43 Reacties
2 dagen geleden
Nou dit vind ik al een hele lijst hoor, lijkt me helemaal normaal qua ontwikkeling. Als je bang bent dat je wat mist zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken of er een oudercafe in de buurt is, of naar de baby/dreumes activiteiten in de bibliotheek gaan. Of misschien een leuke activiteit zoals babyzwemmen of muziek op schoot.
Mijn kindje gaat 1 dag per week naar de opvang maar doet niet meer dan dit hoor.
2 dagen geleden
Onze zoon gaat 3x per week naar de opvang en doet eigenlijk ook precies deze dingen die jij benoemd. 😊 Het enige wat die kleine van ons nog erbij doet is 'Haaayy' zeggen als er iemand binnen komt lopen, en 'Bah' tegen dingen die vies zijn en dat gooit die het weg. (Niet altijd handig hoor😅)
2 dagen geleden
Reactie op sytskeanne
Nou dit vind ik al een hele lijst hoor, lijkt me helemaal normaal qua ontwi ...
Bedankt voor je reactie!
Haha, ik weet hoe dit klinkt voor iemand die gewoon werkt, maar ik zou eigenlijk niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om nog iets toe te voegen aan ons lijstje met activiteiten. Naast alle dingen die ik doe voor de verbouwingen in ons huis zoek ik heel veel vrienden/familie op zodat hij lekker wat speelkamaraden heeft. Alleen die zijn allemaal gewoon net een beetje (min 6 maanden) of een heel stuk ouder.
2 dagen geleden
Wijzen, af en toe zwaaien (deze is nieuw) en klappen. Ze komt ook voorwerpen brengen.
Maar wat ok vooral kwa communicatie merk is dat ze je aankijkt en "eh" zegt en je dan echt weer wat ze wil door haar lichaamstaal. Heel graplig en schattig. Ze kan het enorm goed duidelijk maken.
Echt bewust leren hoef je helemaal niet. Ze pikken het vanzelf op als je met hen bezig bent. Je mag natuurlijk hoor haha, maar hoeft dus geen ding te zijn waar je mee bezig moet zijn.
2 dagen geleden
Reactie op Celiny87
Bedankt voor je reactie!
Haha, ik weet hoe dit klinkt voor iemand die gewo ...
Joh mijn vrije dag op woensdag is de drukste dag in de week. Wij doen zelf babyzwemmen met de kinderen wel super leuk om te doen.😊
2 dagen geleden
Reactie op Cynnntje
Onze zoon gaat 3x per week naar de opvang en doet eigenlijk ook precies dez ...
Oooh dat haai is wel een hele schattige! En dat bah, haha, eten op de grond gooien is hier helaas ook zonder bah een hardnekkige gewoonte. Ik heb al geprobeerd het “dit hoef ik niet” bakje weg te zetten, maar die gaat net zo hard mee op de grond 🙈
2 dagen geleden
Reactie op sytskeanne
Joh mijn vrije dag op woensdag is de drukste dag in de week. Wij doen zelf ...
Babyzwemmen zou ik wel heel erg graag willen doen. Ook omdat we aan het water wonen en ik van vrienden die dat gewoon wekelijks zijn blijven doen wel begrijp dat ze al voor hun eerste zwemles zichzelf wel boven water kunnen houden. Misschien toch na ons weekje weg volgende week maar eens gaan kijken
2 dagen geleden
Onze dochter gaat 3 dagen per week naar de opvang en kan nu de volgende woorden zeggen: papa, mama, die, deze, uit, eten, haai(van hoi), en Nuntje voor Nijntje haha. Vooral eten kan ze goed, zodra ze wakker wordt blijft ze het roepen totdat ze eten heeft gekregen, haha
Ik heb haar niet echt iets aangeleerd, ik probeer nu wel hoera aan te leren omdat ze bijna jarig is haha
2 dagen geleden
Klinkt als een heel mooie ontwikkeling! Hier ongeveer hetzelfde 😉
Op en klaar gebruikt hij hier ook veel bij het eten.
'Nog een keer' is ook zo'n fijne om aan te leren.
Je hebt ook babygebaren, waarmee je zelfs al veel eerder kunt leren communiceren.
Dingen herhalen en consequent zijn helpt heel erg. Zo gaat hij hier nu sinds een aantal dagen zelf voor de deur van de trap zitten als we zeggen dat het bedtijd is.
2 dagen geleden
Reactie op Cynnntje
Ideaal dat hij bij de deur gaat zitten, die van ons gaat pikpoten zodra we ...
