17 Reacties

7 uur geleden

Dat hebben ze bij mij ook geconstateerd na 3 maanden, verhoogde suiker. Moest toen meteen met insuline beginnen om de waarde onder de 5.3 te houden, mijn waardes zijn in de ochtend heel erg hoog. En hoe groter de baby wordt hoe meer insuline er moet worden bij gespoten. Heel vervelend dit, voor elke maaltijd moet ik spuiten

7 uur geleden

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Ik hoef gelukkig geen insuline te spuiten maar moet me wel flink streng aan een dieet houden. Weet dat je er echt niks aan kunt doen dat je het nu hebt. Dat komt echt door je hormonen. Iedereen die zwanger is wordt wat ongevoeliger voor insuline. En bij sommigen slaat dat wat te ver door. Vraag vooral nog een gesprek aan bij je zorgverleners, want het is inderdaad nogal wat. Je kunt helaas niks doen aan die nuchtere waardes, dat zijn echt je hormonen dus insuline is dan wel de logische oplossing. Vaak betekent dat wel dat je ook wordt ingeleid met 38 weken. Genoeg om vragen over te stellen aan je zorgverleners.

7 uur geleden

Vooral niet boos zijn op jezelf, voor zover ik weet is het krijgen van zwangerschapsdiabetes vaak gewoon dikke pech, niet iets dat jij zelf fout hebt gedaan of gegeten. Volgens mij is overgewicht een risicofactor, maar dat hoeft echt niet altijd zo te zijn. Eerlijk gezegd lijken jouw bloedsuikerwaarden mij niet extreem zorgwekkend. Ik heb zelf type 2, en mijn streefwaardes liggen tussen de 4 en 7 en dan zijn de artsen heel tevreden, maar misschien zijn deze strenger bij zwangerschapsdiabetes?

6 uur geleden

Wel nog een tip: alle koolhydraten zijn suikers, en die zijn ook veel te vinden in hartig eten! Aanraders zijn volkoren in plaats van witte bloem producten, zoete aardappel ipv gewone aardappel werkt bij mij ook heel goed, zilvervliesrijst etc.

6 uur geleden

Reactie op vasoafhotmailcom

Dat hebben ze bij mij ook geconstateerd na 3 maanden, verhoogde suiker. Moe ...
Pittig hoor, bij elke maaltijd! Ergens denk ik, maar goed dat ik het weet, waardoor ik beter op m'n voeding let. Maar het zorgt ook wel voor stress

6 uur geleden

Reactie op Touria85

Pittig hoor, bij elke maaltijd! Ergens denk ik, maar goed dat ik het weet, ...
Ja ik had in het begin heel veel stress, maar heb het losgelaten naderhand. Want als je stress gaat je bloedsuiker ook omhoog. En bij mij gaan ze 2 weken eerder bij week 38 inleiden vanwege die bloedsuiker.

6 uur geleden

Reactie op sytskeanne

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Ik hoef gelukkig geen insuline te spuiten ...
Ja, dat hoor ik ook, dat je er niet zoveel aan kunt doen. Maar ik schrik wel van mogelijke gevolgen; kans dat je zelf diabetes krijgt na 5 jaar, de baby zelf die verhoogde kans heeft om later diabetes te ontwikkelen, etc. Wordt er beetje verdrietig.

6 uur geleden

Reactie op sennepen

Vooral niet boos zijn op jezelf, voor zover ik weet is het krijgen van zwan ...
Dat klopt, de waardes bij zwangerschapsdiabetes zijn strenger!

6 uur geleden

Reactie op Touria85

Ja, dat hoor ik ook, dat je er niet zoveel aan kunt doen. Maar ik schrik we ...
Ja die kans op diabetes is wel heftig maar gelukkig stukken kleiner als je gezond leeft. En nu je suikers onder controle houden maakt het risico voor je kindje ook kleiner gelukkig.

6 uur geleden

Reactie op Touria85

Ja, dat hoor ik ook, dat je er niet zoveel aan kunt doen. Maar ik schrik we ...
Ja dat sowieso, daarom na de bevalling kan het meteen afnemen die hoge waardes. Of je kan net goed pech hebben dat het blijvend is. Ik wens je heel veel succes tijdens je zwangerschap niet stressen. Ik heb gelukkig nog maar een 7 weken te gaan dan ben ik hopelijk af van de insuline

6 uur geleden

Reactie op sennepen

Wel nog een tip: alle koolhydraten zijn suikers, en die zijn ook veel te vi ...
Thx! Dat heb ik ook gemerkt. In de eerste week dat ik ging prikken heb ik bewust niet echt iets aangepast aan m'n dieet, gewoon om te begrijpen waar ik mogelijk op reageer. En indd het verschil tussen witte of volkoren pasta en zoete VS normale Aardappelen zag ik wel terug in mn waardes.

