21 Reacties

21 dagen geleden

Hey Ik snap je teleurstelling. Bij mijn eerste kreeg ik een spoedkeizersnede. De ruggenprik vond ik erg meevallen. Het herstel ook. Je baby mag je gewoon tillen en na 3 dagen kon ik het aankleden en verschonen ook zelf. Het in bad doen was wel wat lastiger. Op geleide van pijn kon ik best snel alweer het een en ander. Koken en een blokje wandelen ging na een dikke week wel weer. De pijn na de tijd viel me heel erg mee. Alleen hoesten en niezen is verre van prettig. Deze keer kies ik voor een geplande keizersnede mede omdat het herstel me vorige keer echt meegevallen is.

21 dagen geleden

Oh die ruggeprik voel je haast niet. In ieder geval dat is mijn ervaring. Je mag prima je baby oppakken en aankleden. Maar de eerste dag na de operatie vind ik dat wel heel zwaar. Mijn energie is na de ks wel echt 0. Het neemt heel veel van je lichaam. Ik zou na een week dat niet kunnen maar wie weet heeft een ander andere ervaring. Je mag alles, wat je lichaam toe laat alleen niet meer tillen dan je baby zwaar is. Niet zwaar werk als stofzuigen, dweilen. Ik krijg in januari mijn 5e ks als je nog meer vragen hebt ben je welkom hoor!

21 dagen geleden

Ik heb geen ervaring met een keizersnede maar wel met een ruggenprik. Ik zag daar ook tegenop, en ook tegen het infuus prikken. Maar beide amper gevoeld. Het wordt goed verdoofd.

21 dagen geleden

Oh wat ben ik blij met jullie ervaringen.. dankjulliewel! Dit neemt al wat zorgen weg. Ik snap dat het voor iedereen anders is. De pijnervaring, vermoeidheid, alles. Ik denk er niet licht over. Maar.. dit neemt denk ik wel mijn allergrootste zorgen weg. Ik vind het lastig om de zorg voor de kinderen aan anderen over te laten. Of om continue mensen over de vloer te hebben die niet mijn man of mijn kinderen zijn. Dat zou mij enorm uitputten. Dus mijn grootste "angst" was om bijna 24/7 iemand om me heen te moeten hebben om te helpen met oudste naar school brengen en de zorg voor de peuter en baby. Maar als ik lees dat je kleine dingen wel zelf mag doen dan scheelt dat al heel veel...

21 dagen geleden

Reactie op mrs-moestuin

Oh wat ben ik blij met jullie ervaringen.. dankjulliewel! Dit neemt al wat ...
Maar misschien kun je wel alvast kijken of je man wat langer vrij kan zijn na de bevalling? Dan kun jij goed je rust pakken.

21 dagen geleden

De ruggenprik valt écht mee. De artsen en iedereen op de OK maakt er een “feestje” van. Iedereen is daar voor jou / jullie. Ik heb een hele fijne ervaring gehad. Het herstel is inderdaad voor iedereen anders, maar hét advies dat ik vorige keer niet heb opgevolgd (en mijn herstel duurde daardoor kei lang); neem in godsnaam RUST. Luister goed naar je lijf en je koppie en ga slapen, rusten enz. Als je dat nodig hebt. Zorg voor een netwerkje (man, moeder, zus, vriendin) die dingen van je kunnen overnemen als dat nodig is en de kraam er niet meer is. Je energielevel is na KS waarschijnlijk echt -10. Duurt gewoon even voor je er weer bent.

21 dagen geleden

Hoi, ik hoor verschillende verhalen. De ene is zo hersteld van een keizersnee en de ander niet. Ik had een spoedkeizersnede en ze deden de ruggenprik in een wee dus ik heb niks gevoeld. Herstel duurde bij mij wel eventjes. Ik vond het ook moeilijk om los te laten, daardoor deed ik veelste veel en duurde het herstel veel langer. Ik krijg nu een geplande keizersnee. Ben ook benieuwd of de ruggenprik pijn doet maar weet wel dat ik andere mensen meer toe laat om te helpen.

