18 Reacties

8 dagen geleden

In het geval van mijn eerste zoontje, waren de eerste 2 weken erg rustig (bv kwam moeilijk op gang, maar dat was het dan). Toen sliep hij nog veel 😏 Na twee weken was het gedaan met slapen in de box en wilde ie alleen nog rondgedragen worden + begonnen krampjes de kop op te steken. Dat wilt daarom niet zeggen dat het dan 24/7 gekrijs was, maar het zijn wel zo'n momenten die het uiteindelijk zwaar maken ☺️ Als er bezoek kwam, gedroeg ons zoontje zich trouwens altijd voorbeeldig. Het was pas toen ik weer alleen of enkel met mijn vriend thuis was, dat de 'pret' weer begon 🤷

8 dagen geleden

Mijn zus is 4 maanden geleden bevallen en daar hetzelfde. Tevreden baby die de nachten al doorslaapt (wel op kv), ouders die als team goed samenwerken en elkaar de ruimte geven om ook apart even weg te gaan en inderdaad huishouden ook prima op orde. Het ligt natuurlijk echt aan hoe je baby is en hoe je eigen herstel gaat, maar er zijn genoeg situaties waarin het gewoon prima verloopt.

8 dagen geleden

Mijn eerste zoontje had veel krampen in het begin en hij had dus veel pijn en dat werd pas, na medicatie, na 7 weken beter. Was verder een heldere wakkere baby, sliep dus overdag heel weinig. (Terwijl ik juist dacht dat alle baby's veel slapen overdag). Daartegenover sliep hij snachts al snel 5/6 uur en van 22:30 tot 7 met 8 weken. Ondanks vacuümpomp geboorte en knip was ik super snel hersteld en het was volop zomer dus er veel op uit. En had ook genoeg tijd voor mezelf.

8 dagen geleden

Ik ben zwanger van mijn 3e. Ik heb eerder 2 makkelijke zwangerschappen gehad met moeizame bevallingen. Beide kinderen langdurig borstvoeding gegeven. Dat ding twee keer vanzelf. Beide kinderen happen gewoon zelf aan na in het eerste halfuur na de geboorte. En daarna was het een kwestie van vraag en aanbod. Gewoon op verzoek gevoed: als ze hongersignalen vertoonden kregen ze de borst. Dan raak je ook mooi op elkaar afgestemd. Nooit problemen of pijn ervaren, geen lactatiekundige nodig gehad. Mijn persoonlijke ervaring is dat als de voedingen goed gaan, alles veel makkelijker verloopt. Mijn beide jongens waren tevreden baby's en huilden weinig. Als ze kunnen eten als ze honger hebben, kunnen slapen als ze moe zijn en bij je mogen liggen als ze behoefte hebben aan nabijheid hebben ze als ze gezond zijn ook weinig reden om te huilen. Natuurlijk is het ook hard werken. Ze hebben immers nog geen dag-nacht ritme. Dus s nachts willen ze ook gewoon voeding. Ga maar uit van minimaal iedere 3 uur. Sinds het begin van de vorige voeding, niet geteld vanaf het einde. En doorslapen duurt vaak echt wel even. Bij ons bij beide jongens nadat ze een jaar waren. En geef je borstvoeding dan zijn alle voedingen natuurlijk voor de moeder. Aan de andere kant heb je niet voor niks verlof. Pak vooral overdag je rust wanneer dat kan. Baby's slapen ook gewoon heel veel. Het is je eerste dus dan heb jij je handen vrij. Dan kun je prima douchen, alvast het eten voorbereiden etc. Of een dutje doen. En je partner kan toch ook prima de baby in leven houden als jij even een kwartiertje wil douchen? Iedereen ervaart de overgang naar het ouderschap anders. Maar ik denk dat er heel veel positieve verhalen zijn. Die zijn alleen veel minder spannend om te delen. En natuurlijk geeft mijn positieve verhaal geen garanties. Niet iedereen zit op een roze wolk in de kraamperiode. Desondanks zou ik eerder proberen om er lekker positief in te gaan. Het is hoe dan ook een bijzondere periode die je nooit meer over kunt doen.

8 dagen geleden

Reactie op M_1986

Mijn eerste zoontje had veel krampen in het begin en hij had dus veel pijn ...
Mijn ervaring met vacuümpomp en knip (bij 2 bevallingen) is ook een snel herstel zonder problemen!

