18 Reacties
één maand geleden
Ik had heel erge rugweeën en een weeënstorm. Daardoor kon ik niks wegademen en de pijn was ondraaglijk.. toen gekozen voor een ruggenprik. Vlak nadat deze was gezet, voelde ik de enorme pijn wegebben en kon ik weer op adem komen en zelfs gesprek voeren/lachen. Ik voelde de weeën volgens mij nog wel, maar de pijn was weg ofzo.. de persdrang voelde ik ook! Ik kan me niet meer herinneren hoe het persen voelde qua pijn, maar alles was beter dan die rugweeën🙈.. Voor mij was het echt een verademing toen en geen complicaties gehad erna! (Ik kon alleen niet plassen erna dus moest eenmalig gekatheteriseerd worden omdat mn blaas te vol was en daardoor nachtje blijven.. maar 's ochtends lukte het wel en toen mochten we naar huis!) Hopelijk heb je hier wat aan!
één maand geleden
Je hebt qua medische pijnstilling meestal maar 2 opties: een ruggenprik en een remifentanil pompje. Wat de beste optie is hangt wel van het moment af. Ik heb beide ervaren.
Een pompje haalt de scherpe randjes er af. Je wordt er eigenlijk een beetje stoned van. Je kunt zelf kiezen hoeveel je nodig hebt met een drukknop (tot een veilige grens). Bij het persen wordt het uitgeschakeld. Het is niet de beste optie als de bevalling waarschijnlijk nog lang gaat duren.
Bij een ruggenprik kun je wel volledig pijnvrij zijn. Dat is niet altijd zo (bij mij niet). Bij het persen wordt deze ook vaak uitgezet zodat je de weeën goed voelt. Je krijgt geen ruggenprik meer als de ontsluiting al ver is gevorderd en je al bijna gaat persen. Medische nadelen zijn goed online te vinden. Ik vond het plaatsen zo goed als pijnloos, ze doen het plaatsen meestal op een wee dus je bent lekker afgeleid.
Het grootste nadeel van beide opties vind ik dat je op bed moet blijven liggen. Dat vind ik zelf heel vervelend met weeën opvangen. Maar dat is iets persoonlijks.
Persoonlijk zou ik me verdiepen in beide opties en de voor- en nadelen. Die kun je ook bespreken met je verloskundige. Daarna zou ik het lekker op me af laten komen. Eerst eens kijken hoe je de weeën ervaart. Houd er wel rekening mee dat je goed op tijd aangeeft dat je pijnbestrijding nodig hebt. Er kan maar zo een uur overheen gaan voordat het echt werkt. Eerst gaan ze namelijk de baby monitoren door middel van een ctg etc voor je daadwerkelijk iets krijgt. En dan moet de anesthesist bijvoorbeeld ook tijd hebben voor de ruggenprik.
één maand geleden
Helaas geen ervaring met weeën van de eerste bevalling omdat dat onverwacht een keizersnede werd. Ik kies nu voor de TENS, mede omdat er dan geen stoffen in mijn lijf komen, maar mocht het allemaal lang duren etc, is er misschien de optie tot lachgas. Ik reageer vrij snel op alle soorten verdovingen dus heb zelf beetje angst voor bepaalde dingen omdat ik bang ben dat ik dus te weinig ga voelen. Maar dus ook niet meer volledig aanwezig kan zijn met mijn bevalling.
Verder doe ik veel ademhalingsoefeningen en ontspanningsmeditaties, geen idee of mij dit helpt straks, het zorgt nu in ieder geval al wel voor ontspanning en rust in m’n hoofd. Ik probeer me meer te focussen op het vertrouwen in mijn lijf en mijn baby.
Je hebt ook de ‘geboortekam’ zowel de TENS als de kam zorgen voor een afleiding van de hersenen zodat de scherpte van de weeën word afgenomen. De TENS moet je wel zelf huren deze is niet beschikbaar in het ziekenhuis.
één maand geleden
Ik heb lachgas gehad en later door oververmoeidheid een ruggenprik gekregen omdat ik dan kon slapen. Volgens mij daarbij ook weeënremmers. Wou geen medicatie, maar heb er geen spijt van. Ging allemaal goed en probleemloos.
Hopelijk is het dit keer niet nodig, maar anders dan is t prima. Ik zie wel hoe het loopt, maar fijn om de opties te weten.
één maand geleden
Bij m’n eerste duurde het ook vreselijk lang. Had veel pijn en de ontsluiting vorderde maar niet (had al 12 uur weeën)
Heb gekozen voor een ruggenprik en wat een verademing!
Achteraf heel blij mee geweest want pas na 15 uur na de ruggenprik werd mijn zoontje geboren.
De volgende keer ga ik echt niet meer 12 uur lang pijn lijden, voor mij mag de ruggenprik er zo snel mogelijk weer in 😄
één maand geleden
Ik wil heel graag een ruggenprik maar mn VK’s denken dat ik nu sneller ga bevallen dus hen zeggen pompje. Al ben ik bang voor de ring of fire vorige keer heb ik die niet gevoeld🤣.
Maar goed ik ga er weer open in dus ik zie wel waar we eindigen😋.
Kan nu toch niet zeggen hoe het gaat lopen. We zien wel.
