58 Reacties

één maand geleden

Ik ga geen borstvoeding geven door de mediactie die ik slik. Volgends vk moet het kunnen mits ik de baby blijf controleren op lage bloedsuiker, lage bloeddruk, lage hartslag, sufheid en ademhalingsproblemen. Dit zijn risico's die voor mij gewoon niet prettig aanvoelen dus kies ik daarom bewust voor flesvoeding.

één maand geleden

Ik ga ook geen borstvoeding geven. Borstvoeding lukt helaas niet door ingetrokken tegels en zie het niet zitten om weer 8x per dag te kolven. Dat heb ik mijn mijn 1e dochter wel gedaan, maar werd ik uiteindelijk geen leukere moeder van!!!

één maand geleden

Hi! Ik heb dit gevoel ook en kan inderdaad zelf ook niet echt mijn vinger op leggen. Misschien is het gedeeltelijk dat ik sowieso best gevoelige tepels heb en het niet fijn vind als ze worden aangeraakt. Laat staan nu ik zwanger ben. Ik denkt dat ik het in het begin een aantal weken ga doen/proberen omdat het toch de beste voeding is voor je kindje. Maar als ik het als ik het echt helemaal niks vind of zelfs pijnlijk vind dan stop ik ermee. Tegenwoordig is kunstvoeding ook voldoende voor je kindje volgens mij en een mama die niet blij is, is voor je baby ook niet goed. Zo sta ik erin, dan weet je dat je hier iig niet alleen in bent! 🥰

één maand geleden

Ik heb precies hetzelfde als jou, iedereen zegt dat het zo mooi is bv maar ik voel het gewoon niet.. het hele idee staat me ontzettend tegen en lijkt me ook totaal niet fijn.. Ik kan zelf niet verklaren waar dat vandaan komt en twijfel dus ook heel erg of ik het wel wil gaan proberen of niet..

één maand geleden

Eerst wilde ik borstvoeding geven omday ik dacht dat het moest maar nooit het gevoel gehad dat ik erachter stond. Heb nu definitief besloten om voor flesvoeding te gaan. ik heb vorig jaar mijn borst implantaten eruit gehaald en weet niet of er nog restjes van die implantaten in mn borsten zitten.

één maand geleden

Datzelfde gevoel had ik bij de eerste wel heel sterk! Toen vanaf dag 1 flesvoeding gegeven. Dit keer, 7 jaar later, ga ik het wel proberen, mocht het niet lukken of het is toch niet fijn gaan we gewoon lekker over op flesvoeding. Daar worden ze ook groot van en onze dochter is super sociaal en een kroelkont bij mama (dus niks gemist qua band opbouwen door borstvoeding ofzo)!

één maand geleden

Ik ga ook kv geven meteen al, ivm medicatie. Ik zou met mijn huidige medicijn bv kunnen geven, maar ik slik er altijd een medicijn bij, waar ik voor de zwangerschap mee gestopt ben, die ik zsm weer in wil nemen 😅. En aangezien dat een valium-achtige is, is dat niet handig!

één maand geleden

Ik wilde het in m’n eerste zwangerschap ook niet, had echt zoiets van blijf van me af en dat afhankelijk zijn van je dit dat vond ik een verschrikkelijk idee! Toen m’n dochter kwam veranderde 180 graden en ben ik wel gaan kolven en borstvoeding gegeven alleen was dit door een ontsteking terug gelopen.. dit vond ik heel jammer en nu de 2e op komst ben ik wel van plan volledig borstvoeding te geven zeker de eerste maandjes! Dus ik kan me zeker herkennen in de gedachte die je nu heb! Luister goed naar je zelf en doe wat goed voelt!

