16 Reacties

één maand geleden

Hi, Ik begon pas met afkolven bij de tweede na 8 weken, maar dat komt omdat ik zelf heel snel overproductie heb..🤭 Het is dus ook even zoeken denk ik naar hoe snel en hoe veel je bv aanmaakt. Combo bv en flesvoeding is mogelijk. Dan zou je half/half kunnen doen of een klein beetje kunst en de rest bv. Je baby hoeft hier niet perse heel vroeg aan te wennen. Op de opvang moet jij als ouder goed de datum van afkolven opschrijven. Voor de dag zelf is het handig als het ontdooit is, zij zetten je bv dan in de koelkast waar zijn/haar naam opstaat en dus datum van afkolven. En bereiden dit op de juiste manier voor. Handig is ook als je 2 zakjes reserve daar in de vriezer doet, mocht er per ongeluk een keer iets mee gebeuren. 😉 Ik vond de borstvoeding heel bijzonder, maar in het begin ook hard werken en zoeken. Helaas heb ik dus zelf kort borstvoeding gegeven tot week 8, omdat onze zoon heel erg koemelkallergie heeft en zelfs op de borstvoeding reageerde. Ik ga het nu ook proberen, maar dan koemelkvrij😊 Hopelijk heb je hier wat aan😊

één maand geleden

Voor de bevalling starten mag alleen in overleg met de verloskundige/gynaecoloog. Ik heb dit advies wel gekregen deze keer. Ze komen er hier later nog op terug. Ik wil niet blijven kolven tijdens mijn werk dus zal snel ook via de fles willen geven en weer willen afbouwen

één maand geleden

Hi! Ik heb bij mijn eerste 18 maanden borstvoeding gegeven. Ik raad je aan niet voor de geboorte te gaan kolven als daar geen specifieke reden voor is. Er is namelijk een mogelijkheid dat t de geboorte opwekt. Ik ben bij de 1e in overleg met lactatiedeskundige bij 37+5 een keer heel zachtjes met een handkolf gaan proberen omdat 1 tepel wat naar binnen zat, meteen die dag braken mn vliezen. Bij de geboorte en tijdens de kraamweek gaat de kraamzorg je ook helpen. Als t bijvoorbeeld lastig op gang komt laat ze een lactatiedeskundige komen. Mijn zoontje viel te veel af aan het begin, waardoor ik meteen in die eerste week ook moest gaan kolven om de productie meer te stimuleren. Maar dit is dus echt per situatie verschillend. Wel raden ze aan al vrij snel in de eerste weken gewoon af en toe om de dag ofzo een keertje een flesje te proberen te geven, zodat je kindje vast kan wennen. Dat kan dan met melk die jij kolft, kan jij ook meteen oefenen! Bij de opvang neem je gekolfde melk iedere dag vers mee en zetten zij in de koelkast. Een combi van fles en borst kan, dan geef je wat je kolft in een flesje. Maar je moet er rekening mee houden dat als jij zelf een voeding overslaat aan de borst en dus ook niet kolft, dat je productie wel minder wordt. Het begin is best even zoeken en kan pittig zijn. Maar als je uiteindelijk een ritme vindt kan t heel makkelijk gaan. Maar geen garanties natuurlijk. Uiteindelijk heb ik ook op werk nog 3x per dat gekolfd. Vond t heerlijk, was even mijn pauze waarin ik hele seizoenen van mn serie heb gekeken 😂 Succes!

