4 Reacties

3 jaar geleden

Wij zijn vorig jaar naar Tanzania geweest (toen niet zwanger maar wel kinderwens). Ons werd vooral verteld dat de vaccinatie van gele koorts gevaarlijk was, de malaria pillen schadelijk zijn en dat je ook voorzichtig zijn met het smeren van Deet. We zijn toen goed geholpen door de GGD (reisvaccinaties) die kun je altijd vragen. Veel plezier, Afrika is prachtig!

3 jaar geleden

Volgens mij hangt het ervan af of het om 'actieve' vaccins gaat of niet. Ik heb me twee weken geleden laten vaccineren voor onze reis naar Costa Rica, toen wist ik nog niet dat ik zwanger was. Heb dit later nagevraagd bij de arts en die zei dat het geen kwaad kon omdat het geen actief vaccin was (Hepatitis A). Gewoon even navragen dus! En volgens mij bestaan er wel malaria-pillen die je mag pakken tijdens de zwangerschap.

3 jaar geleden

Nog even een update: ik ben zonet bij het tropisch instituut geweest voor een gesprek met een expert in tropische ziekten. Ik wou wat meer info over Zika en mijn zwangerschap. Hij bracht ter sprake dat er momenteel een Malaria uitbraak is in Costa Rica en hij heel hard afraadde naar die regio van het land te reizen want dat ik als zwangere geen malariapillen kon nemen. Ze maken alleen uitzonderingen voor vrouwen die echt niet anders kunnen dan naar zo'n land te reizen, of voor vrouwen die niet te overhalen zijn om thuis te blijven.. Zuid-Afrika kwam toevallig ook ter sprake omdat hij Afrika wilde vergelijken met centraal Amerika. Hij zei dat er in Zuid-Afrika ook maar op een paar plekken Malaria voorkomt (zoals Krugerpark), dus dat je als zwangere wel kan gaan zonder malariapillen op voorwaarde dat je op die plekken niet komt.