20 Reacties
vorige week
07:00-07:30 wakker
09:30 slapen en dan voor max 3 kwartier
13:30 slapen anderhalf tot 2 uur
17:00 van Max 30 minuutjes en dan weer om 19:30 slapen
vorige week
Het lijkt alsof hij idd teveel slaapt overdag, volgens mij is rond de 2-2,5/3u totale slaap ‘normaal’. Kan natuurlijk zijn dat je kindje net ff wat meer nodig heeft, maar als hij vervolgens tot 21.30u wakker is, dan klinkt het voor mij alsof hij teveel slaapt overdag.
Sinds ik wakkertijden aanhoud en minimaal 2u slaap overdag gaan de nachten ook goed en ‘s avonds slaapt hij tussen 18.30/19u. Hier vaak 6/6.30u wakker -> 9.30/10u 1e slaapje. Soms 45min, soms 5kwartier.
Dan wakkertijd van 3,5 of soms 4u -> ergens tussen 13.30-14.30u slaapje 2. Varieert ook weer van 5 kwartier tot 1,5u met soms een uitschieter van 2uurtjes (als hoewel de laatste weken niet meer).
En dan weer wakkertijd van 3,5u ongeveer….dus geen vaste slaaptijden, maar ik kijk naar zn signalen en wakkertijden.
vorige week
Reactie op Cynnntje
Maak je jou kleine wakker of wordt hij/zij uit zichzelf wakker?
Is niet mijn reactie, maar reageer toch ook 😉😆 Bij opa en oma kan hij makkelijk 1,5/2u slapen in zn ochtendslaapje, maar dan komt de middag ‘ in de war’ Dus zij maken hem na 5kwartier, max 1,5u inderdaad wakker
vorige week
Vandaag sliep hij bij zn slaapje van 1000 uur 3 uur en moest ik hem echt wakker maken, want hij lag echt nog heel diep in dromenland. Maak jij de kleine dan wel na max 5 kwartier wakker of laat je de kleine dan liggen, als ze doorslapen. Daar zit ik een beetje mee. Voor de rest klinkt het als een fijn schema om te hebben 🙏
vorige week
Reactie op Cynnntje
Maak je jou kleine wakker of wordt hij/zij uit zichzelf wakker?
Meestal word ze zelf wakker en soms maar ik haar wakker anders merken we dat in de avond/‘s nachts :)
vorige week
Reactie op Cynnntje
Vandaag sliep hij bij zn slaapje van 1000 uur 3 uur en moest ik hem echt w ...
Ja, wel wakker en zorg vaak dat hij rond 11u wel wakker is. Zodat hij uiterlijk 15.30u weer kan gaan slapen.
Maar misschien gaat jouw kindje wel naar 1 slaapje zit ik ineens te denken. Misschien kan je proberen de wakkertijd in de ochtend 3,5u aan te houden (dan ongeveer tot 11.30u, dan op bed) en hem dan gewoon 1x laten slapen en hem dan 3,5/4u laten slapen, (15.30) dan weer een wakkertijd na dat slaapje van 3,5u en dan gewoon de nacht ingaan 19u, Kan je ook proberen….
vorige week
Babys deze leeftijd hebben een uur of 13 a 14 slaap nodig op 24uur, als jouw kindje overdag 4 a 5 uur slaapt en snachts 9 zit hij in totale slaap helemaal prima! Er is dus geen probleem tenzij jij het voor jou als een probleem voelt.
Wel hoor ik je zeggen dat het voor jou niet een fijne verdeling is, daarnaast is de hoogste kwaliteit slaap (volgens sleep science) voor deze kleintjes in de vroege avond (tussen 20 en 23). Sommige kinderen slapen de rest vd nacht onrustig als ze deze eerste stretch hebben gemist, is dat voor jullie ook zo?
Klinkt alsof jouw kleine langzaamaan richting 1 dutje gaat al!
