21 Reacties
9 maanden geleden
Mijn moeder past 1 dag op bij ons thuis. Ze blijft dan een nachtje logeren. Mijn schoonouders wonen vlakbij en passen 1 dag in de week op bij hun thuis. Zowel wij als de grootouders ervaren het als heel fijn dat ze zo'n rol spelen in het leven van hun kleinkinderen. Ze respecteren van beide kanten dat dingen nu anders gaan dan vroeger en wat wij belangrijk vinden in de opvoeding. Aan de andere kant geven wij ze de ruimte om hun eigen ding te doet. Bij iemand anders kunnen immers andere regels gelden en een beetje verwennen hoort er ook bij. Onze kinderen vinden het in ieder geval heerlijk met de opa's en oma's.
Wel belangrijk om ook goede afspraken te maken over vakanties etc.
9 maanden geleden
Is er een reden dat he hem niet vertrouwt? Zou je/ sta je er hetzelfde in tegenover je eigen ouders?
Ik heb geen schoonouders, maar de ouders van mijn dochter haar peter zijn dol op haar en hebben een dagje opvang overgenomen. Ben ik alleen maar heel erg blij om!
Als het niet bevalt, vooral vanuit de ik vorm spreken. Maar kijk niet anders naar schoonouders dan naar je eigen ouder, ze hebben de man opgevoed waar jij koos mee samen te wonen en een kindje mee te krijgen. Ze hebben het dus best goed gedaan in hun tijd 😋
9 maanden geleden
Ik vind het ook lastig. Mijn schoonmoeder kan oppassen en wij hebben die extra dag oppas ook echt nodig, maar ik merk dat ik er erg tegenop zie dat zij oppast… Ik heb niet het idee dat ik al mijn wensen volledig met haar kan bespreken of dat die worden nageleefd. Wij gaan het een tijdje aankijken en zullen een andere oplossing bekijken voor het geval dat het niet goed (meer) voelt. Hoe wij dat gaan bespreken met haar weet ik nog niet😅
9 maanden geleden
Ik vertrouwde mijn schoonouders ook niet maar gunde hun toch een oppasdag. Vorige week donderdag hebben ze 5 uurtjes opgepast nou 1x en nooit meer vanuit mijn kant. Wij hebben niet veel afspraken maar blijkbaar waren die al te veel:
1 geen knuffels in bedje
2 bij elke voeding de luier verschonen en tussendoor als er veel inzit
3 beetje aan zijn wakker slaap schema houden
Alle 3 niet aan gehouden, knuffel lag in bedje, geen luier verschoont want hij huilde en ze wilde hem niet langer op eten laten wachten, 3,5 uur wakker gehouden want was toch zo leuk om met hem te spelen.
Ik kreeg een oververmoeide baby terug die alleen nog maar kon krijsen en daarna heel veel uur slaap moest inhalen.
9 maanden geleden
Schoonouders van beide kant (ouders man zijn gescheiden) passen momenteel 1 middag in de week op. Niet ipv opvang, maar om mijn man en mij wat tijd voor onszelf/ons twee als koppel te gunnen. Vaak zijn we dan ook thuis maar wel boven op onze werk/hobby kamer(in mijn geval om oa te kunnen solliciteren zonder onderbrekingen van de kleine). Bevalt ons prima, misschien ook omdat er van beide kanten geen verplichting aan zit. Als zij niet kunnen is er nog niets aan de hand, want wij zijn op dat moment niet aan het werk ofzo en wij zijn ook wel eens gewoon een dag met zijn drieën op stap ofzo waardoor oppassen niet nodig is.
Wij kunnen zo (achterstallige) taken uitvoeren en de opa's en oma's hebben even quality time met hun kleindochter ☺️
9 maanden geleden
Ik vind het ook echt anders bij m'n schoonouders tov mijn eigen ouders, maar ik vertrouw ze wel volledig. Ze passen ook op de kinderen van m'n schoonzus en dat heb ik ook altijd goed zien gaan. Soms doen ze dingen net iets anders dan dat ik ze zou doen, maar voor mij geen fundamentele dingen waardoor ik niet wil dat ze oppassen. Ik voel wel minder de vrijheid om te zeggen als iets echt niet naar m'n zin is, maar daar heb ik dan m'n man voor😇 die ervaart het andersom precies zo naar mijn ouders toe, en dan geef ik het aan als ik wil dat ze wat anders doen
9 maanden geleden
Reactie op joriekebdej
Ik vind het ook echt anders bij m'n schoonouders tov mijn eigen ouders, maa ...
Ja wij bespreken het ook ieders met onze eigen ouders als er iets is.
9 maanden geleden
Een vaste oppasdag zorgt echt voor een bijzondere band tussen je kind en de grootouders. Dat vind ik heel mooi en waardevol. Juist omdat zij vast oppassen en mijn dochter goed kennen, vertrouw ik ze volledig, en daarom zijn ze ook een ideale ad hoc oppas!
Natuurlijk gaat je schoonvader bepaalde dingen anders doen dan jij en dat is oké zolang jullie het eens zijn over de belangrijke dingen. Ik heb me zeker wel eens geërgerd aan hoe mijn schoonouders bepaalde dingen doen, maar die ergernissen wegen niet op tegen de positieve kanten, zeker omdat ze onze wensen respecteren, echt het allerbeste met mijn dochter voor hebben en mijn dochter hen geweldig vindt. Maak heldere afspraken en blijf communiceren. En ja, als mijn moeder oppast is het meer vertrouwd, maar dat is logisch, want zij heeft mij opgevoed en haar manier is de manier die ik ken.
