21 Reacties
één maand geleden
Hi, bij ons bleek vorige week ook bij de verloskundige dat het buikje en het hoofdje achter ligt in groei. Wij hebben woensdag een extra echo in het ziekenhuis om dit te checken.
Van de ene kant denk ik dat het millimeter werk is kwa meting en er ook vaak fouten gemaakt wordt. Van de andere kant maak ik mij dan ook wel zorgen.
Bij ons zat het buikje op p6 en het hoofdje op p8.
één maand geleden
Reactie op Baby2706
Hi, bij ons bleek vorige week ook bij de verloskundige dat het buikje en he ...
Hey, bij ons in totaliteit zit ons kindje op p11, maar bij de 20 weken echo zat het hoofdje op p6 en deze is bij de eerst volgende echo in het ziekenhuis naar p9 gegaan. De hoofdjes van mijn kinderen waren altijd kleiner, maar het zijn gewoon gezonde kinderen. Mijn man heeft ook een kleiner hoofd, dus is bij ons erfelijk.
één maand geleden
Ik ben vandaav naar het ziekenhuis geweest bij de gynaecoloog nadat afgelopen maandag bij mijn groeiecho met 29 weken ook de buikomvang aan kleine kant was, hoofd ook, maar niet heel erg. Verloskundige sprak over p3 waarde. Vandaag in ziekenhuis lukte het niet om het hoofdje te meten, buikomvang was wat vertraging te zien inderdaad, maar niet supererg. Gynaecoloog wil dit wel in de gaten houden en neemt vanaf nu de zorg over en dan krijg ik over 2 weken weer een echo.
één maand geleden
Ja ik had dit bij de 20 weken echo.. en bij de 24 weken groeiecho was de baby in z’n totaliteit wat te klein en dit nu op p3. Momenteel heeft het ziekenhuis mn zorg overgenomen van de verloskundige en meten ze elke 2/3 weken de groei op en doen doppler metingen. Gelukkig werken de placenta en navelstreng nog wel 🙏
één maand geleden
Hier voor de tweede keer een kindje dat niet goed groeit. Dat het buikje veel kleiner is/minder goed groeit dan de rest van het lichaam, is omdat de baby alle voeding en energie gebruikt om de vitale functies zoals het hoofdje goed te laten groeien. Het buikje is dan minder ‘belangrijk’. In het ziekenhuis hebben ze uitgelegd dat als alleen het buikje achterblijft in groei, er eigenlijk altijd een placentaprobleem aan ten grondslag ligt. Bij ons is dat nu ook inderdaad het geval en heb ik elke dag doppler controles om de toevoer van de placenta in de gaten te houden. Maar… het zijn ook momentopnames, die metingen. Ik hoor ook vaak genoeg om mij heen dat de daadwerkelijke grootte van de baby niet overeenkomt met de metingen. Wat zijn nu de vervolgstappen? Krijg je vaker groeiechos?
één maand geleden
Reactie op Jvdb1
Ik krijg nu inderdaad wekelijks een doppler onderzoek en 1x in de 2 weken e ...
Onze eerste kwamen ze pas veel later in de zwangerschap achter de placentaproblemen omdat ik zwangerschapsvergiftiging opliep. Zwangerschapsvergiftiging, groeivertraging en placentaproblemen komen eigenlijk altijd ‘met z’n drieen’, als je het ene hebt heb je vaak het andere ook. Onze zoon is met 36 weken gehaald en was wel heel erg klein,
één maand geleden
Onze eerste kwamen ze pas veel later in de zwangerschap achter de placentap ...
Ik probeer al 3x een bericht te typen maar elke keer plaatst het maar de helft? Sorry, het lukt me dus niet om uitgebreid uit te leggen hier..
één maand geleden
Reactie op Jvdb1
Spannend zeg! Wil je laten weten wat ze tegen jou gezegd hebben? Bij mij he ...
