18 Reacties
21 dagen geleden
Ja hoor hier met 20 weken volledig ziektewet ingegaan.
Ik heb nog een dreumes rondrennen dus daar deel ik mijn dagen in.
Toen ik van haar zwanger was moest ik met 24 weken de ziektewet in. Ik deed ochtend bijvoorbeeld het huishouden koken. Erna ging ik liggen, series kijken lezen en eventje eruit voor zover dat allemaal mogelijk was.
Ik was in de zomer uitgeteld dus ik deed qua huishoudelijke taken alles in de ochtend vanwege de hitte. Dit doe ik nu als mijn dochter nog slaapt.
21 dagen geleden
Mag ik vragen hoe jij harde buiken ervaart?
Ik heb wel harde buiken en ongemak, maar geen krampen die komen en gaan ofzo (als ik Google op de definitie van harde buiken).
21 dagen geleden
Hier ook nav CTG waar veel harde buiken op te zien waren, advies gekregen om extra rust te nemen. Nu deed ik dat al en werkte nog maar 2 dagen 5 uur per week. Nu volledig gestopt met werken en de rust lijkt echt te helpen
21 dagen geleden
Wat bizar om te lezen dat dit zo kan wisselen. Ik heb extreme harde buiken ook die enorm lang aanhouden sinds 26 weken maar volgens mijn verloskundige was dat niks geks moest niet meer rust pakken of iets. Ik merk er wel ongemak van en een tip warm bad! Dit helpt mij zo even te ontspannen.
21 dagen geleden
Ik heb dit vanaf 27 weken ook gehad. Het voelde alsof er een ballon gespannen was om mijn buik heen. Als ik niet lag dan bleef mijn buik heel hard en voelde ik hem aanwezig zijn. Dit hield eigenlijk 24/7 aan een week lang. Ik ben toen alleen op maandag gaan werken en de rest ben ik thuis geweest. Pas op vrijdag begon ik verschil te merken dat ik ook kon zitten/staan zonder constant harde buiken te hebben. Mij was aangeraden echt meer rust te pakken. Ga vanaf nu ook 4 dagen werken ipv 5. Kijken of dat voeldoende is of dat het beter is om nog meer rust te nemen.
21 dagen geleden
Hier ook! Nu 31 weken zwanger, maar zit volledig thuis sinds 25 weken. Op dat moment harde buiken die kwamen en gingen en ook meer als krampen voelden in plaats van een gespannen buik.
Ik merk nu sinds anderhalve week dat de rust goed doet, maar doe echt heel weinig. Vaatwasser uitpakken bv alleen het bovenste deel, onderste deel lukt niet.
Ik lees veel, middagdutje, op standje schildpad wat huishouden doen en blijven afspreken met vriendinnen die dan hier langskomen.
21 dagen geleden
Reactie op Kmchild
Ja hoor hier met 20 weken volledig ziektewet ingegaan.
Ik heb nog een dre ...
Ik lees je berichtje nu ik ben 29 weken en 5 dagen zwanger . Ik voel me zo slecht.. ik krijg steeds harde buiken en ben buiten adem vaak. Ik werk gelukkig vanuit huis , maar toch vind ik werken zo vermoeiend. Ik weet ook niet wat mijn rechten zijn. :( en hoelang ik eigenlijk recht heb op zwangerschapsverlof en hoelang ik daarvoor met verlog kan &mag… en hoe dat zit met ziektewet. Want word je dan ontslagen? Ik heb namelijk geen vast contract maar nu een 6 maanden contract dat tot maart 2025 loopt.. sorry lang verhaal.. goed dat je in ziektewet terecht bent gekomen. Ik ben er ook zo aan toe😥
21 dagen geleden
Ik heb precies dezelfde situatie, ik heb last van harde buiken en ook al een paar keer oefenweeën gehad. Mogelijk doordat ik nog steeds een paar keer per week moet overgeven (dan komt er ook druk op de buik).
Ik heb overlegd en dit is mijn laatste werkweek. In plaats van 1e week december met verlof wordt ik vanaf maandag 100% ziekgemeld bij het UWV en begint ‘verlof’ soort van.
21 dagen geleden
Je bent zeker niet de enige. Harde buiken had ik vanaf week 20 (huishoudelijk werk doe ik).
Vanaf week 23,5 minder gaan werken, bleek niet genoeg dus vanaf week 26,5 volledig ziek gemeld !
