48 Reacties

één maand geleden

Reactie op Kieken

Hoe groot is dat dan boven gemiddeld groot? (Percentiel). Persoonlijk vind ...
Belachelijk dit hoor. Omdat ze dachten dat de baby 4kg zou worden halen ze te vroeg weg, eindstand zitten ze bijna 1kg ernaast. Tip voor andere misschien, mocht je gevoel anders zeggen nooit akkoord gaan om voor 38weken je kind eerder te halen. Nergens voor nodig zonde dit. En inderdaad 90% zitten ze ernaast dus laat ze lekker tot 39 weken zitten (al is de baby tegen de 4kg prima dan!)

één maand geleden

Reactie op Kersje94

Elke echoscopist waar ik ben geweest (verschillende locaties) zeiden ze dat ...
Ja ma 1,5 week is ook niet veel? Wat bozar dat ze bij jou wel gelijk panieken. Als de baby past aan de waardes en bij jullie genen dan is dat ook prima. Tenzij die echt meer dan 2 weken voor loopt dan zouden ze extra echo’s moeten nemen, zo is mij verteld. Ze kijken naar het geheel plaatje. En zoals de andere ook zeggen 4kg is prima he? Alles tussen 3/4kg is gewoon prima. Het is zoals het is.

één maand geleden

Reactie op Tantebieb

Belachelijk dit hoor. Omdat ze dachten dat de baby 4kg zou worden halen ze ...
Ik denk dat je het bericht van kieken niet goed gelezen hebt. De baby werd gehaald ivm cholestase, daar zitten flinke risico’s aan. Overigens zitten aan grote baby’s ook risico’s. Ik ga niemand bang maken en ik probeer ook alles zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, maar jij bent nu 2 risico’s wel heel erg aan het bagatelliseren

één maand geleden

Nu mijn 3e zwangerschap en al elke keer een heel erg grote buik gehad. Mijn vorige 2 kindjes liepen telkens een stuk voor qua groei tijdens de zwangerschap en werden uiteindelijk beide 54cm lang en rond de 4kg in gewicht. Mijn oudste zoon is nu bijna 4 en nog steeds bovengemiddeld groot, is helemaal prima toch? Een grote buik/grote baby wil helemaal niets zeggen. Ik had geen zwangerschapsdiabetes en ben van beide baby's natuurlijk en spontaan bevallen. Een vriendin van mij is super fijn en had altijd een heel kleine buik, haar baby was echter 4,8kg bij de geboorte. Niemand had dit verwacht, ook de gynaecoloog niet, maar dat is ook helemaal prima toch? Sommige mensen maken nu eenmaal grote kinderen, is helemaal niets mis mee ☺️

één maand geleden

Hier geen grote buik. Kreeg een wel vorige week een extra echo om te kijken of de baby niet klein was ivm slikken ascal. Blijkt baby P99,8+ volgens hun metingen. Heb verdere verwijzing ivm vermoeden macrosomie en vervolg groeiechos afgewezen na uitgebreid onderzoek. Mits de uitslag van de suiker test die ik morgen heb goed is. Moet er wel bijzeggen dat ik 1.90 ben en mijn man 2.00. Onze dochter is 2 jaar, volgt netjes haar eigen groeicurve maar zit ook nu op P99. Ik stuur na dit bericht screenshots van mijn onderzoek. Als het niet goed te lezen is kan ik je deze samenvatting sturen. Stuur dan even vriendschapsverzoek. De podcast van Verloskees en Wijzer in verwachting over “te grote baby’s” kan ik je ook aanraden!

één maand geleden

Reactie op LRVK

Hier geen grote buik. Kreeg een wel vorige week een extra echo om te kijken ...
-edit mod Eliza- reactie weggehaald, onjuiste medische informatie