Ja hij wil z'n broer en zus voor zijn op de trap 😂
Wij moeten wel altijd eerst naar zolder en dan een verdieping terug, hij wil per se 2 trappen op klimmen. Gaat m dus vooral om t klimmen op de trap haha..
2 dagen geleden
Reactie op Lisanne62025
Onze dochter gaat 3 dagen per week naar de opvang en kan nu de volgende woo ...
Wat knap een lastig woord als ‘eten’.
Bij mij roept ze nog gewoon ‘mama’ als ze eten wil 😅
Verder zegt ze geen haay, nuntje, bah maar wel ‘aan’ tegen lampen en ‘boeeee’ als ze iets niet wil
2 dagen geleden
Reactie op Daniëlle1980
Wat knap een lastig woord als ‘eten’.
Bij mij roept ze nog gewoon ‘mama’ al ...
Ze gaat het ook steeds harder roepen als er niet meteen eten komt, alsof we een lopend buffet in huis hebben staan😅
‘Mama’ en ‘papa’ gebruikt ze dan weer heel weinig.
Boeee is ook heel schattig haha. Hier gebruikt ze de laatste dagen wel ‘nee’ als ze iets niet wil.
2 dagen geleden
Dit klinkt heel goed zo hoor! Hiier ook zwaaien, klappen, handjes op het hoofd bij klap eens in je handjes, wijzen en dan zegt ze die, hiep hiep hoera doet ze mee waarbij ze hoera probeert uit te spreken en mama zei ze eerder heel veel maar nu al een paar maanden niet meer.. dus weet niet of ze het dsn toch niet kan, of gewoon niet wil 😆
2 dagen geleden
Mijn meisje (net 1) kan ‘maar’ de helft van wat jij noemt haha, maar heb niet het idee dat ze achterloopt. Qua spraak is het heeel veel gebrabbel, met een paar woordjes die ze veel gebruikt en haar ook echt wat doen. Wijzen gaat niet altijd bewust. Vaak wel. Ze lacht veel en in haar gezichtsuitdrukking haal ik veel communicatie.
Heel leuk om andermans verhaal hier te lezen. Voor m’n gevoel is er al zoveel karakter in hoe ze communiceren! 🥰
2 dagen geleden
Mijn dochter van net 1 kan zwaaien, klappen, hoera, high five en een blaaskusje (zonder het blazen). Hebben we haar wel allemaal aangeleerd, ze vindt het prachtig als wij enthousiast reageren wanneer zij wat doet.
Ze zegt ook mama en de hele dag “heyyy” in de spiegels of als iemand van ons binnen komt.
Ik probeer haar nu het gebaar “klaar” aan te leren, zodat ze het misschien niet meer nodig heeft om haar eten of hele bord van tafel te gooien 😅
En bij liedjes zie ik haar nu ook druk gebaren! Ze is echt gek op muziek en dansen dus ZO schattig dat ze die dansjes erbij probeer te doen. Maar dat doen we ook heel vaak dus kwestie van herhaling denk ik
2 dagen geleden
Onze dochter is vandaag 1 geworden 🥳
Ze klapt, zwaait, en wijst heel gericht. Ook knikt ze soort ja of nee. Alles is zo ongeveer die. Haar eerste woordje was; etuh (eten). Verder gebruikt ze niet echt woorden maar is ze wel heel duidelijk in haar communicatie met lichaamstaal en wijzen etc. Ook begrijpt ze al heel veel kleine opdrachten zoals; waar is de bal/het hondje/je sloffen/ je drinken. Zulk soort dingen gaat ze dan meteen pakken en naar je toe brengen.
Ook communiceert ze veel door te lachen. Soort ‘nep’ lachen om dan uit te lokken dat je grapjes gaat maken.
En als ik zeg: kus? Dan doet ze zo der voorhoofd naar mijn mond voor een kus. Zo lief ❤️
Dus hier vooral heel veel begrip en communiceren maar met weinig woorden 😋
gisteren
Mijn dochter, gistwren 1 geworden, kan echt zich goed uitdrukken. Kent een aantal woordjes zoals papa, mama, opa en oma, boom en banaan. Haar passieve woorden schat is mega, ze begrijpt heeeel veel.
gisteren
Wat kunnen jullie kindjes al veel zeg!
Ons zoontje kan nog helemaal niet zoveel. Hij is 2 weken terug 1 geworden.
Ons zoontje kan zwaaien, zegt mama en soms papa. Loopt achter een karretje, als hij iets wil hebben wijst hij ernaar.
En als hij niet bii zn speelgoed kan, komt hij naar ons toe en wil hij dat je meekomt om het te pakken.
Ik ben ook een thuisblijmoeder, vraag me soms ook af of hii niet achterloopt. Praten doet hij ook nog niet echt