2 Reacties

25 dagen geleden

Je krijgt een doktersattest zoals een afwezigheidsattest wanneer je ziek bent, waar op staat dat je bijv. Voor 50% arbeidsongeschikt bent. Ook moet je een vertrouwelijk laten invullen (vind je op website van mutualiteit) en dit aan hen bezorgen. Kan meestal digitaal. Dit vertrouwelijk samen met je ziekteattest bezorgen aan de mutualiteit en zij zorgen na een maand gewaarborgd inkomen voor 75% van jouw brutoloon halftijds omdat je nog halftijds gewoon door de werkgever wordt betaald. Vanaf dat je volledig arbeidsongeschikt zou zijn, begint de moederschapsrust. Hopelijk ben je hier iets mee!

24 dagen geleden

Bij mij zei de gynaecoloog dat het heel omslachtig was om maar voor een deel op ziekte te worden gezet. De papieren zijn vaak pas in orde tegen wanneer de baby al geboren is en het is geen zekerheid dat het allemaal in orde geraakt (haar woorden). Ik ben bij mijn vorige zwangerschap op 36w fulltime thuis gezet wegens hoge bloeddruk, dit is niet van mijn 15 weken bevallingsverlof gegaan. Het is dan wel belangrijk dat dit correct op je attest staat, als de gynaecoloog al moederschapsrust voorschrijft dan zal het er wel van gaan, maar als er “gewoon” ziekte staat dan gaat het niet van je 15w. Die regel is in 2020 denk ik gewijzigd. Ik merk bij mijn zwangerschap nu dat het mij fysiek en mentaal veel zwaarder valt dan de vorige keer en ik ga dit met op mijn volgende afspraak met de gynaecoloog bespreken. Ik merk dat ik echt hunker naar rust want dat ik nu zo opgejaagd ben naast de fysieke klachten van bekken, lage rug en dergelijke. Hier een deels staande job, dat helpt natuurlijk niet. Ik zou indien je het wil navragen van deeltijds in ziektewet gaan je ziekenfonds contacteren, zij zouden je de juiste informatie moeten kunnen geven.