17 Reacties
vorig jaar
Je hoeft het geboortekaartje toch ook niet direct te versturen? Wij hebben het kaartje pas na een week verstuurd en in de eerste week alleen directe familie: ouders, broers/zussen. Het bezoek kun je vervolgens zelf inplannen. Dus als jij mensen pas in week 3 of 4 wil zien. Geef je aan dat de rest vol zit (dat het vol zit met knuffelen met je kind en tijd voor jezelf hoefen zij niet te weten haha).
vorig jaar
Reactie op Meikevd
Je hoeft het geboortekaartje toch ook niet direct te versturen? Wij hebben ...
Hele slimme! Niet eens overna gedacht.. dankjewel voor de reactie! Denk ook niet dat wij hoeveel we ook van ze houden, niet op de directe familie zitten te wachten tijdens de kraamweek. Hoe ga je dat toch uitleggen 🫣
vorig jaar
Hi,
Wij hebben het geboortekaartje pas na 10 dagen op de post gedaan en in de 1e dagen alleen ouders en zussen laten komen. Wat een rustig beginnetje was dit zeg, heerlijk. Op het kaartje stond de datum en de locatie voor de babyborrel, die hielden wij toen ons zoontje ruim 4 weken was. Ik kan dit iedereen aanraden.🫶🍀
vorig jaar
Ik had een gesprek over dit onderwerp met mijn moeder.. ze begreep me helemaal maar moest wel nog even zeggen “maar ik kom wel meteen hoor” 😂😭. Ze begon ook al dat als de kraamhulp weg is ze wel een paar dagen wil komen helpen. Allemaal goed bedoeld maar ik vind het veel te veel.
Mijn vriend en ik praten er veel over en als mijn gevoel zo sterk blijft (ik twijfel ook of ik überhaupt de naaste familie direct op bezoek wil) dan gaan wij hier toch iets voor bedenken. Of een heel vluchtig bezoek oid. Maar belangrijk om je gevoelens hierin te volgen en serieus te nemen.
vorig jaar
Bij een eerste komt er waarschijnlijk veel visite. Wij waren er zoet mee tot de baby 3 maanden oud was. Bij de 2e was het al een stuk minder. Nu bij de 3e vast nog minder. Je kunt een kraamfeest geven na een aantal weken. Dan heb je het in 1x gehad. Je kunt ook het kaartje na de eerste week versturen zoals al is gezegd. En sowieso zou ik mensen contact op laten nemen voor een afspraak. Dan kies je zelf wanneer ze komen komen. Ik zou nooit meer dan 1x per dag visite doen. En zet mensen gerust de deur uit na een uur.
vorig jaar
De eerste paar dagen is het heel normaal dat alleen je directe familie, gezin, komt. Ander bezoek is heel makkelijk buiten die week te sturen, denk dat weinig mensen daar raar van op kijken.
Met ouders, broers of zussen zou ik dit vooraf wel bespreekbaar maken, om gedoe ik de kraanwerk te voorkomen.
Je kunt evt ook aangeven dat je eerst zelf lekker in jullie bubbel willen genieten met de kleine en zij welkom zijn als jullie hier aan toe zijn en dan uiteraard als eerste mogen komen.
Of bespreek het met de kraamzorg en laat ze juist komen als die er is, dat ze mee de tijd kan bewaken die je bijv. voor een bezoek afspreekt met je ouders.
Na twee kleintjes moet ik eerlijk zeggen dat het ook wel heel afhankelijk is hoe de bevalling is gegaan, het herstel verloopt en de de baby het de eerste dagen doet. Dit weet je vooraf allemaal niet, maar is heel bepalend voor waar je behoefte ligt.
vorig jaar
Ik weet niet meer wat wij gezegd hebben, maar wij hebben het de eerste week gedaan zonder echte visite. onze ouders zijn in het ziekenhuis kort komen kijken en zijn toen we na een dag thuis waren ook wel soms geweest, maar dat was dan heel kort (kwartier) of ze combineerden het met een klusje of spullen die ze kwamen brengen.
