vanaf volgende week beginnen (met 37 weken). Ik heb wel een handkolf aangeschaft om te kijken of het daarmee lukt, omdat ik dus inderdaad bang ben dat het me met de hand niet gaat lukken. Misschien is dat voor jou ook een idee?

2 jaar geleden

Reactie op Aivlis

Ik kolf al een tijdje was rond 35weken begonnen nu 38+3, ik begon met de hand te kolven maar dit resulteerde in pijnlijke borsten dus nu kolf ik met de handkolf en smeer ik voor ik begin eerst lanoline tepelzalf op mijntepels en dan voelt het gewoon oke, aanrader!

2 jaar geleden

Ik wil dit misschien met 37 weken gaan doen. (Volgende week) Dan wel met een elektrische kolf.. het is best spannend ofzo haha. Dus twijfel ook nog een beetje of ik de natuur niet z’n werk laat doen gewoon na de bevalling.. 🤔