53 Reacties
3 dagen geleden
Ik moet vanaf 1 maart ook weer 4 dagen gaan werken (eigenlijk al per deze week maar ik zag er zo tegen op dat ik dit verlengd heb) maar ook 1 maart voelt voor mij veel te snel.. Ik ben ook sterk aan het overwegen om permanent naar 3 dagen te gaan.
3 dagen geleden
Ik vind het sowieso belangrijk dat je doet wat goed voelt. Als jij blij wordt van 4 dagen werken en op die dagen de situatie voor je kindje goed geregeld hebt + jij op de momenten dat je wel bij haar bent daar ook blij van wordt, dan zal je kindje nooit het gevoel hebben dat jij geen goede moeder bent!
Ik werk nu zelf 3 dagen, maar toen ik nog 1 kindje had werkte ik ook 4 dagen. Ze had 1 dag opvang, 1 dag opa en oma, 1 dag andere oma en 1 dag mijn man. Ze vond het juist altijd hartstikke gezellig met iedereen en ik heb een super goede band met haar. Morgen gaan we weer eens een dagje saampjes op stap en daar kunnen we dan ook echt allebei naar uitkijken (ze is nu 5).
3 dagen geleden
Ik werk 22uur per week = 2.5 dag.
Dit werk ik nu al zo'n 5 jaar. Heb ondertussen 3 kinderen.
Als ik iets meer zou moeten werken, zou ik niet erg vinden maar heb de opvang er niet voor
3 dagen geleden
Ik werk nu nog tijdelijk 32 uur en ga over een paar maanden weer 38 uur werken. Ik vind het zelf geen probleem om deze uren te werken. In mijn vrije tijd ben ik bijna altijd thuis zodat ik veel tijd met de kleine kan doorbrengen. Het scheelt sowieso dat ik de mogelijkheid heb om ook avonden te werken.
Ik voel me absoluut geen slechte moeder, ik werk namelijk met veel plezier en vind het contact met mijn collega’s ook erg fijn. Onze meid gaat 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar de kinderopvang, voor de rest zijn ik of mijn man thuis voor haar.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je voldoende plezier en geluk haalt uit de uren die je werkt, als het antwoord nee is en je hebt sterk het gevoel dat je meer thuis wilt zijn dan kan je ook tijdelijk onbetaald ouderschapsverlof opnemen. Voordeel hiervan is is dat ze je contract uren niet mogen aanpassen en je dus de mogelijkheid hebt om weer terug te gaan naar de uren die je altijd gewerkt hebt (mocht je je alsnog bedenken)
3 dagen geleden
Ik heb ook 3 dagen gewerkt vanaf februari werk ik weer 4 zo heb ik het met de eerste ook gedaan en werkt prima. Mijn vriend werkt 5 ploegen dus die is door de weeks ook wel eens thuis het komt voor hun neer op vaak 2 dagen per week opvang soms 1. Er is niks mis met gewoon werken zo leert je kindje ook dat dat normaal is en krijgt het geen vertekend beeld van de realiteit. Het is ook goed voor je kindje om met andere kindjes te spelen en leren omgaan. Al vind ik het wel sneu als ik zie dat sommige kindjes van maandag tm vrijdag van 7.00 tot 18.00 in de opvang zijn dan zou ik persoonlijk niet doen maar dit is natuurlijk ieder zn keus. Mijn band met mn dochter is gewoon prima er blijft genoeg tijd over buiten werk om met haar dingen te ondernemen.
3 dagen geleden
Toen mijn eerste zoontje 14 weken was, ben ik direct 4/5e gaan werken: op vrijdag is de opvang dicht en kon ik dus een extra dagje baby hebben. Als ik zie hoe graag mijn zoontje naar de opvang ging en hoe hij daar evolueerde, heb ik er geen spijt van.
Na mijn januarizoontje ben ik dan ook direct weer 4/5e gaan werken (zelfde opvang, dus zelfde werkregime aangehouden). Achteraf bekeken was dit dan weer niet zo slim: na een lang traject van huilbaby, KMA, voedselweigering, uit noodzaak bv blijven geven, .. ben ik uiteindelijk thuis gezet door de dokter en klim ik nu langzaam uit een diep dal, waarbij ik aan 40% werkt (15,25u per week ofzo).