Ik zou hem op het 3-3-4 ritme houden, maar wel wakker gaan maken rond 1600 in de middag dat het middag slaapje een 30 tot 60 min slaapje wordt ( laat het ochtend slaapje lekker lang, die schuift vanzelf op naar een uurtje later als enige slaapje!) En dan na 4u wakkertijd om 2000 naar bed, zodat je een nacht van 11uur aanbiedt :)
(Als hij maar 30min sliep zal die wss al na 3,5 naar bed willen tijdens de eerste wendagen)
Maaaaar; ik zou dit lekker ná de feestdagen doen en nu genieten van lekker tafelen met vrienden/familie ipv gehaast naar huis moeten om op tijd te slapen!
vorige week
Reactie op Minea
Babys deze leeftijd hebben een uur of 13 a 14 slaap nodig op 24uur, als jou ...
Bedankt voor de hele fijne en duidelijke uitleg! Ik twijfel nu heel erg tussen of allebei de slaapjes korter maken naar max 1.5 uur of inderdaad nu jij dit zo zegt, ochtendslaapje lang houden en niet meer na 1600 uur later slapen. Ik denk dat het gewoon uitproberen wordt!
Ik heb liever dat hij een goede nachtrust heeft en dat zn slaapjes overdag dan wat minder zijn. Ik merk inderdaad dat de nachten soms wat rommelig kunnen zijn en hij nog vaak tussen ons in belandt.
Begin januari komt er nog een kleine aan en daarom zouden wij het fijn vinden als hij voor die tijd een beter slaaprimte krijgt.😊
vorige week
Ik las een tijd terug dat rond 11 maanden alleen de middagslaap slaapdruk opbouwt voor de nacht. Dat betekent dat de ochtendslaap zolang mag duren als ze willen. De ochtendslaap is de ‘herstel’ van de nacht, dus wat ze eventueel hebben gemist aan rust.
De middagslaap ‘mag’ max 1,5 uur duren. Dan zijn ze voldoende moe om de nacht goed te slapen. Wij maken haar dus echt wakker na die 1,5 uur en houden daarna een wakkertijd aan van 3/3,5 uur.
Sinds wij dit doen hebben we altijd een prima avond bedtijd (tussen 18:30-19:30) en ook een stabiele wakkertijd in de ochtend (tussen 06:30-07:15). Wij hadden namelijk erg veel last van vroege wakkertijd in de ochtend en zijn toen in de middagslaap en de duur ervan gedoken.
In jouw geval geeft het in het begin misschien wat vroegere wakkertijden of even wat onrust in de nacht omdat je een nieuwe schema hanteert. De uren die hij in de middag dan niet meer zou doen plakt hij er vanzelf in de avond weer bij.
Aanvullend:
Nachtslaap: -+12 uur
Ochtendslaap: 1,5-2 uur (geen max)
Middagslaap: 1-1,5 uur (als ze pas laat is gaan slapen maken we haar na 1 uur al wakker zodat we dezelfde bedtijd als normaal kunnen aanhouden)
Wij zitten dus vaak over de 14 uur maar hebben gewoon een sleepy meisje :).
vorige week
Reactie op Cynnntje
Bedankt voor de hele fijne en duidelijke uitleg! Ik twijfel nu heel erg tus ...
Ik kan ook echt je dag én nacht ritme een dag of 3 opschrijven en dan aan chatgpt geven, geef je hem de rol van gentle sleep expert en een duidelijke taak (bijv analyseer dit slaap ritme van een 11 maanden oude baby) vanuit sleep science kunnen de specifieke wake ups echt ook wel inzicht geven.
Ik zou zeker ochtend slaapje lekker lang houden!
Een andere optie voor als je de slaap meer verdeeld wilt hebben is dat je de eerste wakkertijd sochtends houdt op 2.5 a 2.45 in plaats van richting 3uur, mits die dan nog wel in slaap valt zul je zien dat de slaap behoefte lager is doordat die korter wakker was. Met een korter dutje heb je daarna een kortere wakkertijd en wederom korter dutje, het werkt als een soort domino door je dag heen.
Again; chat gpt kun je vragen om advies met overgang naar 1 lang en 1 kort dutje of juist advies naar overgang 2 middellange dutten