één maand geleden

Ik merk aan mezelf dat hoe meer ik meelas in fora over BV geven, hoe meer weerstand ik ertegen kreeg. Al die vrouwen die trots met een baby die aan hun tepel loopt te sabbelen een foto maken, en dat ook nog eens zo benoemen (“lekker sabbelen voor de troost, hoe mooi kan het zijn!”) wakkert mijn weerstand alleen maar verder aan. Of topics als “mijn baby speelt met mijn vrije tepel tijdens het voeden”. Ik weet niet of dat jouw “ik voel het niet” aanraakt, maar ik merk heel duidelijk bij mezelf dat daar het probleem zit. Als mijn man aan mijn tepels zit geeft dit nu al error in mijn hoofd. Ik ben wél van plan om het serieus te gaan proberen. Ik volg hiervoor een cursus van teddy Roorda. Ze benadert het allemaal iets afstandelijker, waardoor het voor mij nu weer behapbaar is geworden. Ik heb alle FB groepen ook van mijn FB afgegooid. Ik denk dat het voor mijn kindje het beste is als hij natuurlijke afweerstoffen via mij binnen krijgt. Ergens vind ik de video’s van pasgeboren baby’s die net een seconden geboren zijn en automatisch naar de tepel zoeken en beginnen te drinken, heel mooi. Ik vind het prettig straks intieme momentjes met mijn zoon en man te hebben, waarbij ik de kraamvisite er met een simpel excuus eruit kan gooien (of mezelf terug kan trekken). Daarnaast zou het positieve effecten hebben op je herstel (minder bloeding) en kost het je extra kcal om te geven, alhoewel je uiteraard dan ook altijd op je inname en beweging moet letten en ik ook lees dat vrouwen aan zijn gekomen. Voor mij voldoende redenen om het toch te proberen. En als het niet lukt; die kunstvoeding is zo gehaald en dat werkt ook gewoon helemaal prima! Succes met je keuze mama!

één maand geleden

Ik ga ook geen borstvoeding geven. Het spreekt mij helemaal niet aan. Integendeel, mijn haar komt recht bij de gedachte.

één maand geleden

Ik had precies hetzelfde gevoel tijdens de zwangerschap. Uiteindelijk na mijn bevalling wel bv gegeven en kon er heel nuchter mee omgegaan. Het is gewoon voeding voor mijn kind. Hoeft niet als magisch of mooi en fantastisch ervaren te worden. Kan me de keus om geen bv te geven helemaal voorstellen en laat je niet overspoelen door al het gezwijmel over borstvoeding. Mijn lactatie kundige zelf zei ook van als het niks voor jou is dan hebben we goede poeder en schoon water. Allemaal prima

één maand geleden

Ik ga geen borstvoeding geven omdat ik niet nog langer de primaire voedingsbron wil zijn van mijn kind, tijd dat de vader eens in beeld komt. Beter dat ons meisje van heel kleins af aan leert dat beide ouders in dit huishouden gelijkwaardig zijn ik de opvoeding en het huishouden. Zo fijn dat we de nachten dan kunnen afwisselen, dat ik sneller weer van mezelf ben en dat ik even het huis uit kan als ik dit wil zonder dat ik dan gekolfd moet hebben. Na mijn vorige zwangerschap heb ik 2 weken lang 1 flesje per dag afgekolfde melk gegeven omdat ik wel het mooi vond iets van de afweerstoffen mee te geven, en omdat je je baarmoeder voelt krimpen tijdens het kolven. Maar nu twijfel ik of ik dat deze keer wel weer ga doen want vond t pijnlijk. Heb een mega gezond kind van 15 maanden die echt pas 1 keer ziek is geweest en echt heel goed is gegroeid op bijna alleen maar Kv. Ik geloof dat een happy mama een happy baby is, dus probeer te vertrouwen op je gevoel als dat zegt dat borstvoeding niet voor jou is

één maand geleden

Ik heb bij de eerste bewust geen borstvoeding gegeven. Nu zwanger de tweede en ga het weer niet doen. Ik vind het erg fijn dat mijn man na de bevalling ook lekker de fles kon geven, zodat mijn lichaam zich goed kon richten op het herstel. Werkte voor mij heel goed, dus vandaar dat ik het nu bij de tweede weer zo ga doen!

één maand geleden

Ik bewust bij de eerste. Ik wilde de druk niet op mezelf leggen als het niet zou lukken. Uiteindelijk ook goed aan gedaan want ik kreeg een postpartum depressie. Hormonen waren al compleet van slag. Ook makkelijk dat mn man of iemand haar de fles kon geven niet alleen ik. Uiteindelijk is onze band er niet minder door geworden. Ze is een echte mama’s kind😜 Kijk wat goed voor jou voelt. Laat je niet gek maken dat je voor bv MOET kiezen of juist voor kv MOET kiezen. Kunnen nog zoveel onderzoeken over voeding zijn gedaan uiteindelijk draait het wat voor jullie werkt. Mijn dochter is nu bijna 15 maanden en groeit goed hoor🤗. Straks bij de tweede ook geen bv maar kv.