Mijn januarizoontje is desondanks altijd 4 dagen per week naar de opvang blijven gaan en lijkt me daar totaal niet te missen 😉
3 dagen geleden
Op contract 36 in 4x9, waarvan ik nu 1 dag nog opneem als 70% ouderschapsverlof. Ik werk nu dus 3 dagen. Ik weet nog niet of ik een tweede wil dus voor m’n contract wil ik wel op 36 blijven voor het geval dat. Toch financieel erg fijn!
Ik twijfel enorm om mijn meisje 1 dag extra te doen naar de gastouder (ze is nu 1 dag gastouder, 1 dag oma en de andere dag half thuis tot mijn vriend moet werken en dan een halve middag bij andere oma). Ik ben nogal iemand die constant bezig is met tien dingen tegelijk en heb weinig rust. Daar wil ik aan werken. Maar donderdag-zondag draag ik een groot deel van de zorg. Mijn vriend werk onregelmatige tijden en dagen, maar wel in een continue rooster. Ik overweeg haar donderdag ook naar de gastouder te brengen, zodat ik ook af en toe een dagje niks heb. Misschien op de dagen dat m’n vriend niet vrij is zodat ik echt even alleen ben :)
3 dagen geleden
Voor mijn eerste zwangerschap werkte ik 40 uur. Na mijn eerste zwangerschap ging ik, toen mijn dochter 19 weken was, 28 uur per week werken. Dit vond ik toen echt heerlijk. De tijd thuis alleen met mijn dochter vond ik best wel pittig en vond het prettig toen ook weer wat voor mezelf te hebben.
Op gegeven moment verhuisden we en ging ik ivm nieuwe opvang naar 24 uur verdeeld over 4 dagen.
Nu bij onze tweede ben ik sinds januari weer 24 per week aan het werk. Ik heb een jaar lang thuis gezeten en heb maar heel beperkt wat gedaan (4 tot 8 uur per week), dit kon in goed overleg met mijn werkgever. Wij hadden niet eerder opvang voor onze dochter.
Ik had verwacht dat ik het dit keer weer pittig zou vinden om thuis te zitten met de jongste en de oudste. Maar ik vond het heerlijk. Onze oudste ging al 5 dagen van 9-14 naar de opvang, dus ik had sochtends tijd met de jongste alleen en daarna waren ze beide thuis.
Ik had zoveel rust in mijn hoofd toen ik (vrijwel) niet werkte. En ik vond de de ochtend met mijn jongste gezellig, ook al probeerde ik het huishouden te doen met haar erbij en waren we echt niet de hele tijd aan het spelen samen.
Ik twijfel of ik naar 3 dagen van 6 uur zal gaan ipv 4 dagen van 6 uur. Nadeel is alleen dat beide nu de mogelijkheid hebben om van 7-17 naar de opvang te gaan iedere dag. (We brengen ze nooit zo vroeg en ik haal ze ook niet zo laat op.) Maar als ik minder ga werken, dan kunnen ze waarschijnlijk maar tot max 14 uur blijven. En ik zou juist minder willen werken om weer rust te krijgen in mijn hoofd in de combi werk en huishouden etc. Ik heb het gevoel nu overal weer tijd te kort voor te hebben. En dan kan ik weer een dagje thuis met de jongste doen en hoeft die geen 4 of 5 dagen per week naar de opvang te gaan..
Ik ga het eerst even 2 maanden proberen en kijken of ik weer moet wennen en anders ga ik waarschijnlijk toch minder werken.
3 dagen geleden
Mijn man en ik werken beide 4 dagen, dus 32 uur. Wij hebben 3 kinderen. Sinds de covid periode werk ik wel veel thuis.
Wij hebben 1 dag kinderopvang, 1 dag past mijn moeder bij ons thuis op, 1 dag gaan de kinderen naar mijn schoonouders en dan mijn man en ik beide een doordeweekse dag, en in het weekend lekker allemaal samen. Ik heb absoluut een hele goede band met mijn kinderen. Ik heb niet het idee dat ik iets van ze mis. Ik ben in het weekend en s avonds overigens wel vrijwel altijd thuis. Ik help ook op school als dat kan qua planning.
