26 Reacties

7 maanden geleden

Hier doen we fruit ochtend groente avond

7 maanden geleden

Onze kinderarts zegt dat het niets uit maakt. Starten met groenten is inderdaad achterhaald. En juist met wat zoetere zachtere smaken en door elkaar starten wss nu het advies. Wij zijn dus gestart met appel perzik dat 3 dagen. Daarna 3 dagen wortel

7 maanden geleden

Reactie op M_1986

Onze kinderarts zegt dat het niets uit maakt. Starten met groenten is inder ...
Ik heb ook van 2 kinderdiëtisten gehoord dat het achterhaald is en dat je vooral zoveel mogelijk verschillende smaken moet aanbieden. Meerdere dagen hetzelfde hoeft dus ook niet.

7 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Ik heb ook van 2 kinderdiëtisten gehoord dat het achterhaald is en dat je v ...
Dat zei ze hier niet. Wel dat je ook groente en fruit gewoon op 1 dag mocht aanbieden.

7 maanden geleden

Wij volgen mama roos haar schema, ik ga heel goed op schema’s 😋 dus de eerste 30 dagen verschillende groenten, eerst steeds 3 dagen dezelfde, dan ietsje vaker wisselen. En daarna in de ochtend een fruithapje en in de avond groenten.

7 maanden geleden

Reactie op M_1986

Dat zei ze hier niet. Wel dat je ook groente en fruit gewoon op 1 dag mocht ...
Ach het verandert ook bij ieder kind weer. Ik zou ze vooral kennis laten maken met veel verschillende smaken. En als ze 2 worden (of 1,5 al) gaan ze toch lastiger eten.

7 maanden geleden

Hier ook met wortel begonnen maar die leek niet in de smaak te vallen. Inmiddels boontjes, zoete aardappel en vandaag voor het eerst broccoli gehad. Ging er allemaal goed in. Wil van de week wortels nog eens proberen. Ik heb het idee dat het gezicht van de wortels mss komt, omdat het voor het eerst iets anders is dan bv 🤷🏼‍♀️ we zien het van de week wel of het daarmee te maken had hahah

7 maanden geleden

Voor ons de 3e dus dan gaat t allemaal wat meer in de flow mee denk ik. Maar wij doen gewoon een beetje wat uitkomt. Eten wij banaan? Dan hij ook. avocado, bloemkool, maakt allemaal niet uit hij eet gewoon iets wat we dan hebben. Eten we iets wat niet geschikt is, dan even geen oefenhapje.

7 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Ach het verandert ook bij ieder kind weer. Ik zou ze vooral kennis laten ma ...
Ja inderdaad haha Ik vind 3 dagen ook wel makkelijk. Want dat haal ik nu uit 1 potje 😅

7 maanden geleden

Onze dochrer is 21wk en wij zijn ook met 19wk begonnen met proefhapjes. Wij geven van alles en kijken of ze het lekker vindt. Alles eerst gekookt of gebakken in echte olijfolie en dan gepureerd. Tot nu toe valt zoete aardappel het beste in de smaak voor haar, en is voor ons ook fijn, want de structuur is wat meer 'klei'-achtig, dus druipt niet van het lepeltje en ook niet uit haar mond. Verder vindt ze geprakte banaan met een theelepel pindakaas lekker! Heb begrepen dat je op tijd moet starten met allergenen geven zoals pinda en ei. Alleen nog even op zoek naar iets wat lekker zou zijn met ei. Courgette en paprika vindt ze nog niet lekker, we gaan binnenkort appel, bloemkool en broccoli proberen. Ik maak in één keer een hele batch, doe het in een ziplockbag in de vriezer (een beetje uitgesmeerd over het zakje, zodat je een dunne plak krijgt) en dan 2 keer per dag voordat ze haar flesje krijgt een stukje afbreken en opwarmen in de magnetron, evt een scheutje van haar melk erbij als het een beetje dik is.

