18 Reacties
6 uur geleden
Wat een goed topic het advies is indd 300 ml max. In ons geval zou het volle melk zijn aangezien mijn zoontje te weinig groeit. Maar hij krijgt nog 5 tot 8x borstvoeding dus weet niet of ik het al met een jaar wil introduceren dit keer.
Mn dochter toonde geen interesse voor de borst meer. Die gaf ik halfvolle melk vond het fantastisch vanaf de eerste slok. Hierdoor kwam de interesse ook niet terug voor de borst na het jaar omdat ze het vervangen had. Het is dus ook even kijken wat je zelf prettig vind.
6 uur geleden
Reactie op M_1986
Wij blijven gewoon Nutrilon 2 geven totdat ze geen fles meer wil.
Het advie ...
Ik denk dat wij dat ook blijven doen, dat spul is tenminste houdbaar itt verse melk (ik vind melk echt vies, dus een pak gaat al gauw over de datum hier 😬🫣)
6 uur geleden
Ik geef borstvoeding, en regelmatig een beetje yoghurt. Mijn kindje vindt dat nog niet heel lekker dus is echt maar een eetlepel.
Als hij straks 1 is laat ik hem af en toe een slokje koemelk proeven om aan de smaak te wennen. Maar ik blijf zeker nog tot hij 2 is bv geven dus hij heeft het nog niet nodig. Opvolgmelk mag, maar heeft niet echt voordelen als je kindje goed en gevarieerd eet. Het bevat met name meer ijzer, wat wel handig kan zijn omdat kinderen dat niet altijd genoeg binnen krijgen als ze nog niet zo goed eten.
Het advies van het Voedingscentrum is inderdaad ongeveer 300 ml zuivel per dag met 1 jaar. In België en Denemarken is het advies overigens 350 tot 500 ml per dag. In Duitsland en Frankrijk juist weer 300.
6 uur geleden
Reactie op bumblebeedc
Ik denk dat wij dat ook blijven doen, dat spul is tenminste houdbaar itt ve ...
Haha ik vind melk ook vies, maar je kunt voor je kindje straks als je een keer stopt met de opvolgmelk ook gewoon houdbare halfvolle melk kopen.
5 uur geleden
Vraag aan de andere moeders hier:
Onze zoon is nog pas 11 maanden, maar hij krijgt nog 3 flessen nutrilon per dag. (Heeft zo zn redenen) Wilde wij eigenlijk vanaf 1 jaar gaan afbouwen naar 2 flessen, 1x sochtends en 1x savonds. Maar als wij hem dan 2x 150ml flesvoeding nutrilon geven, komt dan de 300ml normale melk te vervallen? Of geef je de 300ml normale melk in een fles naast de nutrilon? Of bijvoorbeeld ipv de flesvoeding.
Is allemaal nieuw voor mij, haha. 🥴
5 uur geleden
Reactie op Cynnntje
Onze zoon is nog pas 11 maanden, maar hi ...
Ja de melk is dan de vervanging.
Dus of 300 ml melk/zuivel of 300 ml Nutrilon
Hier krijgt ze dus nu nog flessen Nutrilon zolang ze een fles melk wil.
Zodra ze geen flessen meer wil is het alleen nog yoghurt wat ze krijgt
2 uur geleden
300 ml lijkt zo weinig 😅. Wij hebben een goede eter, dus wil inderdaad gaan proberen te mengen en dan naar volle of halfvolle melk. Alleen krijgt ze nu echt nog wel 600 ml op een dag binnen. Yoghurt heeft ze weinig interesse in…als ik het eet kijkt ze er naar, maar als ik haar lepeltje geef, kijkt ze alsof ik haar een citroen geef 🤣.
2 uur geleden
Reactie op AngelaAleman
300 ml lijkt zo weinig 😅. Wij hebben een goede eter, dus wil inderdaad gaa ...
En Griekse yoghurt? Die tip kreeg ik hier, en ze eet daar echt supergoed van!
2 uur geleden
Reactie op Gezelligdatjeerbent
En Griekse yoghurt? Die tip kreeg ik hier, en ze eet daar echt supergoed va ...
Kan ik nog eens proberen. Maar aangezien ze nog ‘zoveel’ melk heeft en ze juist naar minder zuivel toe moet. Want yoghurt valt natuurlijk ook onder zuivel.
2 uur geleden
Reactie op Cynnntje
Onze zoon is nog pas 11 maanden, maar hi ...
Het is alle zuivel bij elkaar die optelt tot 300 ml. Dus ook yoghurt enzo.
2 uur geleden
Reactie op M_1986
Ja de melk is dan de vervanging.
Dus of 300 ml melk/zuivel of 300 ml Nutril ...
Eigenlijk telt yoghurt ook voor die 300 ml. Verder niks mis mee hoor, het hoeft ook niet stipt op 12 maanden. Maar even voor de duidelijkheid van de vraagsteller(s).
2 uur geleden
Reactie op AngelaAleman
300 ml lijkt zo weinig 😅. Wij hebben een goede eter, dus wil inderdaad gaa ...
Je kunt proberen geleidelijk de melk iets af te bouwen. Bijvoorbeeld eerst naar max 500. Maar als je kindje verder goed eet en voldoende ijzer binnen krijgt zou ik me er niet al te druk over maken hoor. Het is een richtlijn, en niet alle kindjes zijn er exact op 12 maanden aan toe. 300 is inderdaad niet veel. Je kindje moet echt al wel goed water drinken en goede maaltijden eten.