Ik heb ook een hele fijne baan, en vind het ook belangrijk om aan mijn kinderen te laten zien dat het goed is om hard te werken en op die manier een bijdrage te leveren aan de maatschappij en aan je eigen gezin.
Ik zou niet weten waarom je een slechte moeder zou zijn als je werkt. Ik weet niet hoeveel je partner werkt, maar vind je hem een slechte vader omdat hij werkt? Want als dat voor hem niet geldt zou ik niet weten waarom het voor jou wel zo zou zijn.
Mijn advies zou zijn gewoon proberen, en als je het na een maand of 2 vreselijk vindt kun je eerst altijd nog onbetaald ouderschapsverlof opnemen.
3 dagen geleden
Ik werk 5 dagen en ik ben ook een masteropleiding aan het doen en doe het alleen. Kindje gaat 3 dagen in de week naar de opvang en twee dagen thuis met opa. Dit werkt zo prima voor ons, denk dat dit goed werkt voor ons en gaat niet ten koste van onze band. Ik besteed 100% van mijn vrije tijd met hem.
3 dagen geleden
Mijn man en ik werken allebei 4 dagen en ik denk niet dat wij slechte ouders zijn. Ons kindje gaat drie dagen naar de opvang en hij heeft het daar naar zijn zin. Zelf vind ik de dagen waarop we met z'n drieën samen zijn het leukst, maar mijn mamadag is natuurlijk ook heel gezellig. Ik vind het ook belangrijk dat onze zoon ziet dat wij allebei evenveel voor hem zorgen en werken voor oms gezin. Ik wil hem geen ouderwetse rolpatronen aanleren.
3 dagen geleden
Voor de kinderen werkte ik 40 uur of meer. Na de geboorte van de oudste terug naar 24 uur, na de geboorte van de 2e ben ik na een tijdje naar 16 uur gegaan en ben ook van baan gewisseld. Nu de 3e is geboren werk ik helemaal niet meer, ik weet niet zeker of dit zo blijft.
Mijn man werkt minstens 60 uur en de zorg en het huishouden ligt daardoor grotendeels op mijn schouders.
3 dagen geleden
Ik werkte altijd 4x9 en ben afgelopen jaar 3x9 gaan werken met ouderschapsverlof. Ze gaat twee dagen naar de opvang, ik ben twee dagen met haar en de vrijdag werken mijn man en ik samen thuis en verdelen we de zorg. Eigenlijk vinden we het perfect zo en omdat het financieel kan blijf ik lekker 3 dagen werken totdat ze naar school gaat, ik geniet echt van mijn tijd met haar!
3 dagen geleden
Ik snap jouw verhaal helemaal! Ik worstel hier dus ook mee.
Voor mijn zwangerschap werkte ik op papier 40 uur en in de werkelijkheid soms wel 50 uur. Nu heb ik 1 dag 4 uur betaald ouderschapsverlof en werk ik dus 4x9. Mijn werk is niet gemakkelijk, vergt best veel reistijd en thuis werken, is niet echt optioneel. Ooit dacht ik een mooie carrière te willen en zo ook een goed voorbeeld te zijn. Nu wil ik het liefst veel bij m'n dochter en ons gezin zijn (ik geef ook nog volledig Bv met kolven). Het voelt alsof het niet genoeg is op deze manier en dat ik meer thuis moet zijn.
Minder werken, is financieel lastig. M'n partner werkt onregelmatig waardoor ik soms avonden/nachten/weekenden er alleen voor sta. Ik vind het echt onwijs pittig. Het knaagt bij mij
3 dagen geleden
Reactie op QueenElise93
Ik snap jouw verhaal helemaal! Ik worstel hier dus ook mee.
Voor mijn zwa ...
Wat lastig. Zou het nog een optie zijn om naar 32 uur te gaan? Dus 4x8? Als je ook nog met veel reistijd zit zijn het wel lange dagen. Misschien geeft een uur per dag minder wat meer rust?