14 Reacties
2 jaar geleden
Volgens de ZwangerHap app kun je kaneel veilig eten bij normaal gebruik. Dus tenzij je de cinnamon challenge gaat doen, denk ik niet dat een plakje ontbijtkoek en een normale hoeveelheid granola schadelijk is. 😉 Als je je zorgen maakt, kun je het natuurlijk altijd aan je vk voorleggen!
2 jaar geleden
Mijn verloskundige werkt met zwangerenportaal.nl en hierop staat o.a. het volgende:
Gelukkig zal je niet gemakkelijk veel te veel kaneel binnenkrijgen met een gevarieerd en normaal eetpatroon.
Geen 5 koppen kaneelthee per dag dus. Eén kopje kaneelthee, of drie speculaasjes, of bijvoorbeeld drie plakjes ontbijtkoek per dag is ongeveer het maximum als je zwanger bent.
2 jaar geleden
Zoek maar eens op ontbijtkoek met kandij op de app zwangerhap van voedingscentrum.
Dat staat gewoon op groen, je mag het eten en er staat niets bij over ‘met mate’, zoals bij koffie.
Ik denk niet dat je nu alles hoeft te veranderen, of zorgen hoeft te hebben over wat je al op hebt.
Eventueel vanaf nu bepaalde andere keuzes maken is een optie, maar ontneem jezelf niet alles want dat hoeft gewoon niet volgens Voedingscentrum zelf.
2 jaar geleden
Reactie op Irisvr2024
Mij is vertelt dat je het beter kan beperken tijden de zwangerschap. 🤷♀️
Zonder context betekent ‘beperken’ eigenlijk helemaal niets.
Je moet eigenlijk alles beperken: denk aan suiker, zout, vet. Zelfs water moet je niet 10 liter van gaan drinken en dus beperken.
2 jaar geleden
Volgens eet als een expert zwanger van iamafoodie gaat het om de coumarine in kaneel.
Hier schrijft het voedingscentrum erover. https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/coumarine.aspx
Aanbevolen hoeveelheid max coumarine per dag is 0.1mg/kg lichaamsgewicht. Dus zeg je weegt 70kg dan is dat 7mg. Als je dan kijkt naar de maximum toegestane hoeveelheid in producten (zie link voedingscentum) zou je 100gram ontbijtkoek en 100 gram granola kunnen eten met de max toegestane hoeveelheid erin en zit je nog safe. Ik vermoed met wat jij beschrijft dat je minder dan die hoeveelheden eet dus zou het geen probleem moeten zijn
2 jaar geleden
In principe geeft coumarine boven een bepaalde grens volgens sommige (niet alle) onderzoeken een verband aan op hogere kans op miskraam. Het zou een stimulerende werking op de baarmoeder kunnen hebben bij een bepaalde grens, daaronder is geen invloed gevonden.
Dit betekend even heel zwart wit gezien als je geen miskraam gehad hebt: er geen gevolgen zijn op dit punt, dus gewoon op je inname letten vanaf nu 😜 In de onderzoeken waarin iets aangetoond is ging het puur om miskramen door de stimulatie, niet om aangeboren afwijkingen etc. 🌸
2 jaar geleden
Reactie op KimM0390
Ik denk dat het heel moeilijk is om te veel kaneel binnen te krijgen, dan m ...
Nouuu met een klein zakje kruidnoten zit je er al overheen🥸 dus het is toch wel iets wat je in je overweging mee zou kunnen nemen ivm de eventuele gevolgen bij overschrijden van die grens 😜 maar dat blijft ieder z’n keuze. Wil alleen zeggen dat je als kaneel liefhebber sneller over die grens kan zitten dan je denkt 🌸
2 jaar geleden
Die hoeveelheiden zouden waarschijnlijk oke moeten zijn, maar dat is met meerdere dingen zo of je de risico's die (misschien, want daar valt ook nog over te debatteren....as usual met alles) erbij betrokken zijn waard vind.
Als je trouwens trek hebt in kaneel kun je altijd nog Ceylon kaneel proberen, daar zit bijna niks schadelijks in. Persoonlijk vind ik de smaak ook lekkerder, alleen t prijskaartje is minder.