één maand geleden

Reactie op LRVK

-edit mod Eliza- reactie weggehaald, onjuiste medische informatie

één maand geleden

Reactie op LRVK

Ik snap deze reactie eerlijk waar totaal niet. TS vraagt om ervaringen, en die geef jij. Je geeft zelf aan mijn man en ik zijn groot, onze dochter is groot, ik doe er verder niets mee. Je geeft een tip van een podcast mee. Tot zover helemaal prima. Maar wáárom ga je een zelf geschreven Word document zonder enige bronvermelding erbij sturen? Waarom wil jij het risico lopen op het verspreiden van desinformatie terwijl er zorgprofessionals zijn die hierover met veel meer achtergrondinformatie dan een avondje googlen en jarenlange ervaring in de weg zitten? Stel nou dat TS of een meelezer een van de 100.000 vrouwen (sidenote, dit is een gegokt getal) is die wél ernstige schade gaat ondervinden als ze haar zwangerschap helemaal door laat lopen? Wil jij dan op je geweten hebben dat je iemand een verkeerde richting instuurt of zeg je dan “ja ach het is maar een forum eigen verantwoordelijkheid”. Bizar!! Ik heb 1 klein stukje uit je kladje gefactcheckt, en daar kwam ik meteen al achter foute informatie. Jij stelt op de 2e pagina onder “maar dat is onterecht” “groot gaat voornamelijk over vet en dat beweegt mee. Ook rond de schoudergordel (wordt vaak gezegd dat risico op schouderdystocie groter is)” Op de website van het universitair ACADEMISCH ziekenhuis Maastricht staat daarover dat er 4% kans is bij mensen die wachten tot de spontane bevalling tot 41 weken. 4% zie ik als best veel en niet vergelijkbaar met “wordt gezegd dat risico groter is” wat je zelfs verderop omschrijft als 0,003 ipv 0,001 (waar dat percentage vandaan komt is al helemaal onduidelijk, waarschijnlijk alleen om je punt te maken). Ben alsjeblieft voorzichtig met het verspreiden van onjuiste informatie of zonder bronvermelding. Volledige tekst en website MUMC; https://info.mumc.nl/pub-1761 Wachten op spontane bevalling tot 41 weken Hoe gaat de bevalling? U bevalt in het ziekenhuis. De bevalling begint spontaan. Deze begint met weeën of met het breken van de vliezen. Heeft het kindje een buikomtrek of gewicht tussen p90 en p95? Dan is uw eigen verloskundige bij de bevalling. Heeft het kindje een buikomtrek of gewicht van p95 of meer? Dan begeleiden wij de bevalling. Wat zijn de risico's voor ons kind? Er is een grote(re) kans op een moeilijke geboorte van de schouders (schouderdystocie). Dit komt voor bij 40 van de 1.000 bevallingen. De kans op schouderdystocie wordt groter bij een hoger gewicht van het kindje. Normaal gewicht: 7 van de 1.000 bevallingen Gewicht p90 – p95: 18 van de 1.000 Gewicht p95 – p99: 23 van de 1.000 Gewicht vanaf p99: 34 van de 1.000 Door schouderdystocie kan het kindje een slechtere start krijgen. Risico’s zijn: tijdelijk minder (goed) gebruik van de arm, schade van de zenuw vanuit de nek naar de arm, breuk van het sleutelbeen of de arm. De kans dat het kindje overlijdt rondom de bevalling is niet hoger dan wanneer de bevalling op gang wordt gebracht. Wat zijn de risico's voor mijzelf? Bij een moeilijke bevalling van de schouders (schouderdystocie) gebruiken we verschillende handgrepen om de schouder geboren te laten worden. Soms zetten wij een knip om de bevalling makkelijker te laten gaan.

één maand geleden

Hoi! Ik heb met mijn eerste gehad dat mijn dochter boven gemiddeld groot was. Vanaf week 20 konden ze al zien dat ze op P95 zat. Vanaf week 30 ben ik voor controles doorgestuurd naar het ziekenhuis. We hebben daar de groei bekeken en uiteindelijk met zo'n 34 weken een keuze gemaakt voor de bevalling. Wij konden kiezen voor eerder inleiden of wachten. Vondt het zelf zwaar genoeg met die extra kilo's gewicht. Ik ben daarom met 38 weken ingeleid. Uiteindelijk is het natuurlijk bevallen alsnog niet gelukt en is het erna alsnog een keizersnede geworden. Hoe groot is jullie kindje nu, P-waarde? Krijg je ook een meting met 30 weken in het ziekenhuis?

één maand geleden

Hi, Ik heb een aantal reacties weggehaald omdat ze onderzoek deelden zonder bronvermelding. Het is belangrijk dat we hier op het forum alleen informatie delen die goed onderbouwd is, zeker als het om medische onderwerpen gaat. Dit helpt ons voorkomen dat er foutieve informatie verspreid wordt, wat gevaarlijk kan zijn. Als je betrouwbare bronnen hebt, deel die dan gerust, maar zorg dat de informatie altijd goed gecontroleerd is. Liefs, Eliza

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Ik snap deze reactie eerlijk waar totaal niet. TS vraagt om ervaringen, en ...
Jammer dat er zo heftig gereageerd wordt. Ik wilde alleen helpen met het delen van de samenvatting die ik voor Mmijzelf gemaakt heb. In eigen woorden om nog eens snel terug te kunnen lezen. Wist niet dat alle bronnen verplicht waren. Het is een stukje info waarmee ts kan doen wat zij wil maar bovenal een geïnformeerde keuze/beslissing kan nemen. Ik pretendeer geen goed of fout. De volledige literatuur lijst is op meer gebaseerd dan wat googlen zoals gesuggereerd. Waaronder: NVOG-Schouderdystocie-2.0-17-09-2008.pdf NICE Intrapartum care for women with existing medical conditions or obestric complications evidence-review-17.pdf American College of O, Gynecologists’ Com- mittee on Practice B-O. Practice Bulletin No. 173: Fetal Macrosomia. Obstet Gynecol. 2016;128(5):e195-e209. Boulvain M, Irion O, Dowswell T, Thornton JG. Induction of labour at or near term for suspected fetal macrosomia. Cochrane Database Syst Rev. 2016(5):CD000938. Wilmink FA, Hukkelhoven CW, van der Post JA, Steegers EA, Mol BW, Papatsonis DN. [Timing of elective term caesarean sections; trends in the Netherlands]. Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:A6951. KNOV. Factsheet inleiden van de baring. Crom- bach, N., Leeffers, D., Offerhaus, P. , Walinga, R.; 2019. Organisation DoRHaRWH. WHO recommendations Induction of labour: World Health Organisation; 2011 [Available from: https://apps.who.int/iris/ bitstream/handle/10665/44531/9789241501156_ eng.pdf;sequence=1. https://www.knov.nl/zoeken/document?documentRegistrationId=11206659