Bij ons was deze week de groei nog steeds niet beter. Ze hebben tijdens de echo de navelstreng gecontroleerd en daar kwam uit dat die niet optimaal werkt. Volgende week weer een doppler afspraak en de week erna weer een echo. Iemand ervaring hier mee ??
één maand geleden
Reactie op Baby2706
Bij ons was deze week de groei nog steeds niet beter. Ze hebben tijdens de ...
Hier hetzelfde. Weet je welke P-waarde de navelstreng had? Hier is alles boven de 95 niet ‘goed’. Als de doppler meting boven de 95 is zou protocol moeten zijn 2x per week ctg erbij
één maand geleden
Onze eerste kwamen ze pas veel later in de zwangerschap achter de placentap ...
Hoi lieverd mag ik vragen hoe klein de kleine was met geboorte hoeveel weegde ze/hij? Vandaag kreeg ik ook te horen tijdens de 28 weken groeiecho dat onze meisje ook aan de kleinere kant is en de buikje kleiner gemeten bij mn zoontje was hij juist aan de grotere kant dit is dus even nieuw voor mij over twee weken weet een echo voor controle🥹
één maand geleden
Herkenbaar voor mij. Bij mijn zoontje (nu 3) is de hele zwangerschap gezegd dat zijn buikje achter liep qua groei. Bij 39 weken bleek er ook nog heel weinig vruchtwater te zijn. Toen zijn gelukkig snel de weeën begonnen en is hij geboren met 2900 gram. Kleine baby, maar (voor mijn gevoel) ook niet mega klein. Deze zwangerschap (nu 31 weken) slik ik aspirine voor een betere doorbloeding van de placenta. Tot afgelopen dinsdag leek zijn buikje goed te groeien (we krijgen weer een zoon), maar helaas afgelopen dinsdag te horen gekregen dat het buikje toch weer wat achter blijft. Ik mag maandag naar het ziekenhuis, dus ben heel benieuwd hoe en wat. Ik weet nog dat ik mij in de eerste zwangerschap wel zorgen maakte, dat is nu wat minder omdat ik weet dat het de eerste keer goed is gegaan. Maar het blijft spannend!
één maand geleden
Reactie op Aaliyahh
Hoi lieverd mag ik vragen hoe klein de kleine was met geboorte hoeveel weeg ...
Hi! 2100 gram met 36 weken. Het is uiteindelijk allemaal goedgekomem gelukkig! Fijn dat ze nog een echo gaan doen. Één echo zegt niet zo veel want dat ze klein is betekent niet dat ze in de problemen zit. Pas als ze niet goed groeit of groei afneemt. Dat kunnen ze bijcde volgende echo zien!
één maand geleden
Hier voor de tweede keer een kindje dat niet goed groeit. Dat het buikje ve ...
Ik heb met de tweeling hetzelfde. Vorige week vrijdag begon het buikje wat af te nemen in groei, meer bleken alle doorbloedingen nog goed. Afgelopen woensdag zagen ze helaas dat de doorbloedingen tot stagneerde en nu ben ik opgenomen voor onbepaalde tijd, met 31 wkn.
Wat je zegt: het buikje loopt achter omdat de rest van het lichaam meer beschermd moet worden. Ik hoop ze nog zo lang mogelijk binnenboord te houden.
Hoeveel weken was jij toen bleek dat de placenta minder begon te werken?
één maand geleden
Reactie op xFBH
Ik heb met de tweeling hetzelfde. Vorige week vrijdag begon het buikje wat ...
Vorige zwangerschap 34 weken, deze zwangerschap 26 weken.. eerst waren de doorbloedingen prima en nu de afgelopen weken verslechterd (p95 en p98). Ik word niet opgenomen maar moet 1x per week op controle blijven komen. Waarom hebben ze jou opgenomen? Was er zoveel weerstand in de navelstreng dat het ‘terug’ stroomt uit de navelstreng terug naar jou? Spannende tijd zeg, veel sterkte!