Wat ik wel lastig vind: al weet ik dat de grootouders het oppassen fantastisch vinden, ik voel me soms bezwaard, want oppassen kan echt zwaar zijn (in jouw geval zeker als je schoonvader het alleen doet). En ook is het lastig dat zij ziek kunnen zijn, of op vakantie, of om een andere reden niet kunnen. Bij ons passen schoonouders/mijn moeder elk om de week op en soms een halve dag in plaats van een hele. Dat maakt dat er gewisseld kan worden en we niet zomaar in de problemen komen bij vakanties of iets dergelijks. Als je zoiets kan regelen is het ideaal.
Maar als je je zorgen maakt, zou ik eerst aankijken hoe je schoonvader met je kind omgaat als jullie elkaar zien en hem eerst een paar keer vrijblijvend laten oppassen en gewoon kijken hoe gaat en aanvoelt. In het begin is het vast spannend, dat had ik ook, maar het vertrouwen groeit ook met de tijd.
9 maanden geleden
Mijn moeder past op (1 dag per week) en dat gaat ook echt niet altijd op een manier waar wij 100% gelukkig van worden. Dat betekent soms ook dat er niet voldoende wordt geslapen, meer televisie wordt gekeken (zoontje is al wat ouder) en er ook wat vaker dingen aan eten wordt gegeven wat we zelf niet gedaan zouden hebben. Maar wij laten dit los. Vooral omdat geen enkele oppas het precies zo zou doen als dat je het zelf doet. En daarnaast ook omdat ze daar toch ook oma voor is & kinderen heel goed door hebben dat elke volwassenen andere grenzen en regels hebben. Dat is al verschillend bij mij en m’n partner. En ja, dat betekent soms dus ook een overprikkeld kind wat niet makkelijk naar bed te brengen is in de avond.
Aan de andere kant; Ik weet heel zeker dat mijn kindje meer liefde krijgt van mijn moeder, dan dat hij dit krijgt op de opvang (waar hij ook 2 dagen per week goed verzorgd wordt). Maar ook bij de opvang doen ze echt niet alles volgens jouw regels en gebeuren er ook dingen die je thuis zelf niet zou laten gebeuren 🙃
9 maanden geleden
Reactie op DC22
Mijn moeder past op (1 dag per week) en dat gaat ook echt niet altijd op ee ...
Precies dit ….. had het niet beter kunnen omschrijven!
9 maanden geleden
Mijn schoonvader past vanaf dat de kleine 10 weken is 1 dag in de week op, dit is ook een lange dag van 08:00-18:00, het was vooral lastig voor mama de eerste paar keer 😅 mijn schoonvader doet het geweldig! Het helpt ook wel mee dat mijn schoonmoeder (nu met pensioen) heeft gewerkt in de kinderopvang, ze is thuis maar heeft altijd aangegeven niet een vaste dag te willen oppassen, vandaar dat mijn schoonvader het doet en mijn schoonmoeder een handje mee helpt als ze thuis is
9 maanden geleden
Reactie op Mariielle93
Ik vertrouwde mijn schoonouders ook niet maar gunde hun toch een oppasdag. ...
Oh hier ook zo. Buiten dat ze niet aan de paar afspraken houden die voor ons kindje belangrijk zijn ook bovenin in het bed leggen zodat ze met haar voetjes niet bij het schotje kan. Wat nou als ze onder de dekentjes schiet (heel beweeglijke baby) en uitgelegd dat de ritsjes onder armpjes van de slaapzak echt dicht moeten want anders slaat ze zichzelf wakker en dan toch niet doen. Vervolgens komen we thuis zegt ze ja ze slaapt lekker terwijl ze helemaal niet slaapt. Het was 23:30. Normaal slaapt ze vanaf 20:00 maken we haar wakker voor de laatste voeding om 22:30 en slaapt ze gelijk door 🥲 voor mij hoeft het dan niet meer
9 maanden geleden
Krijgen heel veel liefde van oma en tantes! Maar inderdaad je moet wel los kunnen laten, ze zullen het niet precies op de manier doen hoe jij het doet. Sommige dingen vind ik ook minder leuk, zoals meer tv kijken en snoepen, maar ik zeg dan tegen mezelf zolang het me kinderen niet schaad is het oke en daarvoor zijn ze ook wel een beetje opa en oma waar je kindje alleen maar leuke en mooie herinneringen aan zal hebben en veel liefde van ontvangt hoe mooi is dat.
9 maanden geleden
Het was even aftasten. Ik vond het erg als ze mijn instructies niet 100% volgden. Terwijl ze erg hun best deden, maar mijn verwachtingen te hoog waren. Bijvoorbeeld een perfect slaapritme. Mn moeder luisterde minder goed en toch vond ik dat minder erg! Super stom
Inmiddels passen ze 4 jaar op en vertrouw ik ze volledig. Ze zijn ook zo behulpzaam!
Maar in het begin regelmatig op mn tong moeten bijten. Door onrealistische verwachtingen grotendeels. Nu vind ik het niet zo erg als ze dingen anders doen want ze doen hun best
9 maanden geleden
Reactie op Boysmom90
Het was even aftasten. Ik vond het erg als ze mijn instructies niet 100% vo ...
Hier hetzelfde gegaan, vooral idd dat ik het perfect wilde maar ze doen heel erg hun best en we hebben prima afspraken kunnen maken. Mijn partner is ook heel leuk geworden bedenk ik me dan altijd maar 😜