8 dagen geleden

Het is goed om je op de ellende voor te bereiden, dan kan het alleen maar meevallen. Maar je kan natuurlijk ook overdrijven. Ik las me goed in en verwachtte niks, ik zag het tegen die tijd wel. Dat maakte me wel een relaxte moeder hoor. En ja, er komen kutnachten aan en dat weten die vriendinnen van je ook. Maar waarom niet gewoon even genieten van de dingen die wel goed gaan?

8 dagen geleden

Onze dochter was heel makkelijk. Borstvoeding liep al snel goed, ze hapte goed aan, sliep goed overdag en de nacht. Binnen een week zat er al 5-6 uur tussen de voedingen in de nacht, dus was heel goed te doen zonder mijn man. En als ze gedronken had kon ik haar terugleggen in de co-sleeper en sliep ze weer verder. En ja trouble dagen heb je altijd. Er zal geen 1 moeder zijn die zegt dat elke dag vlekkeloos verliep. Wij hadden van tevoren zoiets van we zien het wel, dus alles viel 100% mee. Bij mijn ene zusje is het heel anders. Zware bevalling gehad, hun zoontje vanaf het begin onrustig, drinkt lastig, viel flink af. Bleek het dat hij van zijn nek tot bekken vast zat. Toch nu dat nu beter blijft hij onrustig en slaapt vooral overdag vaak slecht. Hij is nu 7 weken. Dus je weet niet hoe het gaat zijn

8 dagen geleden

Mijn baby had door een uitgedroogde placenta een te laag geboortegewicht (en daardoor een soort trauma) en ik had een postnatale depressie. De eerste 6 maanden waren daardoor niet fijn bij ons. Veel paniek bij de baby en oneindig gegoogle van mij wat er aan de hand kon zijn met mijn baby tijdens inderdaad de uuuuuren slaap die volgens mij bijna elke baby doet, de hele dag door. Erg jammer en zonde. Dit komt bij veel vrouwen voor helaas, dus het is altijd goed om te weten wat de signalen zijn en wat je er mee kan doen en welke hulp beschikbaar is eventueel. Maar als mama en baby gezond zijn, kan het inderdaad, met name als je geen andere kleine kinderen hebt rondhobbelen, best goed te doen zijn. Probeer vooral je eigen gevoel en grenzen te volgen, ik had bijvoorbeeld ook veel te veel kraambezoek constant omdat ik mensen niet wilde teleurstellen en paste hier zelfs de tijden dat ik mijn dochter borstvoeding gaf op aan. Dat zou ik echt nooit meer zo doen, de eerste maanden staan echt in het teken van wennen en je draai vinden. Lekker rustig aan doen!

8 dagen geleden

Soms heb je gewoon geluk met je baby, eet goed, slaapt goed, soepele bevalling gehad etc. En soms is niet alles wat het lijkt 😉

8 dagen geleden

Zeker, ons kind (bijna 2 jaar) was ook heel relaxed en tevreden. Tuurlijk, er waren in die eerste weken ook wel eventjes kraampjes of dat slapen lastig was, maar over het algemeen verliep het heel gemoedelijk. Wij hebben nooit slaaptekort gehad. In de eerste maanden vroeg naar bed, maar later sliep ze van 19 tot 7 uur. Dikke buik was na 8 weken wel weg. Denk dat het goed is om je voor te bereiden op dat het zwaar wordt, maar het kan dus ook meevallen.

8 dagen geleden

Bij onze dochter was het in principe ook best relaxed. Lekker thuis en rustig aan een ritme vinden, de eerste denk 2 weken was mijn schoonmoeder er om wat te ondersteunen. Elke zoveel uur voeden kostte wel wat energie, maar dat was grotendeels voeden en weer doorslapen. Overdag kon ik douchen en extra slapen en dan was mn vriend gewoon wakker, maakte me wakker als het tijd was om te voeden. Hij nam ook het koken en huishouden grotendeels op zich. Afgezien van even het ritme moeten vinden en je kind wat leren kennen (wat zijn de signalen die die geeft) was het best relaxed. Nu de 2e komt wilt mn vriend ook graag de eerste periode zn verlof ipv de laatste periode. Verlof is hier ongeveer een jaar en die laatste maanden vond ie echt zwaar 😅