21 dagen geleden

Hi, ik had geen geplande of spoed keizersnede maar vanwege vroegtijdig gebroken vliezen en dwarsliggend met uitgezakte navelstreng had ik geen andere optie dan keizersnede. Daardoor had ik me niet voorbereid op een kz en vond ik alles tegenvallen. Maar ik heb geen vergelijking met een vaginale bevalling…. Ik vond de mobiliteit tegenvallen, het gevoel in je buik, eromheen is gewoon echt heel lang ‘verdoofd gevoel’. Je mag 6 weken niet autorijden, en met draagzak na een aantal weken ging mn litteken prikken. Daarna ook nog last gehad van tintelingen in benen, kwam van de ruggenprik ( maar dit was pas na maanden). Zelf nu onderzoek gedaan naar herstel van kz en behandel ikzelf ook littekens van keizersnede omdat veel vrouwen toch pas na 6+ mnd vage klachten krijgen die te herleiden kunenne zijn naar de keizersnede. Bij mij viel vooral de nazorg van het ziekenhuis tegen en mocht je klachten krijgen, waar je dan naartoe kan gaan. Niet om je bang te maken, dingen lopen zoals ze lopen, maar ikzelf vind wel dat het onderschat wordt wat voor een impact zo’n toch wel zware operatie kan hebben. Fysiek en mentaal. De katheter vond ik pijnloos en de ruggenprik zetten is niet prettig, maar heb ik niet als pijnlijk ervaren. Goed blijven ontspannen. Ik had wel langer last van de uitwerking, 22.44u is mijn dochter geboren , ze zeiden na 3u weer dat ik het gevoel in mn benen zou terughebben, maar bij mij duurde dat 6-8u. Ben ook wel gevoelig voor verdovingen, die duren bij mij altijd langer. Vond dat niet prettig, dat ik ze dus zo lang niet kon gebruiken en dus ook m’n dochter niet zelf kon pakken, verschonen etc

21 dagen geleden

Hierboven al genoeg ervaringen over de keizersnede. Ik wil even iets delen over het fistel gedeelte van je verhaal. Bij mij is tijdens mijn vorige zwangerschap een fistel bij me vastgesteld (gewoon spontaan gekomen, geen specifieke oorzaak). Ze wouden toen niet opereren omdat ik zwanger was. De chirurg die ging opereren en mijn gynaecoloog gaven aan dat ik gewoon vaginaal kon bevallen. Het is uiteindelijk op een spoedkeizersnede uitgedraaid, maar dat had andere redenen dan die fistel. Na mijn bevalling ben ik dan aan mijn fistel geopereerd, het herstel daarvan vond ik echt heel goed meevallen (vooral in vergelijking met die keizersnede ook al ben ik daar ook vlot van hersteld). Wie heeft bij jou nu plots gezegd dat je via keizersnede zou moeten?

21 dagen geleden

Hier ook goede ervaring met een geplande keizersnede. Het is zeker een aanslag op je lichaam. Ik zou zo lang mogelijk lekker blijven bewegen, mijn mening is dat dat zeker helpt bij het herstel. Ruggenprik heb ik niks van gevoeld, katheter vond ik wel ff vervelend. De eerste dag in het ziekenhuis kun je vrij weinig 🤭 wees daar maar op voorbereid. In de 1e week kun je idd het een en andere zelf al weer doen in huis, maar je mag niet zwaarder tillen dan je baby. Uiteraard mag je die wel zelf aankleden/verschonen etc, als dat lukt. Ik liep op de 7e dag een blokje rond in onze straat. ligt eraan hoe ver school lopen is. Maar het is zeker nog geen pretje om een eindje te lopen. Die weken erna gaan prima. Met 6 weken kon ik mijn sport weer oppakken. En heb nooit last gehad van mijn litteken. Het ligt er echt aan per persoon. Ik heb ook wel verhalen gehoord waarbij het herstel veel langer duurde.

20 dagen geleden

Reactie op sytskeanne

Maar misschien kun je wel alvast kijken of je man wat langer vrij kan zijn ...
Op dit moment komt het eventjes goed uit.. hij is werkzoekende! 😁 en.. ook al is het moeilijk; ik probeeeeer niet op de zaken vooruit te lopen. Wie weet dat "straks" MDL en gyn samen besluiten dat ik toch vaginaal mag bevallen...

20 dagen geleden

Reactie op mama-anna

De ruggenprik valt écht mee. De artsen en iedereen op de OK maakt er een “f ...
Das wel een goede ja :) ook om ervoor te zorgen dat mijn man niet overbelast raakt ❤

20 dagen geleden

Reactie op LJ

Hi, ik had geen geplande of spoed keizersnede maar vanwege vroegtijdig gebr ...
Dankjewel voor het delen van je verhaal... heftig om te lezen dat jij juist de andere kant hebt ervaren ervan. Ik ga er zeker niet aan voorbij dat het pittig is of kan zijn, maar neem alle ervaringen ten harte om een beter beeld te vormen. Mijn beeld ervan was gebasseerd op de keizersnede verhalen van mijn schoonmoeder van 43 jaar terug, dat is gewoon ook niet meer te vergelijken.

