21 Reacties
11 dagen geleden
Reactie op loetertje
Je kan altijd het UWV bellen en het na vragen die helpen je graag
Die heb ik gebeld. En die zeiden dat ik om duidelijkheid moest vragen of mn werkgever gaat door betalen. Ik heb dat vandaag nog maals gevraagd. Ik krijg letterlijk alleen als reactie dat ik ben aangemeld bij verzekeringsmaatschappij ASR?
11 dagen geleden
Jij krijgt gewoon je salaris. 1e jaar 100% in meeste CAO's, sommige 70%.
Je baas regelt het met UWV achter de schermen.
Als hij niet op tijd aanmeld, riskeert hij zelfs een boete. Jij niet.
11 dagen geleden
Reactie op Aishaaaaa
Hij moet me dus de 25ste gewoon uitbetalen toch? 😭 Hij heeft me NIET aange ...
Je hebt toch contract met uren en je zit in ziektewet? Ja dan krijg je salaris.
Ja dat zeg ik
Als hij niet heeft gemeld, riskeert hij zelfs een boete dus hij is gewoon dom bezig
11 dagen geleden
Reactie op Aishaaaaa
Hij moet me dus de 25ste gewoon uitbetalen toch? 😭 Hij heeft me NIET aange ...
Dat is zijn eigen verlies.
Want te laat de ziekmelding doorgeven kost hem een boete.
En daarnaast ontvangt hij de uitkering later omdat je zwangerschaps gerelateerd ziek bent
Dit staat allemaal los van de doorbetalings verplichting die hij heeft aan jouw
11 dagen geleden
1: Loonbetalingsverplichting
De werkgever is verplicht om loon door te betalen tijdens ziekte, vooral nu met zwangerschap.
Ook al is er sprake van een verzuimverzekering bij ASR, de werkgever blijft verantwoordelijk voor de tijdige loonbetaling. Dit betekent dat hij niet kan wachten op geld van ASR om haar loon uit te betalen.
2: Stuur een formele herinnering
Advies is om een formele herinnering te sturen naar de werkgever, waarin je aangeeft dat je verwacht dat de loon op de normale betaaldatum wordt uitbetaald, ongeacht de status van de ASR-verzekering. Dit moet schriftelijk, bij voorkeur per e-mail, zodat je dan een bewijs hebt van je verzoek.
3: Schakel een jurist of vakbond in
Als je lid bent van een vakbond of juridische hulp heeft, kan je deze situatie voorleggen en om begeleiding vragen.
Zij kunnen je helpen bij het afdwingen van tijdige betaling en je rechten als zwangere werkneemster.
4: Contact opnemen met het UWV
Hoewel het hier gaat om de loonbetaling en niet direct om het recht op een Ziektewet-uitkering, kan het UWV je wel adviseren over je rechten als zieke werknemer en wat je kan doen als de werkgever niet meewerkt. Het UWV kan in sommige gevallen bemiddelen.
5: Bewaar alle communicatie
Het is belangrijk dat je alle communicatie met je werkgever goed bewaart. Dit kan later als bewijs dienen, mocht ze een klacht of juridische stappen overwegen.
Samenvatting voor advies: Je moet je werkgever op een beleefde maar duidelijke manier wijzen op de verplichting om je loon tijdig te betalen. Mocht dit niet lukken, kan je overwegen om juridische stappen te ondernemen of hulp in te schakelen van een vakbond of jurist.
11 dagen geleden
Reactie op Aishaaaaa
Sorry trouwens maar kan ik hieruit ook opmaken dat een aanmelding bij ASR g ...
Hij moet je ook aanmelden bij het UWV maar nogmaals: is niet jouw probleem. Hij krijgt de boete en te laat geld. Jij niet.
11 dagen geleden
Reactie op Aishaaaaa
Sorry trouwens maar kan ik hieruit ook opmaken dat een aanmelding bij ASR g ...
Werkgever moet jou bij uwv aanmelden dat kan je niet zelf doen helaas. Jij meld je bij je werkgever aan dat je zwanger bent en je uitgerekende datum, uwv berekent zelf wanneer ongeveer je verlof ingaat inderdaad 4 weken voor je bevalling. Dan krijg je zo een bevestiging brief van uwv. Ziek zijn kan gewoon aanmelden bij asr ook straks kan de arbo arts contact met je opnemen dan leg je de situatie netjes uit. Loon niet uitbetalen of opschorten is niet zo makkelijk daarvoor moeten ze je officieel berichten van om deze reden gaan we je niet uitbetalen of loonopschorten etc. Anders kunnen ze hoge boetes krijgen en jij staat in jou rechten. Succes
11 dagen geleden
Heel raar eigenlijk gezien de werkgever juist betaald krijgt van het uwv omdat jij zwanger bent. Dat was het eerste wat mijn werkgever deed toen ik minder ging werken nu inmiddels volledig gestopt wegens bekken instabiliteit etc. Ik zou als ik jou was zelf contact opnemen met het uwv en ook jou werkgever aanspreken wat hier de reden van is dat hij/zij dat niet gedaan heeft. Succes!
11 dagen geleden
Reactie op Btissame💙
Heel raar eigenlijk gezien de werkgever juist betaald krijgt van het uwv om ...
Ja ik vind het ook echt super vreemd haha, is hun eigen belang is aanmelden bij uwv ook belangrijk! Maar oke we gaan het zien. Genoeg gelezen dat ze niet zomaar loon mogen stoppen of inhouden gelukkig..
11 dagen geleden
Ja precies het is idd in hun eigen belang. normaal gezien als je ziek meldt kost dat je werkgever zelf geld maar voor zwanger vrouwen is er een vangnet waar werkgevers heel blij mee zijn. Zou zelf ook contact opnemen met je werkgever dan heb je gelijk al je antwoorden en ben je gerust gesteld