43 Reacties
21 dagen geleden
Reactie op nydo
Ja klopt ja, je mag het dan ook niet meer veranderen en de keuze geldt voor ...
Maar goed, dat geldt voor iedere keuze die je maakt. Of je nu gaat voor een dubbele achternaam, de naam van moeder of van vader 🙃
21 dagen geleden
Wij hebben het niet. Onze kinderen dragen de naam van mijn man en ik ook en daarna mijn meisjesnaam.
Een vriendin van mijn man heeft wel beide namen gegeven. Ik vind het wel wat hebben. Toen wij onze dochter kregen was deze keuze er niet en wil het niet veranderen.
In Spanje oa is dit gebruikelijk, je krijgt de 1e achternaam van je vader en de 1e van je moeder. Al gebruiken de meeste Spanjaarden in het dagelijks gebruik wel die van hun vader.
21 dagen geleden
Reactie op KBM1992
Denk ook na over de toekomst van het kindje. Wanneer een kind met een dubbe ...
Wij gaan zeggen dat onze kinderen de naam van mijn man doorgeven en die van mij loslaten als ze moeten kiezen maar tot die tijd beide namen.
Ook inschrijven op opvang en straks school gewoon alleen met vaders naam maar op paspoort dubbel. Dit zodat met reizen duidelijk wordt dat ze ook alleen met mij kunnen reizen.
21 dagen geleden
Reactie op ellehs89
Wij gaan zeggen dat onze kinderen de naam van mijn man doorgeven en die van ...
De volledige naam zal de naam in het paspoort zijn, deze naam zal je dus bij alle instanties ook door moeten geven. Het is niet zo dat je twee namen kunt geven en dan de helft weg kan laten.
Om te reizen met kids zonder vader zijn al mogelijkheden, kost alleen wat meer moeite. School is bijvoorbeeld gekoppeld aan de leerplichtambtenaren, zij gebruiken ook de basisregistratie personen (BRP). In de BRP staat de volledige naam genoteerd, dus daar zal het al niet matchen. Zorgverzekering idem dito, huisarts ga maar door.
Iedereen moet het echt zelf weten hoor begrijp me niet verkeerd maar ik heb soms het idee dat niet iedereen helemaal de consequenties begrijpt. Ik doe dit voor mijn werk (ambtenaar Burgerlijke Stand) en veel ouders kiezen uiteindelijk toch voor één naam als we alle voor en tegens vertellen.
21 dagen geleden
Lijkt me echt enorm onhandig waar je echt je volledige naam moet geven en spellen. En foutjes worden dan nog sneller gemaakt omdat dit niet veel voorkomend is.
20 dagen geleden
Reactie op Lanzelotte
Lijkt me echt enorm onhandig waar je echt je volledige naam moet geven en s ...
Niet onhandiger dan voor mensen die naast hun eigen naam ook de naam van de partner hebben aangenomen 🤷🏻♀️ En het is nu nog nieuw hier in Nederland, maar dat went gauw genoeg. Ik denk dat we er echt een veel groter 'probleem' van maken dan dat het is, er zijn al genoeg landen op de wereld waar dit al sinds jaar en dag de normale gaan van zaken is 🤷🏻♀️ Hier heb je in ieder geval nog de keus, dat is ook niet overal zo
20 dagen geleden
Wij hebben bij de eerste gekozen voor de achternaam van de vader. Beide vind ik niks. Hier in Noorwegen zijn ze eigenlijk allebei niet goed uitspreekbaar. We hebben maar een beetje de ‘traditionele’ weg gekozen. Ook niet getrouwd trouwens, betekent volgens mij alleen dat mocht je een keer alleen met je kind reizen je daar een ondertekent formulier van je partner voor mee moet.
20 dagen geleden
Wij hebben gekozen voor de achternaam van mijn vriend. Hij heeft al een dochter die niet zijn achternaam draagt en ik gunde het hem om zijn naam door te geven. Zelf hecht ik wel waarde aan mijn achternaam voor mezelf, maar niet per se om door te geven. Een dubbele achternaam leek ons allebei onhandig qua lengte. Ook sluit ik me aan bij de reacties dat je dan de keuze bij het kind legt om later 1 naam op te geven, wat wij niet willen.
20 dagen geleden
Reactie op hm12
Wij hebben gekozen voor de achternaam van mijn vriend. Hij heeft al een doc ...
Grappig, ik zie dat vaker terugkomen dat mensen de "last" van het moeten kiezen tussen 2 achternamen niet willen doorgeven aan hun eigen kindje. Ik heb daar echt 0 moeite mee: tegen die tijd dat dat aan de orde is, dan is dat kind gewoon volwassen en kan het net zo goed keuzes maken als wij nu (hopelijk ;)). Dus die van ons mag (mocht ze al ooit kinderen krijgen of trouwen - ook nog maar de vraag) lekker kiezen welke ze mooier vindt, of wat beter bij haar partners naam past, of met welke familie ze meer heeft. Of gewoon de eerste. Kan ons niks schelen 🤓
19 dagen geleden
Reactie op M_1986
School is ook een officiële instantie.
Mijn oudste gebruikt alleen mijn naam op haar school. Ze staat wel ingeschreven met haar beide namen maar in de klas op haar map en papieren en werkjes etc alleen mijn naam. Dat kan prima
19 dagen geleden
Reactie op M_1986
School is ook een officiële instantie.
Jeetje zeg, ik heb het natuurlijk over dat ze dan kan zeggen tegen de andere kinderen “nee hoor, ik heet (x)”, als ze eventueel gepest zou worden met de achternaam van de vader. Ik weet ook wel dat je je achternaam niet zomaar kan veranderen.
19 dagen geleden
Reactie op nydo
Grappig, ik zie dat vaker terugkomen dat mensen de "last" van het moeten ki ...
Misschien ben ik een doemdenker (aldus mijn vriend wel, haha), maar stel dat je over een tijdje uit elkaar bent en niet goed meer met elkaar omgaat. Je wilt er nu aan denken, maar je hoort zo veel verhalen... Zou het me dan nog steeds niet uitmaken welke naam ons kind in de praktijk gebruikt of zelf doorgeeft? Het geeft mij in elk geval rust dat we die keuze gemaakt hebben op een moment dat we sowieso goed met elkaar omgaan.
Het is hoe dan ook fijn dat er nu meer opties zijn en iedereen kan kiezen wat goed voelt, ipv gebonden zijn aan traditionele regels of conventies.
19 dagen geleden
Er zijn natuurlijk allerlei scenario's. Stel je partner overlijdt, neem je dan je eigen naam weer terug, terwijl de kinderen die van je partner dragen? Of de partner verdwijnt helemaal uit beeld.
Zowel mijn man als mijn ex hadden een vader die uit beeld was. De moeder van mijn ex heeft toen hem onofficieel haar naam gegeven en toen ze hertrouwde heeft die man mijn ex geadopteerd en nu draagt hij de naam van zijn stiefvader.
Mijn man is geboren met de naam van zijn vader, maar na scheiding is het veranderd naar die van zijn moeder.