Onze dochter is de eerste week ook alleen vastgehouden door ons en zorgpersoneel (kinderarts, verpleegsters, verloskundige, kraamverzorgster etc). Was heerlijk zo die rust.
Na een week hebben we de afspraken met directe familie gepland (iedere dag 1 bezoek en soms een rustdag) en dat werkte prima. Familie van mijn man vond dit sowieso geen probleem, omdat ze verder moesten rijden en dan na een week ook echt wat langer konden komen en wij beter een tijd van te voren konden aangeven waar ze rekening mee konden houden, zodat ze de grootste kans hadden dat onze dochter ook even wakker zou zijn.
Verder ook geen echte opmerkingen gehad. Als mensen de eerste week vroegen of ze onze dochter mochten vasthouden/bezoeken gaven we gewoon dat we dat liever nog zelf deden of dat ze sliep en we haar wilden laten slapen. Was voor iedereen prima.
Heerlijke rustige eerste week gehad toen. En daarna vond ik het ook heerlijk om iedere dag weer wat mensen te zien en zo weer een beetje de echte wereld in te komen :p
vorig jaar
Reactie op JantineG
Ik weet niet meer wat wij gezegd hebben, maar wij hebben het de eerste week ...
We hebben het geboortekaartje overigens ook later verstuurd, waardoor veel mensen dachten dat we rust wilden hebben. Maar dit kwam meer omdat we hem nog niet helemaal af hadden en onze dochter al geboren werd, haha. We dachten nog wel een week of anderhalve week de tijd te hebben, maar met 37+3 begon de bevalling en met 37+5 kwam er nog een proefdruk waar we uit moesten kiezen. Dus lukte ons niet om het eerder te versturen :p
vorig jaar
Wij krijgen een tweeling, en willen de eerste 3 weken geen kraambezoek behalve de directe familie. Als ik mensen spreek over de zwangerschap dan zeg ik dit vaak alvast. Het voordeel is dat veel mensen het ook echt heftig vinden dat we een tweeling krijgen, dus dat ze wel begrijpen dat we grenzen stellen. Ik verwacht sowieso geen onverwachts kraambezoek, aanwaaien is in ons netwerk niet gebruikelijk.
Op ons geboortekaartje staat: Wil je graag op kraambezoek komen? Stuur (naam vriend) een appje, dan laten wij weten wanneer we er klaar voor zijn.
vorig jaar
Reactie op karlideb
Ik had een gesprek over dit onderwerp met mijn moeder.. ze begreep me helem ...
Jaa ik heb dit ook met mijn moeder besproken, ze is op het moment dat ik ‘moet’ bevallen niet in Nederland. Heb ook gezegd hoeft voor mij geen ticket speciaal eerder naar huis te boeken… gelukkig respecteerde ze dit want eerst was ze van mening dat ze ook geen kraambezoek was maar oma…
vorig jaar
Bedenk goed wat je wilt. Bij nummer 1 hebben wij ons erop verkeken. In week 1 -met minimale kraamhulp- 12 keer kraamvisite ... vrienden die van verder kwamen en 3 uur bleven hangen, mensen die koffie boven je kind willen drinken.. vreselijk! Wij kiezen daarom na 1 maand voor een kraamborrel en alleen directe familie en mijn beste vriendin eerder! Maar nooit meer zoals de vorige keer!
vorig jaar
Wij hadden echt de geboortekaartjes zo snel mogelijk verstuurd.
De eerste week was pap non stop thuis en de kraamzorg er volledig
Maar op felicitaties na, bleef het stil. Iedereen was mega afwachtend, terwijl ik me super goed voelde en aan iedereen mijn baby wilde showen.
Wij zijn dus zelf mensen gaan uitnodigen.
Ik zou dus gewoon de geboortekaartjes wat later versturen.
Of toch een babyborrel, maar dat is meestal voor de genodigden echt niet leuk.