42 Reacties

vorig jaar

Ik zie echt geen enkele reden om het niet te doen. Ze kunnen al ZO veel zien, en wat ze niet kunnen zien, kunnen ze wel op de 20 weken echo zien. Maar een aantal dingen kunnen ze dan echt al wel uitsluiten, dat is toch alleen maar heel fijn?! De aanleg van hersenen, hartje, alle ledematen etc. Lijkt me heel onprettig om ergens achter te komen met 20 weken wat ik ook al met 13 weken had kunnen weten. Zou ook niet weten wat je dan onnodig ongerust zou maken, als er iets is waar ze zich druk om maken is dat toch niet onnodig? Dan zoeken ze dingen uit en krijg je verder onderzoek, is niet anders bij een 20 weken echo.. Dus waar zou je bang voor zijn qua onnodige zorgen? Ik vond trouwens de 13 weken echo oprecht een van de mooiste en fijnste echo’s!

vorig jaar

Ik zie echt geen enkele reden om het niet te doen. Ze kunnen al ZO veel zie ...
Helemaal mee eens! De 13 weken is echt de mooiste echo die je tijdens de zwangerschap krijgt. Hij staat hier dan ook al gepland

vorig jaar

Ik zie echt geen enkele reden om het niet te doen. Ze kunnen al ZO veel zie ...
De verloskundige zei omdat ze nog niet alles zo goed kunnen zien als bij de 20 weken echo dat ze kunnen zeggen dat ze twijfelen over iets waar ze dan met 20 weken pas naar kijken of dat je extra onderzoek krijgt wat eventueel onnodige stress kan geven. Daarvoor had ik zoiets van fijn om eerder dingen te weten. Bij de 1e was in corona tijd en waren er sowieso veel minder checks. Natuurlijk wel de 20 weken echo

vorig jaar

Wij doen het wel. Als er iets mis is zou ik dat graag willen weten. Ter voorbereiding, of soms kunnen ze er zelfs wat aan doen (in de baarmoeder of vlak na de geboorte). En als iets niet met het leven verenigbaar is wil ik dat ook liever zo vroeg mogelijk weten. Maar wij doen ook een NIPT en een 20 weken echo. Er is wel een kleine kans dat ze iets zien dat uiteindelijk mee blijkt te vallen. Dat geldt net zo goed voor de andere testen. Als je dat echt niet wilt riskeren zou ik de andere testen ook niet doen. Mocht je ergens achter komen zou ik dat persoonlijk liever eerder dan later willen weten. Ik ken iemand die slecht nieuws kreeg bij de 20 weken echo. Dan heb je nog maar heel weinig tijd om keuzes te maken.

vorig jaar

Reactie op mamaFloor2020

De verloskundige zei omdat ze nog niet alles zo goed kunnen zien als bij de ...
De dingen die ze nog niet goed genoeg kunnen zien zitten ook niet in het onderzoek. Ze bekijken alleen de dingen die ze met 13 weken al goed kunnen zien. Dus als er dan iets is om te twijfelen, was dat er waarschijnlijk ook met 20 weken geweest, alleen dan weet je het pas later. Dan heb je nog maar heel kort de tijd om verder te onderzoeken en eventuele beslissingen te nemen mocht er iets mis zijn. Wat dat betreft kan je eigenlijk dezelfde beredenering voor de 20 weken echo aanhouden, want dat is ook niets meer en niets minder dan een optionele echo waar je zelf kan kiezen of je hem wel of niet wil. Zie de 13 weken echo eigenlijk als een mini 20 weken echo, maar sommige dingen zullen ze sowieso zeggen “dit bekijken we bij de 20 weken echo”. Niet omdat er wat mis is, maar omdat er gewoon bepaalde dingen zijn waar ze wel en niet naar kijken.

vorig jaar

Wij doen het sws, ook met de eerste gedaan. Als er wat is is het er helaas. Daar gaan we nu niet vanuit maar voor mij heeft het juist een gerust gevoel 😀

vorig jaar

Wij hebben er bij mijn zoontje voor gekozen om het niet te doen. Inderdaad omdat het in sommige gevallen onnodig ongerust kan maken. Ik heb een vriendin die bij de 13 weken echo te horen kreeg dat ze iets zagen op de hersenbalk waarvan ze niet zeker wisten of het erg was. Uiteindelijk heeft ze allemaal extra onderzoeken en echo’s gehad en bij de 20 weken waren de hersenen verder ontwikkelt en niets meer aan de hand. Dit was gebeurd nadat wij er al voor hadden gekozen om te wachten tot de 20 weken, toen waren we extra blij met onze keuze. Mijn verloskundige zei toen ook dat die echo vrij nieuw is en toen nog in de onderzoeksfase zat. Bij onze huidige zwangerschap hebben we er nog geen keuze over gemaakt. Gaan we bij de het volgende consult over hebben!