één maand geleden

Reactie op LRVK

Jammer dat er zo heftig gereageerd wordt. Ik wilde alleen helpen met het de ...
Wat vervelend dat je mijn reactie heftig vind. Ik ben persoonlijk van mening dat onjuiste en onvolledige informatie gewoon niet gedeeld moet worden op openbare fora, buiten iemand zijn eigen ervaring. Je omschrijft het ook als “een stukje info” maar dat is het dus niet want het klopt niet. Dat wordt door je eerste bronvermelding alweer bevestigd. Fijne dag! 👋

één maand geleden

Ik heb iets unieks. Of ja, voor ons uniek dan omdat de andere twee kinderen dysmatuur waren. We gaan nu een kindje krijgen dat helemaal tussen de gemiddelde zit, maar dan net ietsjes aan de bovenkant van de gemiddelde lijn. Snapt iemand nog wat ik bedoel? 😆 Maar... dit ken ik nog niet. Wat kan ik verwachten? Een hele grote baby of is ie nog steeds klein en superschattig? En welke maat kleding hoort daarbij? Ik had altijd 44 voor de andere twee... maar wat nu? Moet ik al naar maat 62, 68 kijken?

één maand geleden

Ook ik heb net gehoord dat mijn baby buiten de curves van “te groot “ valt. Ik moet over een paar weken terug komen om opnieuw te meten en als meneer dan nogsteeds enorm is moet ik eerder ingeleid worden. Het is voor nu nog even spannend, ik had hier totaal niet op gerekend.

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Ik snap deze reactie eerlijk waar totaal niet. TS vraagt om ervaringen, en ...
Fijn dat jij dit gezegd hebt want ik zat ook al vol verbazing te kijken naar de desinformatie die gedeeld werd

één maand geleden

Reactie op mrs-moestuin

Ik heb iets unieks. Of ja, voor ons uniek dan omdat de andere twee kinderen ...
Mijn oudste was 4 kg bij de geboorte. Zijn buikomvang was p96. Hij paste gewoon 4 weken in maatje 50 en was gewoon klein en schattig. Een gemiddelde baby past ongeveer 1 maand maat 50 en 2 maanden maat 56. Als je baby bovenkant van "normaal" zit, zou ik een pakje in maat 50 en 56 meenemen. Qua kleding koop je niet te veel in 50. Groter dan 56 gaat echt niet nodig zijn.

één maand geleden

Reactie op sytskeanne

Mijn oudste was 4 kg bij de geboorte. Zijn buikomvang was p96. Hij paste ge ...
Aaaah dankjewel 🥰 Stom he.. zo anders dan wat we "gewend" zijn dat ik het me moeilijk kan voorstellen 😅

één maand geleden

Reactie op mrs-moestuin

Aaaah dankjewel 🥰 Stom he.. zo anders dan wat we "gewend" zijn dat ik het ...
Haha het valt allemaal mee gelukkig. De verpleegkundigen in het ziekenhuis vonden hem allemaal heel groot, maar wij hadden gewoon een lief klein baby'tje vast hoor 😉

één maand geleden

Zijn hier nog meer meiden die mee doen met de predict studie in het Erasmus? Deze loopt los van mijn normale controles. Bij de normale controles (ook in het emc) meet een gynaecoloog redelijk snel de baby op. Bij de studie lig ik echt een uur en kan ik zien dat ze veel nauwkeuriger aan het meten is. Bij de laatste groeiecho bij de gyn viel hij buiten alle curves. Bij de laatste 2 metingen tijdens de studie, was hij ongeveer even groot (p98 met hoofdje, p86 overall). Ik vraag me ook af hoe het zit met andere metingen van hier, ik lees ook wel eens dat sommige apparatuur van verloskundige minder goed is? (Ik weet het niet) Ik ben hier stiekem wel blij mee, dit sterkt mijn hoop op een “natuurlijke” inleiding.

11 dagen geleden

Heb jij deze week weer een groeiecho @Ndeklerk?