6 uur geleden

Reactie op Touria85

Thx! Dat heb ik ook gemerkt. In de eerste week dat ik ging prikken heb ik ...
Ik kan het boek glucose revolutie in praktijk aanraden. Die gaan iets dieper in op wat je kan doen om je glucose stabiel te houden en pieken te voorkomen. Wellicht dat je het dan alsnog met voeding/aanpassingen onder controle kan krijgen…

6 uur geleden

Reactie op vasoafhotmailcom

Ja ik had in het begin heel veel stress, maar heb het losgelaten naderhand. ...
Ik heb morgen toevallig m'n groeiecho en gesprek met gynaecoloog, dus dan weet ik ook of de kleine nog op gewicht is of inmiddels te zwaar. Bij 26 weken was ie nog netjes binnen de curve. En zal meteen vragen hoe dat zit met eerder inleiden. Wanneer is daar echt sprake van. Zal afhangen hoeveel de baby boven de groeicurve zit, lijkt mij? Heb morgen gesprek met verpleegkundige diëtist over m'n waardes en het spuiten. Ik hoop dat ik dan wat beter beeld heb van hoe ernstig de situatie is. Of dat er wel heel snel naar insuline spuiten wordt gegrepen

6 uur geleden

Reactie op Touria85

Ik heb morgen toevallig m'n groeiecho en gesprek met gynaecoloog, dus dan w ...
Nee het inleiden hangt niet alleen af van of de baby te groot is. Dat hangt echt samen met wel of niet insuline gebruiken. Er is mogelijk een hoger risico voor de baby in de buik om te overlijden Na die termijn. Maar de gynaecoloog kent natuurlijk veel beter je persoonlijke situatie. https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/thuisarts-nl15177/

2 uur geleden

Hier precies hetzelfde. Mijn waardes overdag zijn prima alleen nuchter is tie iets te hoog en soms net aan goed. Ze willen mij ook inleiden met 38 weken maar wil zelf door tot 39 wkn. Ze gaan dan wel vanaf 38 wkn elke dag een hartfilmpje maken om te kijken of het veilig is.

2 uur geleden

Helaas kan je weinig er aan doen dat je zwangerschap diabetes hebt. Dus probeer niet boos te zijn op jezelf. Mijn nuchtere waardes zijn ook niet goed. En daarom spuit ik middelangwerkende insuline voor het slapen gaan. Ben nu 31 weken zwanger. Wat ik merkt is dat je ook steeds minder gevoelig word voor insuline. Dus aan het begin spuit je weinig en hoe langer je zwanger bent hoe meer je gaat spuiten. Misschien dat ze daarom zo snel naar insuline grijpen.....? Rond 36 weken kan je gevoeligheid weer beter worden en kan je waarschijnlijk minder spuiten. Mijn kleine groeit netjes. Advies is om nog twee keer per week 4 x per dag met een prikpen je glucose te controleren. Toch blijft ik elke dag mijn nuchtere waarde en avondmaal prikken. Vind ik fijn voor het bijsturen. Probeer het te accepteren. Het is niet leuk, maar je kan het ook niet veranderen. Zoals je leest in deze topic ben je niet alleen. Hopelijk kunnen ze je morgen gerust stellen en goed inlichten.

één uur geleden

Heel herkenbaar je verhaal Touria! Het niet snoepen, gezond eten etc! Het is echt je alvleesklier die anders werkt tijdens je zwangerschap dus hoe goed je je best ook doet, hier heb je geen invloed op! Waar ik achter kwam was dat slecht slapen(wakker liggen, jongste die om 5 uur wakker is) bepaalde hoe hoog m’n nuchtere waardes waren. Soms prikte ik meteen om 5 uur in de ochtend en dan zat ik ook “hoog”. Ik kan nu iets langer uitslapen waardoor ik ook later prik en dit helpt. Ik zit nu vaak onder de 5. Terwijl ik dit weken niet heb gehad. Na overleg met het ziekenhuis(internist, diabetes verpleegkundige en de gynaecoloog), ben ik sinds twee weken weer terug naar de vk! Mede ook door de groeiecho, baby zat op/onder de groeicurve. Bij mij begonnen ze ook over insuline. Ik kreeg er nog meer stress van. Ik werk nu halve dagen en ga na volgende week met 34 weken met verlof. Dit moet voor jou wel haalbaar z’n natuurlijk op je werk. Doordat ik aangaf minder te gaan werken, gaf de internist aan dat ze het nog een week gingen monitoren en als m’n nuchtere waardes beter waren, dan hoefde ik geen insuline te gaan spuiten. Ik mag nu 2x per week dagcurves prikken. De hele situatie is echt pittig!! Heb vaak moeten huilen hierom. Herken ook helemaal je boosheid maar niet wetend op wie. Ik had op een gegeven moment wel met 5 professionals te maken. Niet te doen! Kijk of je een uur later nuchter kunt prikken en meer rust kunt pakken. Want stressen hierom kan ook bepalend zijn voor je nuchtere waardes. Slaap je verder goed? Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Weet dat je niet de enige bent!! Liefs