Nu bijna 29 weken zwanger en straks nog het officiële gesprek met de bedrijfsarts! Ik ga ervanuit dat ze ook adviseerd dat ik niet meer ga werken!
20 dagen geleden
Reactie op Schäfchen
Hoe merk je het verschil tussen oefenweeën en harde buiken?
Ik merkte dat ik harde buik had puur door aan mn buik te voelen. Fysiek echt hard en ook wel licht zeurende pijn. Toen ik oefenweeën kreeg dacht ik: huh dit is echt een ander gevoel!? Het voelde als samentrekking en hevige menstruatie pijn. Het kwam steeds random en vervaagde weer, dat had ik met harde buik niet.
Ik dacht eerst ships ik heb weeën! Dus VK gebeld, ik moest gaan timen of er ‘regelmaat’ in zat en of ze steeds pijnlijker werden, dat was niet het geval dus geen echte weeëen.
20 dagen geleden
Ik ben ook 29 weken en heb mij vanaf maandag voor een paar dagen ziek gemeld om echt even bij de kunnen tanken. Ik ben veel te lang doorgegaan op mijn tandvlees, terwijl ik eigenlijk niet meer kon. Heb ook zwangerschapsdiabetes met streng dieet, wat niet meehelpt qua energie level. Ik kreeg buikpijn, erge bekkenpijn (lies en schaambot), benauwd en echt extreem uitgeput. Als voorbeeld: van de parkeerplaats naar mijn bureau lopen voelde als een extreme opgave waar ik mij echt doorheen moest bijten. En dan moest de dag nog beginnen.
Na twee dagen rust merk ik al verbetering, dus echt een hele goede keuze geweest. Ik ga van 40 uur nu terug naar 3 dagen werken, hopelijk dat ik daarmee wel lekker door kan werken en tegelijk genoeg rust kan pakken. Ik vind het vreselijk om aan te moeten geven op werk, voel me echt een enorme miepert, maar het kan echt niet anders meer.
Wel heel fijn om te lezen dat anderen dit ook ervaring, we zijn niet alleen 🙏 Het is gewoon echt heel pittig om door te gaan alsof er niks aan de hand is
20 dagen geleden
Reactie op Tgb2024
Ik lees je berichtje nu ik ben 29 weken en 5 dagen zwanger . Ik voel me zo ...
Heb je al contact gehad met de arbo arts? Die kan jou het beste daarin begeleiden en adviseren. Hoe is je band met je leidinggevende? Ik ben toen heel eerlijk geweest dat ik steeds maar over mijn grenzen bleef gaan, van de vk gewoon beter kon stoppen en dat ik het gewoon niet trok.
Omdat ik volledig ziektewet ben in gegaan ben je wel verplicht zes weken eerder te stoppen vanuit UWV dan heb ik nog tien weken zwangerschapsverlof over maar ik plak er nog vakantieweken achteraan.
Ze mogen je volgens mij niet zomaar met ziektewet ontslaan. Ben daar niet helemaal in thuis maar anders contact opleggen met UWV. Maar geen idee hoe het zit met contract verlenging.
19 dagen geleden
Reactie op Tgb2024
Ik lees je berichtje nu ik ben 29 weken en 5 dagen zwanger . Ik voel me zo ...
Als jij ziek bent vanwege zwangerschap val je onder de vangnetregeling van het uwv. Dit betekent dat er 100% vergoeding gaat naar jouw werkgever. Jij ontvangt ook altijd jouw volledige salaris, maakt niet uit of je 50 of 100% afwezig bent. Stel jij bent afwezig door de zwangerschap dan moet jij 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Het maakt hierbij ook niet uit of je 10% of 100% afwezig bent. Je hebt nog recht op 10 weken bevallingsverlof. Je kan dit eventueel verlengen met betaald ouderschapsverlof (70%). Let wel op dat er net wat andere regels zijn als jij je ziek meldt in de periode 6 tot 4 weken voor jouw uitgerekende datum.
Wanneer jouw zwangerschapsverlof ingaat, en daarbij ook de uitkering, ontvang jij geen ziektewet uitkering meer. De verwachting is ook een beetje dat een zwangere die afwezig is door zwangerschaps gerelateerde klachten na de bevalling hier geen last meer van heeft. Stel dit is wel zo dan moet er een nieuwe ziektemelding gemaakt worden. Als je contract niet wordt verlengd kan je na je zwangerschapsuitkering een ww aanvragen.
Je kan heel makkelijk contact opnemen met het uwv via een chat of telefoon.