81 Reacties

3 dagen geleden

Reactie op Aishaaaaa

Hoe weten jullie allemaal hoeveel je kindje weegt??
Groeiecho (Die krijg je als er indicatie voor is, hier groeiechos omdat de eerste onverwachts dysmatuur geboren is).

3 dagen geleden

Reactie op Aishaaaaa

Een verloskundige schat het gewicht van een baby in de baarmoeder op basis van verschillende methoden, voornamelijk met behulp van echografie. Hier zijn de belangrijkste manieren waarop dit gebeurt: 1. Bepaling via fundushoogte De fundushoogte is de afstand tussen het schaambeen en de bovenkant van de baarmoeder. Deze wordt gemeten met een meetlint. Hoewel deze methode een ruwe indicatie geeft van de groei van de baby, is het minder nauwkeurig voor het bepalen van het exacte gewicht. 2. Echografie Tijdens een echo meet de verloskundige of gynaecoloog verschillende afmetingen van de baby, zoals: • Hoofdomtrek (HC) • Bipariëtale diameter (BPD): de breedte van het hoofd. • Buikomtrek (AC): belangrijk omdat dit vaak correleert met het vetgehalte van de baby. • Dijbeenlengte (FL) Deze metingen worden ingevoerd in een wiskundige formule, zoals de formule van Hadlock, om een schatting van het gewicht te berekenen. Dit geeft meestal een redelijk nauwkeurige indicatie, maar kan nog steeds enkele honderden grammen afwijken. 3. Ervaring en klinisch onderzoek Een ervaren verloskundige kan door het voelen van de buik en de grootte van de baby ook een ruwe schatting maken, maar dit is minder nauwkeurig dan een echo. De exacte methoden die worden gebruikt, kunnen variëren afhankelijk van hoe ver de zwangerschap is gevorderd en of er complicaties worden vermoed.

3 dagen geleden

Reactie op Aishaaaaa

Bij ons wordt dit standaard gemeten elke echo, ook wanneer we een betaalde echo hebben schatte ze haar gewicht 🤗 misschien kan je dit ook navragen bij uw echoscopist ?

3 dagen geleden

Met 28 weken was die 1077g, dat vonden ze in duitsland te zwaar (ik had controlle in duitsland) gelijk de verloskundige in nederland gebeld en die zij dat het helemaal niet te zwaar was🙈

3 dagen geleden

Vorige week een echo gehad bij 31+5 en toen woog onze baby 1600 gram.

3 dagen geleden

Reactie op Delanyz

Groter dan gemiddeld, hier ook. Maar te groot is het niet toch? Misschien d ...
Ben van verloskundige naar het ziekenhuis gegaan omdat hij ver boven de curve loopt. Zelf boven de p100, maar hij gaat wel eerder komen met een keizersnee :)

3 dagen geleden

Met 31+5 1300 gr is dit te klein?

3 dagen geleden

Met 29+6 was hij 1600 gr. Qua buikomtrek zat hij op het randje van te groot, maar het gemiddelde was verder wel oké, maar wel aan de grotere kant dus werd gezegd

3 dagen geleden

Reactie op cvl1989

Ik denk dat dit aan de kleine kant is. Heeft de verloskundige hier niets over gezegd?

3 dagen geleden

30+2 1680 gram 💗

3 dagen geleden

Reactie op LauraK33

Ik denk dat dit aan de kleine kant is. Heeft de verloskundige hier niets o ...
Ze zei wel kleiner als gemiddeld maar verder niets over gezegd

3 dagen geleden

29+3 en geschat op 1225 gram

3 dagen geleden

Reactie op cvl1989

Ik zou hier wel even navraag naar doen ja, mijn dochter is vorig jaar eerder gehaald dmv inleiding omdat ze te klein was. Te klein kan ook betekenen dat ze niet genoeg voedingsstoffen krijgt in je buik, bij mij werd echt van alles gecheckt toen ze te klein was. Of de navelstreng goed werkt etc. Even navragen kan geen kwaad!

3 dagen geleden

Reactie op cvl1989

Die van mij was met 29+4 1200 gr en loopt een 2 weken achter in groei. Hier kreeg ik gelijk extra groeiechos en controles. Het lijkt erop dat we kleine babys maken. Ze doet het verder heel goed. A.s. vrijdag de laatste groeiechos

3 dagen geleden

32+5 en 2300 gram helemaal goed op zijn/haar eigen lijn. En in de lijn van verwachting met grote ouders en ook een broer en zus die groot zijn

3 dagen geleden

Reactie op EsAaEn

Ik zou hier wel even navraag naar doen ja, mijn dochter is vorig jaar eerde ...
Wel beetje raar dat ik er zelf naar moet vragen 🤦 ze zag ook iets op de echo bij de placenta een holte ofzo daar zou ik nog meer van horen. Misschien heb dat er mee te maken..

3 dagen geleden

32+5 P41 Zo’n 1900 gram

3 dagen geleden

Reactie op Rjvb26

Met 28 weken was die 1077g, dat vonden ze in duitsland te zwaar (ik had con ...
Bijzonder, mijn kleine woog met 28+4 weken 1104 gram en dat vonden ze hier in NL juist te klein. Hij werd op de p11 geschat. Zo zie je maar weer eens dat het per land kan verschillen welke groeicurve er wordt aangehouden. Aanstaande woensdag heb ik weer een groeiecho dus ben benieuwd.

3 dagen geleden

Reactie op cvl1989

Wel beetje raar dat ik er zelf naar moet vragen 🤦 ze zag ook iets op de e ...
Beetje raar idd, maar je kunt het beter vragen dan afwachten lijkt mij. Het blijft mensenwerk, en iedereen kan fouten maken.

3 dagen geleden

Reactie op Anouk Michelle

Bijzonder, mijn kleine woog met 28+4 weken 1104 gram en dat vonden ze hier ...
Ja gek he, ik heb pas 6 december weer een groei echo (in nederland gelukkig) dus ben benieuwd🥰