20 dagen geleden

Reactie op zowelkom2023

Hierboven al genoeg ervaringen over de keizersnede. Ik wil even iets dele ...
Hey hey! Mijn fistel heeft te maken met de ziekte van Crohn. Ik vermoed dat de fistel een jaar geleden ontdekt is toen ik mijn darmonderzoek had (voor het eerst weer in 10 jaar). De MDL arts belde afgelopen week voor de gewone controle afspraak en ik vertelde hem dat ik vanuit de gyn en vanuit de verloskundepraktijk groen licht had gekregen om niet medisch te worden verklaard. Dat ik gewoon bij de praktijk mocht blijven. Kindje groeit supergoed en ik heb geen klachten wbt Crohn. Toen vertelde hij dat hij het daar niet helemaaal mee eens was, vanwege de fistel. Ik wist niet eens dat ik dat had, totdat ik later mijn dossier ging lezen. Ook vertelde hij dat normaal gesproken een ks de normale gang van zaken is bij een fistel omdat dat het veiligst is. Ik zou o.a. incontinent kunnen worden voor de rest van mijn leven. Hij zou gaan uitzoeken of hij kon achterhalen of dat ik de fistel al had bij mijn eerdere bevallingen. Die bevindingen meenemen naar het gesprek met de gyn. Mogelijk volgt er nog een inwendig onderzoek. Dus we zullen zien....

20 dagen geleden

Reactie op PinkPowny

Hier ook goede ervaring met een geplande keizersnede. Het is zeker een aan ...
Ook jij dankjewel voor je verhaal! Het geeft me een beter beeld van wat mij te wachten KAN staan. Ondanks dat ik ook een negatievere ervaring lees, ia die ervaring ook niet zo gitzwart als dat ik zelf voor ogen had. We zullen zien of het uiteindelijk op een keizersnede uitloopt of dat het alsnog vaginale bevalling mag zijn :)

20 dagen geleden

Ik zit momenteel in dezelfde soort situatie. Ooit een fistel gehad door crohn,, geopereerd en is nu niet meer actief. Mdl en chirurg zeggen dat vaginaal bevallen oke is, maar wel extra risico op incontinentie. De gynaecoloog weet het nog niet zo zeker.. over 2 weken gaan we kijken naar een plan hiervoor. Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt!

20 dagen geleden

Reactie op mrs-moestuin

Dankjewel voor het delen van je verhaal... heftig om te lezen dat jij juist ...
Het was vooral het emotionele vlak ook en ik was totaal niet voorbereid. Sterker; dat was m’n grootste angst, en dan zit je er ineens middenin. Nu bereid ik me erop voor, want wil met ‘elk’ scenario rekening houden. Lees je gewoon in, vraag wat extra hulp de eerste periode, en mocht het uiteindelijk wel een kz voor je worden, ga aan de slag met je litteken. Alleen al voelen, aanraken en daarna lichtjes masseren kan misschien wel al een mega verschil maken. En inderdaad neem je RUST! We leven in 1 van de meest veilige landen op de wereld, dus weet dat je in goede handen bent! Succes en sterkte met alle onderzoeken etc 💖

20 dagen geleden

Reactie op mrs-moestuin

Hey hey! Mijn fistel heeft te maken met de ziekte van Crohn. Ik vermoed dat ...
Ik moet bij mij wel zeggen dat ik een jonge chirurg had die meteen vroeg of ik na het eerste kindje nog een zwangerschapswens had en toen ik “ja, maar heb al een keizersnede gehad, dus als het nodig is volgens u dan kies ik daar weer voor” zei, zei de chirurg meteen dat de wetenschap van eenmaal een keizersnede altijd een keizersnede toch wel al even achterhaald is en dat, tenzij er andere medische indicaties zijn, die fistel geen reden zou mogen zijn. Het doel van de operatie was natuurlijk ook om incontinentie te vermijden, dit blijft ook wel in mijn achterhoofd spelen moest ik nu vaginaal bevallen. Ik bespreek het binnen enkele weken sowieso eens met mijn gynaecoloog en vraag eventueel weer een consult met de chirurg aan om te bespreken hoe die de kans op succesvol vaginaal bevallen nu inschat. Fijn dat jouw arts gaat proberen achterhalen of je die fistel al had of niet. Misschien heeft de positie en de grootte van de fistel ook een invloed op of je vaginaal zou kunnen bevallen? (Want uit je bericht leid ik af dat dat wel je wens is?)

20 dagen geleden

Reactie op Natashaaaa

Ik zit momenteel in dezelfde soort situatie. Ooit een fistel gehad door cro ...
The same. Ik ben meerdere keren geopereerd aan een fistel maar bij mij was er gelijk sprake van een keizersnede. Nooit over iets anders gesproken. Bij alle gesprekken, zowel mdl als gynaecoloog was het gelijk keizersnede. En ik vind het ook helemaal prima. Misschien hangt het ook af van de plek waar geopereerd is, hoe je ziekteverloop is etc?

18 dagen geleden

Ja.. geen idee hoe dat precies zit. Verdere info zou ik horen via de gyn. Ik heb wel mijn bevallingswensen, maar ik ga uiteraard wel mee in wat het beste is voor mij en het kindje. Dat vooropgesteld. De verhalen hier hebben mij wel gerustgesteld :)