één maand geleden

Ik heb tot 1 jaar borstvoeding gegeven bij mijn dochter. Ik ben in de eerste week begonnen met een handkolf, als zij dan rechts dronk had ik de kolf aan de andere borst. Ik heb haar toen meteen laten wennen aan borstvoeding uit de fles drinken en dat ging prima. Ik ben toen ook begonnen met invriezen, in porties van 100 ml geloof ik. Op de zakjes schrijf je dan de naam,datum en ML en ik haalde ze FiFo uit de vriezer. Ik ben denk ik toen ze een halfjaar was begonnen met de laatste voeding voor het slapen een kunstvoeding fles te geven, en de rest borstvoeding. Ik heb op mijn werk gekolfd tot mijn dochter ongeveer 1 jaar was, ik merkte dat mijn productie erg terug liep en het gaf mij stress of ik wel genoeg kon kolven voor haar elke dag. Binnen 3 dagen waren m’n borsten leeg. Heb voor die tijd al steeds wat meer kunstvoeding toegevoegd aan het schema van mijn dochter. Borstvoeding is bij mij echt probleemloos verlopen vanaf dat m’n dochter een kwartier oud was. Ik heb er ontzettend van genoten! Als ik je nog advies mag geven; als je wil kolven, vraag advies over welke kolf bij jou past. Ik had voor mijn dochter een klein koeltasje waar ik de ontdooide melk in meenam naar de gastouder.

één maand geleden

Ik ben pas beginnen kolven na de geboorte. Mijn zoontje had een te korte tongriem en dronk te weinig, dus was kolven noodzakelijk om de productie op te krikken tot zijn tongriem gekliefd was. Hij heeft zijn eerste 4 weken deels op bv en deels op kv geleefd en dat ging goed (wij gaven gewone Nutrilon voor zuigelingen). Als je bv wilt meegeven aan de opvang, kan dat gewoon. Bv blijft 3 dagen goed in de koelkast, dus als je 's morgens melk meegeeft die max. 2 dagen oud is en zij houden die in de koelkast, komt je kindje daar de dag mee door. Ikzelf heb om praktische redenen gekozen om niet te kolven tijdens de opvanguren/mijn werkuren (niet echt de mogelijkheid toe op mijn werk), dus kreeg mijn zoontje vanaf 3,5 maanden om 7u, om 17u, om 20u, om 23u en 4u bv, en om 10u, 13u en 16u kv op de opvang. Neem zeker contact op met een lactatiekundige. Daar heb ik veel aan gehad voor de opstart en verdere verloop van bv.

één maand geleden

Mijn tip zou zijn (als je voor langere tijd borstvoeding wil geven) niet bij te voeden met kunstvoeding. Je productie zal hiervan teruglopen en kan daardoor - zeker in de eerste 9 maanden - ervoor kunnen zorgen dat je onvoldoende melk aanmaakt voor de momenten dat je wel wilt borstvoeden. Zal niet voor iedereen gelden, maar wel in t algemeen. Verder niks toe te voegen op bovenstaande tips, behalve dat ik hoop dat je er net zo van kan/ mag genieten als ik! 🥰 22 maanden gevoed, toen droogde het op ivm nieuwe zwangerschap. Liefs!

één maand geleden

Ik heb mijn eerste 2 jaar en 4 maanden borstvoeding gegeven. De tweede van 2 jaar krijgt nog steeds borstvoeding. Nu zwanger van de 3e. Bij mij ging de borstvoeding eigenijk 2x zo goed als vanzelf en ik vind het echt ideaal. Makkelijk, goedkoop, altijd bij de hand op de perfecte temperatuur, je mag het onbeperkt geven zo vaak als je wilt op een dag. Maar zo is ieder zijn ervaring anders. Het moet bij je passen. Mijn advies is om naar een goede voorlichtingsavond van een lactatiekundige te gaan. En lees je goed in zodat je weet wat je kunt verwachten. Bijvoorbeeld op borstvoeding.com. Dan weet je hoe belangrijk vraag en aanbod is. Dat je je niet zorgen hoeft te maken hoeveel je kind binnenkrijgt als het poept,plast, blij is en groeit. En bijvoorbeeld dat clusteren ('s avonds constant willen drinken) heel normaal is en niet betekent dat er iets mis is met je melk. Qua kolven en flesjes: het is verstandig om tussen de 4 en 6 weken te gaan oefenen met een flesje en dat de blijven doen. In ieder geval om de dag. Al is het maar een klein beetje. Baby's die vroeg oefenen leren eigenlijk altijd uit de fles drinken (en anders hulp vragen aan een preverbaal logopedist. Wij hebben goede ervaringen met de Lansinoh fles. Je geeft afgekolfde melk straks mee naar het kinderdagverblijf. Zij bewaren dat in de koelkast. Bij ons kunnen ze het ook deels invriezen zodat er altijd een voorraadje is. Ze kunnen daar ook gewoon op verzoek voeden. Of volgens het schema dat je thuis aanhoudt. Dat overleg je bij de intake. Daar hebben ze gelukkig super veel ervaring mee. Mijn advies is om meteen als je begint met kolven langzamerhand een voorraadje aan te leggen. Dan hoef je niet te stressen als het niet lukt om tijdens je werk voldoende melk te produceren. Als je meer vragen hebt mag je ze altijd stellen.

