27 Reacties
2 jaar geleden
Foliumzuur is tot 10 weken belangrijk. Daarna niet meer.
Dus je kan prima stoppen. Onze verloskundige raadt aan stoppen voor 13 weken.
Er zijn ook nog wat nadelen van het doorslikken, die nog wel onderzocht worden.
- verkort tongriem/lipband
- verhoogde kans op obesitas bij kind
- verhoogde kans op autisme bij kind
2 jaar geleden
Reactie op WS2020
Interessant, hoe weet je dit? Ik slik multivitaminen waar het extra in zit ...
Dit gaf mij verloskundige en gynaecoloog aan.
Hun advies was dus om voor de zekerheid te stoppen met foliumzuur. Het heeft zijn 'werk' gedaan.
Bij de verloskundige praktijk waar ik zit zijn ze in 2022 gestart met advies te geven om te stoppen voor 13 weken en ze zien wel degelijk nu de afname van verkorte tongriem/lipband.
Maar het onderzoek loopt nog.
2 jaar geleden
Langer doorslikken schijnt idd te kunnen zorgen voor een verkorte tongriem, van autisme kans heb ik nog niet eerder gehoord en van die vergrote kans op obesitas schijnt de totale periode dat je het geslikt te tellen (dus als je langer dan een maand voordat je zwanger bent geworden al foliumzuur slikte dan zou je die verhoogde kans al hebben).
Aan de andere kant schijnt doorslikken van foliumzuur weer een positief effect op de ontwikkeling van de hersenen te hebben, dus het schijnt ook weer voordelen te hebben om het nog verwarrender te maken 😅
Mijn VK zei ook dat de multivitamine met foliumzuur gewoon de hele zwangerschap geslikt kon worden dus dat ga ik ook doen (en ik slik ze nu ondertussen sowieso al meer dan een jaar, dus dat obesitas risico heb ik hier toch al).
2 jaar geleden
Overigens komt dat verkorte tongriem verhaal uit 1 slecht uitgevoerd onderzoek, dus daar is nog veel meer data voor nodig, maar uit de praktijk lijken er wel aanwijzingen voor te zijn
2 jaar geleden
Het helpt trouwens sneldelende cellen en wordt dan ook afgeraden ivm iets hogere kans op kanker (maar als je pril zwanger bent heeft het meer voor dan nadelen dus dan is het beter wel te slikken).
Maar zie nu dat dat dan weer ook voor vitamine D geldt 😅
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/ongezonde-voeding
Overigens zou dit wel betekenen dat het inderdaad de hele zwangerschap beter is. Die cellen van een foetus gaan niet opeens langzamer delen met 12 weken.
Vaag allemaal hoor
2 jaar geleden
Reactie op hvw
Jij ziet een verband tussen bloeden (vaginaal?) en foliumzuur? Ik bloed vag ...
Bij mij bloedde ik tussentijds ook sinds ik foliumzuur slikte en tm 12 weken zwangerschap.
Bij mn tweede en derde zwangerschap niet dus het had er ook mee te maken dat het de eerste keer was. Maar het begon toen ik foliumzuur slikte en ik heb het nog nooit eerder gehad. Het is wel heel zeldzaam want staat niet als officiële bijwerking (ik heb m overigens ook niet gemeld).
2 jaar geleden
Er zit in de zwangerschapssuplpementen ook extra foliumzuur hè. Net als in de meeste (iig die ik ken) multivitamine n. Zowel voor mannen als vrouwen een belangrijk iets :).
Daarbuiten ook in groene bladgroenten.
Ik vind het haast sneu voor de vitamine dat hij nu zo’n slechte naam krijgt 🙈
2 jaar geleden
Reactie op Goudvisje
Er zit in de zwangerschapssuplpementen ook extra foliumzuur hè. Net als in ...
Foliumzuur zelf is niet slecht natuurlijk. Maar de hoeveelheid die in normale multi zit is zal wel veel minder zijn.
Maar de normale multi mag je weer niet gebruiken door de hoeveelheid vitamine A. (Dacht A).
Foliumzuur voor zwangere is hoger en juist die hogere hoeveelheid de gehele zwangerschap slikken wordt afgeraden. Niet foliumzuur zelf natuurlijk. Wat je als zegt, het zit ook in voedsel.
2 jaar geleden
Reactie op Goudvisje
Er zit in de zwangerschapssuplpementen ook extra foliumzuur hè. Net als in ...
In multivitaminen zit vaak 60-200ug, in zwangerschapssupplementen 400ug. Dus de dosering is hoger. Ik vermoed dat er binnen nu en een paar jaar wel supplementen zijn zonder foliumzuur (of normale dosering), aangezien zwangere vrouwen 2 jaar geleden nog massaal foliumzuur slikten en nu dus soms/vaak wordt afgeraden dit na 10-12 weken te doen. Dus de verkoop zal afnemen en pas dan zullen de producenten denk ik doorhebben dat er een verandering gaande is. Er is nu alleen dus helaas niet echt een alternatief (tenzij iemand een supplement voor zwangeren weet zonder foliumzuur, of 200ug?). Gewone multivitaminen kan inderdaad niet ivm de hoeveelheid vitamine A.
Ik hoor ook steeds op het forum over de 'actieve' vorm folaat die mensen slikken omdat 50% (??? rond dit percentage??) foliumzuur niet zo efficient omzet. Misschien is het daarom ook lastiger te testen of foliumzuur een effect heeft, want het effect is bij de helft vd vrouwen totaal anders dan de andere helft. En somehow is het in de farmocologie nog ongewoon om hier rekening mee te houden, ondanks dat men weet dat er grote verschillen tussen mensen zit....
(overigens: NIET folaat slikken want er is geen wetenschappelijk bewijs dat dit ook daadwerkelijk goed is, van foliumzuur wel)
Net als alle vitaminen is het bij foliumzuur goed als je een balans hebt in inname. Niet teveel en niet te weinig. In de zwangerschapsvitaminen zit eigenlijk (waarschijnlijk) teveel. Dat is niet sneu voor foliumzuur, dat is sneu voor zwangere vrouwen die wel vitaminen willen maar niet teveel foliumzuur ;).
2 jaar geleden
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik kan echter zo snel niet vinden waarom te veel foliumzuur niet best zou zijn. Heeft iemand misschien een artikel gevonden met deze bevindingen? Leuk om te lezen.
Ik slik namelijk 5mg per week , 5000ug, als extra stootkuur. Altijd overigens, niet alleen nu tijdens de zwangerschap.
2 jaar geleden
Reactie op Goudvisje
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik kan echter zo snel niet vinde ...
Kan je deze openen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9513705/
Is wel alleen van toepassing omdat je zoveel slikt (>1mg per dag)
2 jaar geleden
Reactie op Boysmom90
Kan je deze openen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9513705/
...
Dank je voor de moeite! Was een helder artikel.
Ik zal het eens bespreken.