43 Reacties

vor 22 Tagen

Nee , gewoon achternaam van partner. Mooiere achternaam, internationaler en niet zo lang.

vor 22 Tagen

Hi! Wij hebben besloten om het wel te doen, het wordt een ontzettende lange achternaam! Maar ik vindt het toch mooi om ons beide cultuur/achtergrond mee te geven aan onze dochter. Zelf ben ik ook opgegroeid met een dubbele (hele moeilijke) achternaam, maar het is iets waar ik eigenlijk nooit hinder van heb ervaren. Je weet eigenlijk niet beter, en het is zelfs een onderwerp van veel leuke grapjes binnen onze familie. Verder kan je er als volwassene natuurlijk voor kiezen om bij niet officiële instanties alleen gebruik te maken van een van je achternamen.

vor 22 Tagen

Wij zijn naar de gemeente gegaan om dit idd vast te leggen. Wij zijn wel getrouwd, hebben beiden elkaars achternaam aangenomen, dus dan hebben we straks alledrie dezelfde achternaam ☺️ Nu zijn onze eigen achternamen niet heel lang, dus de dubbele is ook vrij bescheiden, maar anders hadden we het waarschijnlijk alsnog gedaan 🙃

vor 22 Tagen

Mijn oudste heeft een dubbele achternaam. De rest van mijn kinderen mijn naam (verschillende vader). Ik zie eerlijk gezegd geen meerwaarde in dubbele naam tenzij je zeker weet dat je niet zult gaan trouwen oid. Bij mijn oudste was in het buitenland en veelvoorkomend om dubbele naam te hebben. Maar we gebruiken alleen mijn naam voor haar, behalve voor officiële documenten. Ik en mijn partner zijn wel van plan om te trouwen in de toekomst, maar hij neemt dan mijn naam over.

vor 21 Tagen

Wij geven de kleine een dubbele achternaam. We vinden het een leuk en fijn idee dat ze de naam van ons allebei draagt. Voor mij persoonlijk betekent dat best veel. Ik vond het altijd jammer dat een kind standaard de naam van de vader krijgt. In praktijk gebruiken we mogelijk 1 van de namen (dat weten we nog niet). Maar officieel heeft ze dus een dubbele achternaam 🙂 wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap. We hebben zelf dus allebei onze eigen achternaam.

vor 21 Tagen

Beide namen! We zijn niet getrouwd, maar geregistreerd partner. Ik houd mijn eigen naam. We hadden eerst afgesproken dat als het een jongetje werd, het zijn achternaam zou dragen en bij een meisje, de mijne. Dit omdat ik al een jongensvoornaam in gedachte had. Nu bleek ik zwanger van een tweeling met complicaties en het is fucking zwaar. Toen dacht ik: hallo, (1) vrouwen hebben eindelijk de kans om hun naam door te geven en dan doe ik het niet omdat ik zelf aan het idee moet wennen, (2) het zijn ook mijn kinderen en (3) onze beide achternamen verdwijnen doordat we alleen zussen hebben (die wel voor de achternaam van man hebben gekozen). Deze column in Trouw hielp ook met het laatste zetje: https://www.trouw.nl/opinie/een-dubbele-achternaam-is-niet-onhandig-maar-rechtvaardig~b18cceeb/

vor 21 Tagen

Reactie op fidelise

Beide namen! We zijn niet getrouwd, maar geregistreerd partner. Ik houd mij ...
Oh en vergeet dit niet te regelen bij de gemeente vóór de geboorte!!

vor 21 Tagen

Wij geven ons kindje een dubbele achternaam. Wij zijn getrouwd en dragen ook elkaars naam (want wij vinden elkaar beide een toevoeging aan ons leven en met de naam kunnen we dat mooi vorm geven). We vinden het mooi dat ze beide onze naam draagt.

vor 21 Tagen

Ons kleintje krijgt de achternaam van haar vader

vor 21 Tagen

Nee beide kinderen krijgen dadelijk gewoon de achternaam van mijn vriend, wij gaan over twee weken trouwen en dan neem ik ook zijn achternaam. 🤗

vor 21 Tagen

Denk ook na over de toekomst van het kindje. Wanneer een kind met een dubbele achternaam zelf een kindje krijgt, zal het een keuze moeten maken voor de achternamen van zijn/haar eigen kind. Vier achternamen mag niet, dus ze moeten er twee kiezen, mijn mening hierin is dat je dan je kind moet laten kiezen tussen de naam van papa en de naam van mama.. Dat lijkt me een vervelende keuze. Ik begrijp zeker de keuze voor een dubbele achternaam, maar voor het kindje later is dit denk niet altijd de beste oplossing.