één maand geleden

Ik lees altijd een hoop negatieve dingen over bv en kv combineren. Ik heb daar wel positieve ervaring mee, maar ik begrijp ook dat dit niet standaard is. Mijn tweeling heb ik 11 maanden borstvoeding gegeven. Wel ook gekolft en dus ook al redelijk snel soms een flesje kv. Niet omdat ik te weinig had (m'n vriezer puilde uit op gegeven moment. Heb zelfs liters moeten weggooien), maar omdat het soms net even wat sneller bij de hand was 🤭.

één maand geleden

Een tip: Teddy Roorda op Instagram, zij is Lactatiekundige met veel goede gratis tips. Ze biedt ook een goed betaalbare borstvoedingscursus aan. Zo bijzonder om je kindje te kunnen voeden ❤️

één maand geleden

Er zijn al uitgebreide tips gedeeld, maar ik heb ook nog een ervaring die ik hier niet bij zie staan. Het kdv gooide de melk van een vriendin gewoon weg als haar baby niet meer wilde. Ik vond dat schokkend, al dat werk en dan dit! Zij heeft tegen ze gezegd dat ze dan beter wat minder kunnen opwarmen met de kans dat haar baby alleen dat dronk.

één maand geleden

Ik heb mijn dochter 18 maanden gevoed en vind het oprecht de mooiste ervaring die er is. Toen het stopte heb ik een maand lang elke avond gehuild...🤭 Ik ben niet vooraf gaan kolven maar een week of 2 voordat ik ging werken gaan kolven om te oefenen met de fles. De ene vrouw kolft makkelijker dan de ander, ik was geen kei in kolven en vond het vreselijk. Toch maakte die voesingsmomentjes het allemaal de moeite waard. Een combinatie zoals jij beschrijft is zeker mogelijk! Als je werkt kolf je de voedingen die je baby mist, dus dan kan die melk bijvoorbeeld de dag erna mee. Een goede voorbereiding is wel heel fijn! Dan weet je een beetje wat je te wachten staat, dat kan al iets van de onzekerheid wegnemen. Heel veel succes, ik hoop dat je mag gaan ervaren wat een mooi iets het is❤️!

één maand geleden

Hey! Ik heb bij mn eerste borstvoeding gegeven. Antwoord op jouw vragen vanuit mijn perspectief: Borstvoeding gaf ik mee in een flesje of zakje, ze hebben bij de kinderopvang een koelkast waar ze het in bewaren. Wel moesten wij zorgen dat het in afgepaste voedingen werd meegegeven. Je kan borstvoeding meegeven van dezelfde dag, de dag ervoor of ingevroren. Ik ontdooide het dan ‘‘s nachts zodat ik het in de juiste hoeveelheid mee kon geven. Ik ben pas begonnen met afkolven wanneer de baby er niet was, dus echt alleen de “gemiste” voeding. Wel heb ik een korte tijd gekolfd om de borstvoeding op gang te helpen. Teven had ik last van een lekkende borst (de andere dan waarmee ik voedde), deze melk heb ik wel steeds opgevangen met een haakaa of een schaaltje van medela. Dit heb ik wel steeds verzameld, zo had ik een aardige voorraad gecreëerd, zonder “extra” te kolven. De combi is mogelijk. Ik heb er zelf pas ervaring mee na 6 maanden, dat ging prima. Ik ben toen een voeding gaan afbouwen, deze voeding kreeg de baby dan met poeder.. als je de combi met fles vol borstvoeding bedoelt, dat gaat naar mijn idee prima. Wij hebben toen op aanraden van het consultatiebureau een dr Brown fles gekocht, deze heeft vader aangeboden een week voordat de opvang startte. Gewoon een keer om te proberen, dat ging toen prima. De baby was toen 14 weken. Hopelijk beantwoord dit je vragen. En het komt hoe het komt!