vorig jaar

De dingen die ze nog niet goed genoeg kunnen zien zitten ook niet in het on ...
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Dan voelt het inderdaad wel de moeite waard om het zeker te doen 😊

vorig jaar

Wij hebben vorig jaar meegemaakt dat de 13-weken echo niet goed was (was heel duidelijk mis ook voor niet medisch onderlegde personen zoals mijn vriend en ik). Onze dochter bleek een chromosoomafwijking te hebben die niet uit de NIPT komt. Wij hebben na de echo extra onderzoeken gehad zoals een vruchtwaterpunctie, maar ook nog heel veel extra echo’s in het ziekenhuis. Uiteindelijk na 5 weken bleek ons meisje het niet te gaan redden en hebben wij de zwangerschap moeten afbreken. Echt vreselijk, maar we waren blij met de tijd die we hadden om de situatie te accepteren en dus extra onderzoeken te vragen in het ziekenhuis. Ik ben nu iets meer dan 8 weken zwanger van ons regenboogje en wij gaan straks zeker weer de 13-weken echo doen.

vorig jaar

Hier ook zeker wel

vorig jaar

Reactie op Vissertje90

Wij hebben vorig jaar meegemaakt dat de 13-weken echo niet goed was (was he ...
Wat verdrietig 😢, maar dan is het wel beter dit al met 13 weken te weten dan pas met 20 weken. Hopelijk mag nu alles goed zijn bij jullie kleintje ❤️

vorig jaar

Ik vond de 13-weken echo heel fijn juist, prachtig hoe ze zo met de echo ‘door’ het lichaam van je baby’tje kunnen kijken plakje voor plakje. Ze kunnen al zoveel zien, ik vond het heel geruststellend juist! En als het niet goed is, dan heb je extra tijd voor het afbreek termijn om het rustig te verwerken. Ik vind het een hele waardevolle toevoeging qua echo’s, hoop voor iedereen dat ie blijft!

vorig jaar

Je kunt natuurlijk ook gewoon de 20 weken echo doen en dan de 13 weken echo overslaan. Als iets niet zichtbaar is bij de 13 weken echo, dan laten ze je niet terug komen. Bij de 20 weken echo is dit weer wel! Dan kan de 13 weken echo inderdaad voor onrust zorgen. Wij hebben er voor gekozen om het wel te doen, ik wil zo vroeg mogelijk weten als er wat aan de hand is. De 20 weken echo is weer zo laat, mocht er iets ernstigs zijn heb je weinig tijd om het verder te laten onderzoeken.

vorig jaar

Deze keer ben ik wel van plan de 13 weken te doen. Bij vorige zwangerschap daar niet voor gekozen (was toen nog als proef). De reden was dat ik toen al zo onwijs veel echo's kreeg, dat 't me een beetje te veel werd 🫣. (ivm tweeling zwangerschap).

vorig jaar

Reactie op Ravne

Deze keer ben ik wel van plan de 13 weken te doen. Bij vorige zwangerschap ...
Het is overigens nog wel steeds een studie.

vorig jaar

Reactie op M_1986

Het is overigens nog wel steeds een studie.
Ja, las ik idd. Toen 't mij werd aangeboden werd 't überhaupt nog niet overal aangeboden dus stond 't nog iets meer in de kinderschoenen.

vorig jaar

Hier geen 13 weken echo helaas omdat er simpelweg geen plek was. Ze hadden nog 2 datums en tijden vrij net op de tijden dat ik geen oppas kon krijgen voor mijn zoontje. Baal er wel heel erg van. Maar het is niet anders helaas

vorig jaar

Reactie op Liindaa91

Hier geen 13 weken echo helaas omdat er simpelweg geen plek was. Ze hadden ...
Ohh jeetje, ik ben met de termijn echo 5 dagen vooruit gezet(12.5) en moet nog ingepland worden. Hoop dat het hier wel allemaal te regelen valt! Wat balen zeg voor je! Lijkt mij ook fijn om eerder te weten als er iets niet goed is. Kun je aan hand daarvan je keuze maken.

vorig jaar

Wij wilden graag en met de vorige echte viel het venster precies in onze vakantie.. maar toen weer 3 dagen vooruit gezet en nu kan t de dag dat we op vakantie gaan in de ochtend ! Wel blij mee.
Wij doen het niet, puur omdat het met 13 weken nog zo zo klein is en ik vaker hoorde dat er ‘misschien’ iets was. En met 20w bleek toch van niet…. Die 7w is je zwangerschap dan echt verpest en maak je je zo druk. Tuurlijk is het fijn als je wel een goede uitslag krijgt, maar de andere kant bestaat ook. Met 20w is alles veel beter zichtbaar en voor ons tijd genoeg. Dus termijnecho doen we wel en de 13w slaan we over. Ook omdat je trouwens automatisch instemt met het delen van al je gegevens omdat het voor onderzoek is, ook niet zo fijn. 😊