één maand geleden

Ik ga geen borstvoeding geven, voelde me door sommige in omgeving om er allerlei redenen voor te bedenken. Na kennismaking gesprek met kraamzorg luchte deze woorden van haar me zo op: ik heb liever een gelukkige mama met flesvoeding dan een mama die zich zo vaak per dag ongemakkelijk/ongelukkig voelt. Nou dat was precies wat ik wilde horen om mezelf te kunnen zijn.

één maand geleden

Ik ga ook bewust géén bv geven! Bij mijn vorige ook niet gedaan en sta helemaal achter mijn keuze. Vorige zwangerschap overwoog ik het aan het begin nog of tenminste te kolven, maar hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer het me ging tegenstaan. Ik krijg gwoon rillingen bij het idee dat er een kindje aan m'n tepels loopt te sabbelen en krijg er echt negatieve gevoelens bij ofzo. Echt een aversie. Als ik dan bedenk dat ik een aversie heb en mijn kind die tepels "eist", ben ik bang om m'n kind te gaan "resenten" en dat is mentaal echt niet goed voor mij en iok niet voor de band met het kindje... denk dat ik dan echt depressief zou worden.. ik heb er ook echt geen romantisch beeld bij.. Daarbij dan nog die borstontstekingen en alles.. nee, bedankt. En inderdaad het feit dat het kindje niet volledig van mij afhankelijk is en anderen zonodig evt. ook een flesje kunnen geven.. en als men ergens heen gaat, gewoon echt even uit de "rol" kunnen zijn (okay met gedachten niet echt🤭) en niet ook nog te hoeven kolven tussendoor etc. .. Ik ben ook iemand die echt "me-time" nodig heeft mentaal en als er om de zoveel tijd weer aan m'n borst gehangen moet worden.. nee. Denk dat ik dat psychisch niet zou trekken.. Verder vond ik ook prettig dat ik wist hoeveel m'n dochter daadwerkekijk binnen kreeg en een flesje was geen act van een half uur of langer ofzo zoals men vaak wel leest bij borstvoeding.. En meer gedoe? Dat valt ook wel mee.. men neemt sws altijd al een luiertas mee dus gewoon zorgen dat de poedertoren altijd gevuld is.. flesje mee, flesje normaal water en even 1 thermosfles met heet water en klaar zoveel werk is dat niet (later dronk mn dochter zelfs water op kamertemp. dus was heet water niet eens nodig😄)..

één maand geleden

Oh en waarom ik koos om t niet eens te proberen of iig paar dagen voor de stofjes? Bv afbouwen schijnt ook niet prettig te zijn.. ik koos ervoor om die toeschietreflex niet te stimuleren dus dan zit je niet met mega volle borsten waar de melk alsnog uit moet ofzo... zelf aan m'n tepels zitten, vind ik al niet prettig namelijk.. Heb dus strakke sportbeha's gedragen, veel saliethee gedronken en geen warme douchestraal erop gehouden!

één maand geleden

Ik ga ook geen borstvoeding geven omdat bij mijn 1e kindje( dysmateur kindje) vaak moest voeden en daardoor heel vermoeid vond en daardoor mezelf niet happy voelde..ik dacht bij de 1e dat ik het moest doen.. nu bij mijn 4e zwangerschap durf ik niet weer borstvoeding te geven omdat ik mij niet meer zo wil voelen en de andere kids ook goed gegroeid zijn door kunst voeding..het past dus echt niet bij mij. Doe waar jij je goed bij voelt. Ik liet mijzelf bij de 1e lijden door wat andere mensen ervan vonden

één maand geleden

Ik ga meteen flesvoeding geven , borstvoeding past simpelweg gewoon niet bij me en voel er ook niks voor. Ik heb daar ook niet aan getwijfeld.

VRIEND

één maand geleden

Bij mijn zoontje ook niet gedaan en bij de kleine ukke puk ook niet. Ik ‘voel’ het inderdaad ook niet, het is mooi dat andere dat wel willen/ kunnen. Maar het is niet voor mij weggelegd & dat mag ook. Doen waar jij je goed bij voelt. Ons zoontje is een gezonde bijna 4 jarige, het komt wel goed ❤️