20 Reacties
vorig jaar
Ik heb er eentje gevonden op de weg naar mijn werk. Het is niet in de buurt maar ik moet in ieder geval niet omrijden. Ik had opvang nodig vanaf juni 2025 maar heb er ook pas eentje vrij gevonden vanaf november 2025 dus lang leven de grootouders!
vorig jaar
Ik heb al een zoontje, waarbij ik 8 maanden mee ben thuis geweest. Ik vond het echt geen leuke tijd en voelde me geïsoleerd. We vonden toen ook geen crèche.
1,5 jaar geleden heb ik me op de wachtlijst gezet voor ons tweede kindje. Ik had een plaats vanaf januari 2025, maar aangezien ik dan pas beval, gaat ons kindje in april naar de crèche.
vorig jaar
Wij wisten ook dat dit een groot probleem was door familie die ook een creche zochten voor januari en overal in haar buurt was er enkel plek vanaf april. Dus hebben we besloten voor ik 12 weken was al een creche te zoeken.
Ze hebben ook al plaats in januari maar ons zoontje gaat pas naar de creche in april.
vorig jaar
Van welke regio ben je? Zelf ben ik van regio Brussel en sinds we 5 weken zwanger waren hebben we ons meteen ingeschreven in de Nederlandse crèches. Sinds kort ook in de Franstalige crèches. Helaas duurt het wel even vooraleer we enige reactie krijgen. We hebben mogelijks een back-up plan maar hopen alsnog op een reactie en een plaatsje.
vorig jaar
Hier ook dat probleem .. door de nieuwe voorrangsregels komen wij gewoon weg niet in aanmerking 😓 ik werk parttime en mijn partner voltijds en samen komen wij niet aan 4/5 dus worden we afgekeurd .. ik werk zelf in de voor en naschoolse opvang en heb geen recht op opvang moet wel ander land kinderen opvangen maar zelf trek uwe plan maar 🤨
vorig jaar
In de regio Gent is er een systeem waarbij je maximaal 5 voorkeuren kan opgeven , en hieruit wordt dan voor jou een keuze gemaakt. Wij gaven 4 crèches op en ondertussen kregen we reeds van 3 een negatieve respons..
Er is totaal geen transparantie, geen idee of ze met een wachtlijst werken of dat er op een later tijdstip wel plaats zou zijn..
Wij werken allebei als zelfstandige (geen mogelijkheid tot borstvoedingsverlof of ouderschapsverlof) en de moed begint mij serieus in de schoenen te zakken.. 😣
vorig jaar
Het is echt niet oké eigenlijk hoe moeilijk dit is. Dit is één van de belangrijkste dingen ivm gendergelijkheid. Zelf ben ik van regio Brussel en hier is er ook een gecentraliseerd systeem waar je vijf crèches moet kiezen en dan hopelijk van eentje positief antwoord krijgt. Ik heb ook al van veel mensen gehoord dat dit problemen geeft en dat ze niks vinden. Heel erg stresserend is het!
vorig jaar
Reactie op Emmyyy
In de regio Gent is er een systeem waarbij je maximaal 5 voorkeuren kan opg ...
Hier ook, we hebben al beslist dat ik een deel ouderschapsverlof opneem en hebben de datum in de aanvraag verlaat. Ik heb 5 negatieve responsen gekregen van stad Gent, hopend nu op positieve 🤞🏻. Echt niet oké die onzekerheid
vorig jaar
Hier plaats vanaf juli 2025 bij de onthaalmoeder van de 2 andere kinderen wel maar 2 dagen in de week hebben er eigenlijk 3 nodig, en dan hadden we geluk omdat er iemand was afgevallen, anders was het pas. November 2025, Vanaf november 2025 gaan we naar 3 dagen in de week. Dus hebben dit meteen aangenomen. Wij gaan het oplossen met oudersverlof dat papa gaan nemen, ik ben zelf al 1 dagen thuis en 1 dag grootouders, maar het is echt vreselijk op een opvang te vinden.
vorig jaar
Reactie op inoue
Ja inderdaad. Heb jij al toevallig reactie gehad? Wij hebben onze aanvraag ...
Nee. Bij ons stond dat je pas zeven maanden vóór de aangevraagde datum van opvang antwoord krijgt. Dat geeft echt stress want als je dan een negatief antwoord hebt, is het heel krap om nog een andere oplossing te vinden.
vorig jaar
Reactie op Anonie.
Hier ook, we hebben al beslist dat ik een deel ouderschapsverlof opneem en ...
Ja wij zouden op 2 wachtlijsten staan (telefonisch contact opgenomen met kinderopvang dienst Gent), maar ja zoveel ben je daar ook niet mee.. we hebben onze aanvraag ook wat aangepast, hopelijk meer succes nu 🙏 ik duim !
vorig jaar
Reactie op Anonie.
Hier ook, we hebben al beslist dat ik een deel ouderschapsverlof opneem en ...
Ik heb ondertussen zelf nog verschillende crèches opgebeld en op deze manier nu 1 vlak bij mijn werk gevonden (van Helan). Zij doen ook mee met het systeem van Gent maar zij lieten mij weten dat zij die aanvragen zelf niet bekijken omdat er te veel vraag is van buitenaf…. Ook fijn om te weten.. Alleszins veel succes nog, maar als ik van jou was zou ik ook nog wat proactief beginnen rondbellen!