9 Reacties
5 dagen geleden
Mijn zoontje eet ook echt nog wel minder vast voedsel dan de meeste andere kinderen, maar het klinkt alsof jouw kleintje nog veel minder eet. Ik zou voor advies even contact opnemen met een kinderdiëtist. Die hebben hier ervaring mee en het wordt volgens mij gewoon vergoed vanuit de basisverzekering.
5 dagen geleden
En wat als je er verschillende kruiden doorheen mengt? Mijn zoontje is bijna 1 en ook geen brood fan. Ik doe een eitje klutsen met knoflook/paprika/oregano en dan het brood besmeer ik met een beetje tomaten puree. Net als een wentelteefje er doorheen en langzaam bakkenjn de pan.
Wilt ze wel zelf eten de Rapley methode?
5 dagen geleden
Hier hetzelfde probleem, weigert vaste voedsel 2/3 hapjes is echt het maximale. Ik word er ook wel enorm onzeker van als ik lees dat andere kleintjes van dezelfde leeftijd soms al een hele boterham op eten.. volgens het consultatiebureau is hij nog prima op gewicht en word er niet veel mee gedaan maar hij blijft zo nog best vaak borstvoeding willen en dat vind ik nu ook wel een beetje leuk geweest… En hij neemt ook nog geen fles dus ben ook echt radeloos
5 dagen geleden
Wat voor ons werkt is het eten goed timen, minimaal 45min tussen eten en borstvoeding zodat hij niet gefrustreerd aan tafel zit met honger maar juist zin heeft om te spelen en te ontdekken, en wel dus een beetje trek heeft en niet nét heeft gedronken (En om de dutjes te beschermen ook 30a45min voor of na een dutje even niet eten nog)
Verder vooral een gezellig sociale bedoeling ervan maken, wat wij het belangrijkste vinden is dat hij zich aan tafel vermaakt zodat hij 'lang' kan tafelen en tussendoor steeds wat hapjes neemt als hij wilt zonder strijd. We maken er vaak een spelletje van, dan geef ik hem 2 plastic bakjes met eten ipv 1 bakje en is hij een halfuur bezig met de hapjes in en uit de bakjes te plukken.. ondertussen verdwijnt er dan wat in zn mond!
Ook is het nu favoriet om zn eten in het drink bekertje te stoppen en daarna het water om te kieperen.. of om te spelen/oefenen met een lepeltje het kwark te scheppen/roeren in dat bekertje.
Ik weet niet hoeveel ze 'horen' te eten, maar In de praktijk ziet voor ons een dag er bijv zo uit;
Wakker 630 + bv
Ontbijt rond 730 (kwark met pindakaas of havermout met wat kaneel, met lepel zelf eten : dit is meeste dagen nog niet veel, 1 a 2 eetlepels at most)
2/3e banaan of stuk avocado of borstvoeding 845
Dutje rond 930
Wakker rond 1100
Lunch 1200 ( ei met groente of linzen of 1 boterham met roomboter oid)
Bv rond 1300
Dutje rond 1400
Wakker rond 1515
Fruit 1530 (ongeveer halve of 2/3e stuk)
Soms bv rond 16(30)
1730 avondeten (3 a 4 eetlepels, vandaag nam die welgeteld 1 hapje wrap)
Bv met naar bed gaan rond 1845/19
11 uur geleden
Je zou kunnen nagaan of ze in staat is om te kauwen (preverbaal logopedist) of dat er prikkelverwerking meespeelt (fysiotherapeut/ergotherapeut). Bij problemen met kauwen gaan kinderen soms voeding weigeren na slechte ervaringen als veelvuldig kokhalzen of verslikken. Bij prikkelverwerking kun je bijvoorbeeld denken aan geen eten met de handen willen aanraken, weinig mondverkennen als baby (speelgoed/handjes/voorwerpen in de mond stoppen).
11 uur geleden
Reactie op GewoonAnnie
Je zou kunnen nagaan of ze in staat is om te kauwen (preverbaal logopedist) ...
Ik zou ook advies vragen bij een professional, preverbaal logopedist lijkt een logische eerste stap.
8 uur geleden
Die van mij wordt ook 10 januari 1 en tot zo’n 4 dagen geleden at hij nietssss. Tot twee weken geleden was het überhaupt niet aan willen raken en letterlijk kokhalzen. Toen begon hij uit het niets met hapjes en nu net een hele boterham (zonder korst) met boter en humus gegeten 🤦🏼‍♀️. Hoe dan?!
Met 8.5 maand kreeg ik van cb al een verwijzing naar preverbaal logopedist omdat hij al zes eetmomenten zou moeten hebben en 200 g groenten en fruit. Ik vond het vrij vroeg en ook zo’n tijdtekort moet ik zeggen dat ik heb gewacht. De frustratie, pfffffff, maar hij gaat ineens als een trein. Wil niet zeggen dat dat bij jullie ook gebeurt natuurlijk, maar even om te laten weten dat ik je wanhoop zo goed herken.
8 uur geleden
Is er trouwens iets wat jij tijdens de zwangerschap veel hebt gegeten? Mijn arts, geen idee of het ook zo is, zei tijdens de zwangerschap zo gevarieerd mogelijk te eten omdat ze de smaak zouden herkennen of zo. Maar goed, ik eet veel kikkererwten en linzen enzo dus dat was maar m’n go-to wat uiteindelijk z’n eerste hapje was. Puur toeval of wetenschap maakte mij ook echt niet uit eerlijk gezegd. Ik ben iig een verschrikkelijke fruiteter, bij hem gaat het er nu iig ook nog niet in…