11 Reacties

9 dagen geleden

Hier zeggen ze dat is dat mag doen in overleg met je verloskundige.

9 dagen geleden

Ik heb gister toevallig een bv cursus gehad en daarbij zei ze dat je vanaf 37 weken mag/ kan gaan handkolven. Ze zei daarbij wel dat het weeën/harde buiken kan opwekken dus je daar wel voorzichtig mee moet zijn. Qua voorraad ligt het denk ik aan je eigen productie…

9 dagen geleden

Waarom zou je dat willen doen? Heb je een specifieke reden?

9 dagen geleden

Ik ben het aspect van kolven voor de geboorte ook nu een paar keer tegengekomen, maar ik snap de beweegredenen niet goed waarom men het doet. Kun je dat uitleggen? Loop je er bijv niet deels het risico mee dat je al je lichaam het signaal geeft voor de volledige melk productie zodat je geen colustrum 'live' meer geven als de baby geboren is?

9 dagen geleden

Reactie op Minea

Ik ben het aspect van kolven voor de geboorte ook nu een paar keer tegengek ...
Meestal geven ze dit advies als je bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes hebt. Of in mijn geval omdat de borstvoeding bij de eerste helemaal niet opgang is gekomen

9 dagen geleden

Het kan handig zijn als er een keizersnede gepland is bijvoorbeeld. Maar bij een ongecompliceerde zwangerschap zou ik zelf de moeite niet doen. Bij de beste vrouwen gaat de borstvoeding gewoon goed. En als je het wel wilt doen altijd overleggen met de verloskundige.

4 dagen geleden

Bij ons werd gezegd dat er ook vrouwen zijn die nog borstvoeding geven tijdens de zwangerschap van het vorige kind, dus dat het eigenlijk geen kwaad kan. Vooral handig voor jezelf ook om te weten hoe het werkt, zodat niet alles nieuw is na de geboorte.

4 dagen geleden

Lactatiekundige die ik vorige zwangerschap raadde af dit te doen voor 37 weken. Ik kon het vanaf dan gaan proberen ivm ingetrokken tepel; kon ik vast oefenen en het wat soepeler maken. Ben bij 37+5 1x begonnen, die dag braken mn vliezen en is mn zoontje geboren.. Toeval of niet, maar zou t zeker eerst overleggen met een lactatiekundige.

3 dagen geleden

Mij werd bij de vorige keer aangeraden om het handkolven vanaf 37 weken te proberen, het op te vangen en te verzamelen in medische spuiten met een dop. Dat dan labelen en invriezen. Ze gebruiken dit dan in het ziekenhuis als er complicaties zijn. Ik heb het geprobeerd zonder succes, dus had niks mee. Had wel van toepassing geweest aangezien ik naar de OK moest en mn dochter pas een paar uur later weer in mn armen had. Ik denk dat ik het nu weer ga proberen en hoop dat het nu wel lukt.

2 dagen geleden

Waarom zou je gaan kolven van te voren? Ze zeggen dat het alleen nodig als als je diabetes hebt en die kindjes krijgen vaak kunstvoeding om bij te voeden. Ook is het zo dat het bij de meeste niet lukt omdat ke normaal melk gaat aanmaken zodra je placenta eruit is. Zelf heb ik het geprobeerd vanaf 35 weken op advies en kwam helaas niks uit.

2 dagen geleden

Bij mijn 1e keizersnede kwam de borstvoeding ook wat moeilijk op gang in de 1e week, en moest ik 1 week kolven en nog extra kunstvoeding geven. Dus ik kan begrijpen dat dit een optie kan bieden. Zelf ben ik het niet van plan. Ik ga er weer vanuit dat ik de 1e week kan kolven en bijvoeden wat ik prima vind😊 (weer keizersnede gepland nu) Maar je zou het idd kunnen overleggen met de deskundigen