één maand geleden
Reactie op Kmchild
Ik wil heel graag een ruggenprik maar mn VK’s denken dat ik nu sneller ga b ...
Hier ring of fire niet gevoeld hoor bij de eerste.
Als ik nodig heb dan remifentanil. Geen ruggenprik in ieder geval. Bij de eerste duurde het 18 uur en had ik non stop lage rug weeën. Maar geen pijn ervaren. Alleen mega irritant
één maand geleden
Reactie op M_1986
Hier ring of fire niet gevoeld hoor bij de eerste.
Als ik nodig heb dan re ...
Ik had rug en buik weeën maar dag ervoor buikgriep gehad dus ik had gewoon nul kracht, was op wilde gewoon even slapen en had echt mega veel pijn.
Nu denk ik wie zien het wel. Ik las alleen zoveel verhalen over de ring of fire dat ik mezelf denk ik een beetje bang heb gemaakt.
Hopelijk mag ik het net zoals jij bij de eerste ook ervaren als irritant😊
Kijk verder ook gewoon goed op mijn bevalling terug.
één maand geleden
Jemig, wat heftig, bevallen met gebroken ribben! Ik heb de vorige keer een ruggenprik gehad. Werd vakkundig tussen 2 weeën in gezet, die op dat moment om de 2 minuten kwamen. Heel snel effect. Met name op de rugweeën. De buikweeën voelde ik nog licht. Ik kon ook mn benen nog bewegen, maar had geen pijn meer. Daarna vlot voleldige ontsluiting. En ik kon gewoon nog op de weeën persen.
één maand geleden
Vorige keer thuis bevallen dus zonder pijnbestrijding. En warme kruik in mijn rug was echt top met rug weeen. Ik ga er nu weer heel nuchter in en zie het wel. De planning is weer thuis bevallen dus dan zal het zonder pijnbestrijding worden.
één maand geleden
Eerste ruggeprik gehad en tweede thuis bevallen dus geen pijnstilling. Mijn ervaring was beter zonder pijnstilling dan met (vooral met alle poespas erom heen die prik te zetten, moeilijker herstel, sneller scheuren ed, katherer etc). Dus hier weer lekker thuis bevallen. Met ruggeprik verder gewoon een goeie bevalling gehad en kijk er positief op terug maar zonder pijnstilling nog een stuk positiever !
één maand geleden
Mijn vorige bevalling duurde allemaal zoooo ontzettend lang. Ik heb een hele dag weeën gehad met maar 1 cm ontsluiting, waardoor ik de dag erna ben ingeleid dmv een ballon en weeënopwekkers. Mijn weeën waren namelijk niet sterk genoeg om de ontsluiting te vorderen. Ik ben uiteindelijk in een hele erge weeënstorm gekomen met buik en rug weeën wat niet meer weg te puffen was en zodra de ene wee over was kwam de volgende alweer. Uiteindelijk toen met 5 cm gekozen voor een ruggenprik. Nou wat een VERADEMING was dat zeg, wauw!!! Ik vond het zetten echt niet fijn, werd tussen een wee door gedaan. Maar ik heb ook onwijze prikangst dus daar ligt het sowieso aan. Toen ik mijn kamer weer in werd gereden kon ik eindelijk weer even praten, lachen en zelfs wat eten. Vanaf toen ging het ook ineens heeel erg snel. Ik heb er ruim 49 uur over gedaan om op 5 cm te komen en vanaf de ruggenprik binnen 1,5 uur van 5 naar 10 cm gegaan! Mijn ruggenprik stond wel nog aan tijdens het persen, maar de dosis werd volgens mij wel verlaagd. Ik voelde mijn persweeën wel en ook de ring of fire heb ik gevoeld hahaha. Ik kijk er verder wel echt heel positief op terug, maar wil het ook deze keer wel weer proberen zonder
één maand geleden
Reactie op soia
Ik heb mijn eerste bevalling petidine gehad :) is dus ook nog een optie. In ...
Ik heb ook petitidine gehad, maar alleen zodat ik een half nachtje kon slapen (duurde erg lang allemaal). Maar ze doen dat bij ons niet actief tijdens de bevalling. Lachgas mogen sommige verloskundigen ook thuis doen. Kan bij ons weer alleen poliklinisch.
één maand geleden
Ik heb bij de 1e bevalling een morfine pompje gehad omdat ik al 'te ver' was toen ik in zh aankwam. Maar bleek niet goed op de knop te hebben gedrukt, dus grotendeels zonder gedaan.
Bij de 2e heb ik het zonder gedaan. Dat ging prima. Dit keer geen draadjes en toeters en bellen. Het was een mooie, vlotte en soepele bevalling.
Over +/- 3 maanden komt de 3e en ik kan van te voren niet zeggen wat ik wil. Iedere bevalling is anders, ik kijk er niet tegenop.
één maand geleden
Heb 2 bevallingen zonder pijnstillers gedaan en 1 met ruggenprik. Deze was goed gezet en ik voelde geen pijn meer, het enige nadeel was dat toen ik moest persen niets voelde en eerst de ruggenprik moest laten uitwerken zodat ik wat zo voelen. Mijn kindje kwam wel bedust op de wereld, dit kan ook door de ruggenprik komen. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.