8 dagen geleden

Ik denk dat t altijd wel zal verschillen per kindje.. Goed om een beetje te weten wat de hobbels kunnen zijn, maar denk dat je vaak niet álles tegelijk hebt. Die van ons sliep enorm slecht, dus wij ook, en ja dat was enorm pittig… maar verder een enorm blij mannetje, at goed, dronk goed aan de borst, en als je slecht slaapt laten jij en je partner elkaar echt wel om de beurt even lekker douchen of een keer eruit gaan met vriendinnen 😉. Deze keer hebben we een goede slaper besteld 😁, maar dan zal er vast wel iets anders minder soepel gaan.. Probeer te genieten van je lieve kindje! Die gaat je vast verrassen met wat hij/zij gaat kunnen! 🥰🤗

8 dagen geleden

Hier mama van 2 jongens nu 5 en 3 . Beide keren super relax ervaren de baby tijd! Het waren dan beide tevreden baby's sliepen goed, huilde amper. En wij hadden opa en oma die wilden opassen zodat mijn man en ik op date konden. Wel heb beide keren snuggle en Dreams gebruikt en daar zweer ik bij! Zo had ik een handvat en ze hebben nooit slaap problemen gehad. En ik ben nu 30 weken zwanger van een 3de, als het zo heftig was deed ik het niet 3 keer😅

8 dagen geleden

Ik ben mama van 3 meiden, alle 3 waren ze als baby rustig en kalm. Ook ik kon ze overdag in de box laten slapen, 's nachts vond ik wel pittig, ik ging er wel elke 3 a 4 uur uit. Maar op een gegeven moment sliepen ze van de laatste fles om 23 uur tot 5 uur 's ochtends en kon ik redelijk slapen. Hopelijk wordt dit weer een tevreden baby!

7 dagen geleden

Bij ons eerste kindje was het lekker relaxed. Onze mindset was “go with the flow” waardoor we weinig druk op onszelf legde. Borstvoeding liep meteen goed, hij deed goeie dutjes overdag. ‘s Nachts dronk hij wel om de +-1,5u maar door de borstvoeding en co-sleeper sliep ik gewoon verder terwijl hij dronk 😂 Het is eventjes “moeilijker” geweest maar toen we ontdekte dat hij verborgen reflux had, konden we meteen aan de slag om hem te helpen 🥰 Laat je dus niet gek maken door alles wat je leest. Volg je gevoel, je hart en alles komt goed ❤️

7 dagen geleden

Ik snap je zorgen. Bij onze eerste waren de eerste weken best relaxed. Baby sliep veel, maar ook wel zorgen om de bv die slecht op gang kwam en heel veel wakker 's nachts. Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met je kindje. Sommige mensen krijgen een superchille baby die zo blijft. Sommige mensen krijgen een superchille baby die na een paar weken enorm krampjes krijgt. En sommige mensen krijgen een onrustig kind en dat ontwikkelt zich dan ook wel weer. Ik zou de positieve ervaringen van de mensen om je heen lekker meenemen en voor de rest zoveel mogelijk 'in het nu' blijven. Je weet helaas niet hoe het gaat zijn, maar vertrouw erop dat je straks in het moment zelf wel weet wat je moet doen. Laat je ook niet gek maken door superpositieve verhalen als het bij jou straks niet zo loopt. Je hebt echt niet alles in de hand met een baby. Het komt sowieso goed :)

7 dagen geleden

Reactie op Nebbie

Ik snap je zorgen. Bij onze eerste waren de eerste weken best relaxed. Baby ...
Precies zoals Nebbie hier aangeeft. Je weet niet hoe je kindje gaat zijn.

7 dagen geleden

Ik denk niet dat je je echt kunt voorbereiden op wat er komt. Er spelen zóveel factoren mee. Hoe is de geboorte verlopen, voor jezelf en de baby, hoe slapen jij en de baby. Hoe gaan de voedingen, hoeveel hulp heb je, hoe voel je; fysiek en mentaal….Wij hadden ook een relaxte baby, maar door onverwachte keizersnede is er veel langs me heen gegaan de eerste weken…maar ze bleef geel zien, na weken/maanden dus toen veel ziekenhuis geweest met uiteindelijk een heel andere uitkomst, waardoor de eerste maanden ook onrustig zijn verlopen ondanks een contente baby. (Maar niet zo’n contente mama 🤪) Ik denk het enige dat je kunt doen is; de roze wolk is er gewoonweg niet altijd en constant. Het is fijn, fantastisch, leuk maar ook intens, en soms gewoon eventjes kut. Hoe dan ook; zorg goed voor jezelf, dat voelt je baby’tje ook. Het komt hoe dan ook goed 💖