7 maanden geleden

Reactie op Nien95

Onze dochrer is 21wk en wij zijn ook met 19wk begonnen met proefhapjes. Wij ...
Vandaag toevallig ei gecombineerd met avocado en dat was hier een hit!😁 hard gekookt ei en avocado door de blender met een klein beetje melk om het wat dunner te maken. Misschien dat deze combinatie bij jullie ook een succes is😊 het schijnt ook goed samen te gaan met spinazie maar dat hebben we hier nog niet geprobeerd

7 maanden geleden

Reactie op Yrien

Vandaag toevallig ei gecombineerd met avocado en dat was hier een hit!😁 h ...
Ja mijn oudste 2 vonden dat beide ook lekker. En ei met broccoli of bloemkool gaat ook heel prima.

7 maanden geleden

Wij doen het gewoon een beetje door elkaar, vind hij een smaak niet lekker dan probeer ik het een paar dagen later nog een x (en de dagen ertussen dan andere smaken). Of evt mengen met een smaak die hij lekker vind en dan de keer erna los. We geven afwisselend fruit/groente (tot nu toe 1 x per dag.. als we overgaan naar 2x per dag gaan we 1x groente en 1x fruit op 1 dag doen) Ei schijnt met pompoen ook goed te doen te zijn!

7 maanden geleden

Reactie op M_1986

Ja inderdaad haha Ik vind 3 dagen ook wel makkelijk. Want dat haal ik nu u ...
Ik geef ook potjes, maar binnen 2 dagen, potje volgens mij Max 48u houdbaar na openen. Zal vast wel iets van marge in zitten daar niet van ;)

7 maanden geleden

Waarom zou je ei moeten mixen met iets? Kun je dat niet gewoon los geven? Gewoon een hapje gekookt/geroerbakt stukje (geprakt) ei?

7 maanden geleden

Reactie op kkeller

Ik geef ook potjes, maar binnen 2 dagen, potje volgens mij Max 48u houdbaar ...
Na openen 48 u houdbaar. Dus dat 1 open, 24 u later dag 2, 48nu later dag 3

7 maanden geleden

De meningen verschillen indd hierin. Doe vooral wat goed voelt voor jou kindje. Sommige kindjes duurt het even voor ze een smaak accepteren dit zou je dan evt vaker aan kunnen bieden werkte bij mn dochter wel. Sommige smaken accepteren ze in 1x. Onthoud dat kinderen en eten altijd fases zijn. Mijn dochter ging van alles eter naar moeilijke eter naar helemaal niks eter naar nu dat ze weer alles eet. Ze is nu 3jaar.Houd het vooral leuk en straf nooit met eten. Ook het geen toetje als je je eten niet op eet werkt niet. Kinderen gaan door angsten voor het onbekende en dan weer hongerige periodes momenten dat ze veel ontwikkelen of eventjes stil staan hangt allemaal samen met hoe ze eten. Met een positieve /gezonde vibe komt het altijd goed.

7 maanden geleden

Reactie op KimHester

De meningen verschillen indd hierin. Doe vooral wat goed voelt voor jou kin ...
Mijn broertje is inmiddels 25 en eet nog steeds geen fruit en groente. Die is ook gewoon groot geworden. 😄 ik bedenk altijd maar dat in heel veel landen aardappels ook als groente tellen.

7 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Mijn broertje is inmiddels 25 en eet nog steeds geen fruit en groente. Die ...
Haha nou dat dus het komt altijd goed ! Mijn vriend eet ook amper fruit. Groentes moeilijk maarja strijd maken heeft nooit geen zin iedereen doet uiteindelijk wat die zelf wil. Iets meegeven kun je altijd je best voor doen😅

7 maanden geleden

Reactie op KimHester

De meningen verschillen indd hierin. Doe vooral wat goed voelt voor jou kin ...
Gaat inderdaad altijd met ups en downs en ieder kindje is anders. Hier vrij makkelijke eters maar periodes dat eten niet aan te slepen is, ook dat ze letterlijk geen hap eten. We eten gewoon wat we eten en eten ze niet dan jammer. Ga niet voor de kindjes iets apart klaarmaken. Ze mogen alleen niet zeggen dat ze iets niet lusten als ze t niet geproeft hebben. Willen ze niet proeven? Prima, maar dan weten je niet of t vies of lekker is en zeg je dat dus ook niet. En ze mogen geen eten uit spugen 😅 dat gaat hoe dan ook terug in de mond en op. Hebben ze ook een leuke fase mee gehad..