48 Reacties
één maand geleden
Hoii,
Ja is wel lastig hè, wat is dan precies 'te groot' en hoe groot schatten ze de baby dan. Ik heb twee jongens die ook wel boven gemiddeld groot waren. De eerste was 4110gr en de tweede was 4600gr bij de geboorte. Qua lengte was de tweede wel wat langer dan de eerste.
Is dit jouw eerste zwangerschap? Bij mijn derde zwangerschap willen ze me nu extra in de gaten houden ivm eerdere 'grote baby's'. Alleen maar goed natuurlijk. Dat willen ze bij jou ook doen?
één maand geleden
Hier ook 2 te grote baby's gehad door zwangerschap diabetes. Met 37.6 4030 gram en 38.2 4475gram. Mijn 3de kindje wordt ook groter geschat 2 weken vooruit, morgen de groei echo.
Bij mij was het een nadeel omdat hun beide na de geboorte ook heel veel voeding moesten krijgen elke 3 uur.
één maand geleden
Ik had dit bij mijn 2e zwangerschap. Na de echo moest ik testen op zwangerschapsdiabetes. Dat bleek ik te hebben dus moest ik aangepast eten. Daarmee kon ik mijn suikers onder controle houden.
Qua geboorte mocht ik bij de verloskundige bevallen, maar ik mocht niet voorbij de uitgerekende datum bevallen. Gelukkig kwam de bevalling op gang door te strippen. Baby woog uiteindelijk 4 kg viel reuze mee.
één maand geleden
Reactie op sytskeanne
Ik had dit bij mijn 2e zwangerschap. Na de echo moest ik testen op zwangers ...
Oh en na de bevalling geen gevolgen voor de baby omdat ik mijn suikers goed kon controleren met een dieet.
één maand geleden
Mijn ervaring is dat ze er ook flink naast kunnen zitten omdat het een momentopname is
één maand geleden
Mijn buik is ook zo groot. Maar bij mij spreken ze over een te kleine baby
één maand geleden
Hi! Mijn zoontje wordt al sinds het begin van mijn zwangerschap in aantal weken ouder geschat dan hij is. De termijn is nooit aangepast omdat ik zwanger ben geworden dmv IVF. Ik loop in het Erasmus. Tijdens de 20-weken echo werd zijn hoofdje op P99 geschat. Ik had daarna een extra echo van de predict studie (ze hebben daar hele goede apparatuur) en opnieuw zo groot. Toen is er met 26 weken een extra groeiecho ingepland, toen werd hij volledig buiten de curve gemeten (er was dus niet eens een P waarde voor). Ze zei wel dat als mijn termijn aangepast werd met 1 of 2 weken, hij er weer binnen zou vallen. Ik was al gechecked op diabetes (voor de zekerheid volgende wel nog een keer).
Binnen het Erasmus doen ze hier verder niets mee. Ze houden alleen baby’s die te klein zijn verder in de gaten. Wel zeiden ze dat ze me inderdaad niet over de 40 weken zouden laten gaan.
Succes! Fijne zwangerschap ❤️
één maand geleden
Reactie op Poppetje123
Mijn ervaring is dat ze er ook flink naast kunnen zitten omdat het een mome ...
Ze zeiden bij mij ook steeds dat de meting niet super nauwkeurig is, zeker als je richting het einde loopt. Bij mij hadden ze het wel goed ingeschat.
één maand geleden
Reactie op sytskeanne
Ze zeiden bij mij ook steeds dat de meting niet super nauwkeurig is, zeker ...
Vanaf 35 weken is het inderdaad niet meer nauwkeurig. Daarom doen ze de laatste groeiecho ook niet later omdat de metingen dan niet meer betrouwbaar zijn.
Maar het is en blijft millimeter werk.
En de baby kan ook net een groeispurt hebben gehad.
één maand geleden
Reactie op M_1986
Vanaf 35 weken is het inderdaad niet meer nauwkeurig. Daarom doen ze de laa ...
Ik heb nog wel later groeiecho's gehad omdat ze er pas laat achter kwamen. Maat dan zeiden ze inderdaad constant dat dat beperkte waarde had.
één maand geleden
Ik heb een vergelijkbare grote buik en bij de 20 weken echo zeiden ze ook al dat de baby wel vrij groot was. Heb toen een zwangerschapsdiabetes test moeten doen, maar daar kwam niks uit. Ik moet over 1.5 week met 28 weken een groeiecho doen. Ben erg benieuwd wat ze dan zeggen.
Ik denk dat wij gewoon een hele grote baby krijgen. Mn vriend was 5 kg bij de geboorte, zijn vader 5.5 kg en zijn opa zelfs 6 kg. Ik zelf was 'maar' 3.3 kg, maar ik ben als vrouw ook vrij groot (1.80 m). Mijn vriend is 1.95 m. Dus ik denk dat de grootte/zwaarte van de baby vooral in de genen zit. Ben benieuwd wat ze zeggen!
één maand geleden
Ik krijg ook groeiechos omdat de baby te groot is. Hij zit nu qua buik en hoofd op p93, komt neer op dat hij ruim een week voor loopt. Over 3 weken heb ik weer een groeiecho en houden ze het gewoon in de gaten. In mijn geval, als ik reken met dat baby 200 gram per week groeit komt hij rond de 4 kg uit bij 40 weken. Dat is niet extreem groot, zeker als ik kijk naar onze families, dus een groot deel is ook gewoon genen. Als hij ineens echt uit de curve vliegt moet ik nog een keer suiker checken en in het ergste geval (nu nog zeker niet aan de orde) zullen ze hem niet voorbij de 40 weken laten gaan, maar er zitten nog een heleboel stappen daarvoor
één maand geleden
Hoe groot is dat dan boven gemiddeld groot? (Percentiel).
Persoonlijk vind ik jouw buik niet bizar groot eruit zien. Hier zelf ook bovengemiddelde baby (p66)maar ik heb van mn vorige zwangerschap geleerd dat je dat met een korreltje zout moet nemen.
Mijn eerste baby was percentiel 99/100 qua hoofd 😂, daar is nu niks aan te zien. Ze heeft nog altijd wel een bovengemiddeld hoofdomtrek, maar niks raars aan volgens consultatiebureau. Tweede kindje die nu in mijn buik zit, zit qua hoofd op 94ste percentiel.
Mn eerste kind werd geschat op 4 kg met 40 weken (redelijk ferm dus), maar ze moest eruit met 37w6d wegens cholestase. Ze was dan 'maar' 3160 gram, denk dat ze nooit die 4kg had bereikt moest ik haar tot het einde in mijn buik hebben gehad...
Ik wil gewoon zeggen dat ze natuurlijk proberen te meten, maar echt heel nauwkeurig zal het niet zijn.