vor 21 Tagen

Reactie op KBM1992

Denk ook na over de toekomst van het kindje. Wanneer een kind met een dubbe ...
Eens!

vor 21 Tagen

Reactie op KBM1992

Denk ook na over de toekomst van het kindje. Wanneer een kind met een dubbe ...
Ik vind dat echt een non-issue. Als je kind gewoon meekrijgt dat het voor beide ouders geen enkel probleem is, dan komt dat vast goed. Plus we doen toch ook niet zo krampachtig over het aannemen van de naam van je partner, niemand die dan zegt dat je je partner/schoonouders verkiest boven je eigen ouders omdat je van achternaam verandert 🤷🏻‍♀️ Daarnaast kan je kleinkind ook gewoon de dubbele achternaam krijgen van je eigen kind als ze toevallig beslissen alleen die naam door te geven. Ik zie het echt als een verrijking, je geeft beide namen door en als je kind later gaat trouwen en er 1 van moet laten vallen omdat ze een nieuwe combinatie willen kunnen ze de best klinkende naam kiezen 🙃

vor 21 Tagen

Reactie op bumblebeedc

Ik vind dat echt een non-issue. Als je kind gewoon meekrijgt dat het voor b ...
Eens! Vind ook niet dat ik dat nu voor mijn kind moet beslissen welke naam die later aan zijn/haar kinderen doorgeeft. Wanneer mijn kind volwassen is, is dat helemaal haar keuze, en kan ze die prima zelf maken. Ga daar ook nooit een probleem van maken.

vor 21 Tagen

Hier naam van de vader. Ik persoonlijk voel niet veel voor een dubbele achternaam.

vor 21 Tagen

Bij ons krijgt het kindje mijn achternaam. We zijn getrouwd en heb mijn eigen achternaam gehouden. We voelden niks voor een dubbele achternaam, om dezelfde reden als hierboven al wel benoemd. Ik denk dat het nu moeilijk in te schatten is hoe je kind of jijzelf erover denkt om de keuze voor 1 van de 2 achternamen te moeten maken. Nu lijkt het misschien makkelijk en niet beladen, maar na 25 jaar familiebanden/structuren ligt dat misschien wel gevoeliger. Na die beslissing bleef de keuze over: achternaam van moeder of vader. Omdat mijn man vond dat ik er meer recht op had omdat ik ook het zware werk doe deze 9 maanden, is het mijn achternaam geworden.

vor 21 Tagen

Reactie op bumblebeedc

Ik vind dat echt een non-issue. Als je kind gewoon meekrijgt dat het voor b ...
Officieel veranderd je achternaam ook niet wanneer je ervoor kiest om na een huwelijk of partnerschap de achternaam van je partner te gebruiken. Maar meer dan een gebruikersnaam is het niet. Je officiële naam is nog steeds de naam die je ouders je gegeven hebben. Ik vind dat iedereen een eigen keuze moet maken hoor, maar wilde het wel meegeven mocht iemand dat niet weten of nog niet aan hebben gedacht!

vor 21 Tagen

Wij gaan voor een dubbele achternaam. We gaan binnenkort wel trouwen, maar houden vooralsnog beide onze eigen naam. Wij voelen ons onze eigen persoon, en ons kindje is 50/50 van ons dus fijn om dat ook symbolisch door te geven. Ik wil wel graag een achternaam delen met mijn kind. Het traditioneel allemaal maar de naam van de vader aannemen voelt voor mij minder logisch. We hebben nog even getwijfeld om "praktische" redenen, maar ik denk dat het in de toekomst steeds gebruikelijker wordt. Wel opletten: ik las dat je dit (omdat het een "uitzondering" is) al vóór de geboorte bij je gemeente moet aangeven samen, anders moet je binnen 3 dagen na de bevalling samen in persoon aangifte doen! En daar heb je na een bevalling toch echt geen zin in 😉 mag van mij betreft ook wel online via DigiD mogelijk worden, maar tja daar gaat vast nog wat tijd overheen.

vor 21 Tagen

Reactie op nydo

Wij gaan voor een dubbele achternaam. We gaan binnenkort wel trouwen, maar ...
Klopt, moet even vooraf. Wij hebben het na de 20 weken echo al vast laten leggen, kan maar gedaan zijn. Hoeft overigens alleen bij een eerste kindje, mocht je later nog meer kinderen krijgen dan ligt het al vast 🙃

vor 21 Tagen

Reactie op bumblebeedc

Klopt, moet even vooraf. Wij hebben het na de 20 weken echo al vast laten l ...
Ja klopt ja, je mag het dan ook niet meer veranderen en de keuze geldt voor alle kinderen van dezelfde partners.