één maand geleden

Afkolven: - ik zou niet voor de bevalling beginnen. Dit kan de bevalling opwekken - na de bevalling wanneer jij wil. Soms is het nodig om de bv op gang te brengen, soms even de druk eraf (ik kolfde in de ochtend mn tweede borst leeg voor voorraad) en anders op t moment dat je met de fles wil beginnen. Ik denk dat je net flesvoeding afgekolfde borstvoeding bedoelt of niet? Flesvoeding is eigenlijk een soort synoniem voor kunstvoeding. Indien ja: Combi is zeker mogelijk. Mijn lactatiekundige raadde aan vanaf 6 weken DAGELIJKS een fles te geven (dus dan moet je inderdaad kolven) om flesweigering hopelijk te voorkomen Indien nee: kan ook prima. Ik gaf altijd een fles kv voor het slapen want dan produceerde ik weinig en hadden ze juist trek. Wat ik kolfde spaarde ik op en dan kon ik af en toe een wijntje drinken. Ik snap zelf die afschuw voor kv van veel bv moeders niet. Zoals mijn moeder zei: het is geen vergif hoor. Belangrijkste tips - dagelijks fles vanaf 6 weken - laat een lactatiekundige meekijken na geboorte voor tips en check op tongriem - schrik niet van hoe weinig je kolft. Borstvoedingen zijn meestal vaker op de dag en dus kleiner. Dat is prima.

één maand geleden

https://www.volmondiglogopedie.nl/wat-kun-je-doen-als-je-borstgevoede-baby-niet-uit-de-fles-drinkt/ Hier vind je info om te voorkomen dat de baby niet uit de fles wil drinken.

één maand geleden

Ik heb bijna 1,5jr gevoed. Vanwege verschillende redenen ben ik met ongeveer 10mnd combi kunst (geitenmelk) en bv gaan geven. Ik heb niet gekolfd tijdens m’n zwangerschap, heb een keizersnede gehad en in het ziekenhuis stimuleerden ze bv gelukkig dus deze kwam snel op gang. Het is in het begin wel even doorbijten qua ‘pijn’ en ongemakken, maar een goede voorlichting scheelt de helft. Ik ben pas na maanden gaan kolven, omdat eerder niet nodig was. Zoek een goede lactatiekundige, zoek zoveel mogelijk info, of boek een borstvoedingscursus. Ik vond het een mooie, bijzondere periode, je hebt altijd voeding bij je voor je kleintje, en er zitten zoveel voordelen aan (voor lange termijn) het is niet alleen voeding, maar ook verbinding, troost, comfort. Het is soms wel echt magisch, soms wel echt kut 🫣 Oh en superhandig om aan te schaffen; een Haakaa of lekschalen. Je andere borst gaat lekken als je voedt , zonde van de melk, zo kan je het opvangen. (Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken bij verstopt neusje, oortjes, ontstoken naveltje, oogjes etc. Paar druppels van jouw vloeibare goud doet wonderen!! )

één maand geleden

Reactie op Boysmom90

Afkolven: - ik zou niet voor de bevalling beginnen. Dit kan de bevalling op ...
Dat laatste punt is inderdaad een hele goede tip! Je baby zal waarschijnlijk vaker en minder per keer drinken. En wat je kolft is niet per se hetzelfde als wat de baby drinkt.