34 Reacties

20 dagen geleden

Waarom neem je niet 0,4 fte ouderschapsverlof op? Ouderschapsverlof kan je niet zomaar geweigerd worden. Minder uren gaan werken is een aanpassing van je contact dat moet je met je werkgever overleggen. Dat heeft niks met ouderschapsverlof te maken, dat is gewoon een verzoek om minder te gaan werken.

20 dagen geleden

Bij 1 fte krijg je 9x40 uren 70% betaald verlof in het eerste levensjaar. Na het eerste jaar (of als 9x40 op is) word het onbetaald ouderschapsverlof. Je kan uitrekenen hoelang je na je zwangerschaps verlof ermee uit de voeten kan om inderdaad 0,4fte op te nemen. Ik werk ook in het onderwijs (hbo) en ik zelf heb verlengd verlof uit de cao plus een aantal vakantieweken en slim inzetten van losse snipperdagen, kan ik 0,3 fte opnemen zodat ik 0,7fte werk tot de kleine 1 is geworden.. Maar als je inderdaad je contract wil verlagen buiten ouderschapsverlof (die terug naar 0,8 die je benoemt) dat moet volledig in overleg met je leidinggevende.

20 dagen geleden

Reactie op sytskeanne

Waarom neem je niet 0,4 fte ouderschapsverlof op? Ouderschapsverlof kan je ...
Dat klopt en misschien wil ik dat ook doen. Het gaat mij erom dat als ik daarna 0.6 fte wil werken of ik dan niks hoef terug te betalen.

20 dagen geleden

Ik heb mijn ouderschapsverlof laten berekenen op het aantal dagen dat ik daarna ging werken, nooit problemen gehad met terugbetalen toen ik van 1.0 na mijn ouderschapsverlof naar 0.8 ging.

20 dagen geleden

Ik heb precies hetzelfde gedaan (voortgezet onderwijs) na de geboorte van mijn eerste. Ben van 1,0 naar 0,6 fte gegaan, nadat mijn ouderschapsverlof op was. Heb de tussenstap 0,8 Fte niet eens gebruikt. Was geen probleem.

20 dagen geleden

Ik volg graag even, want ik kamp met hetzelfde probleem. Ik werk nu ook 1,0 fte en wil uiteindelijk graag 0,6 fte werken. Voorlopig kan ik die 0,4 fte met (betaald) ouderschapsverlof opvangen, maar hoe gaat het als het betaalde ouderschapsverlof op is? En vanaf welk moment hoef je niet meer terug te betalen?

20 dagen geleden

Reactie op Miesje22

Ik volg graag even, want ik kamp met hetzelfde probleem. Ik werk nu ook 1,0 ...
Ik heb die 0,4 fte ook volledig opgevangen met het ouderschapsverlof. Ik heb het betaald en onbetaald verlof gecombineerd, dus 1 dag per week betaald en 1 dag per week onbetaald verlof. Ik vond dat fijn, i.v.m. m’n salaris. School deed daar niet moeilijk over. Ik heb laten berekenen wanneer m’n ouderschapsverlof dan op zou zijn (en daar kan je best lang op teren op deze manier) en daarna heb ik voor 0,4 fte ontslag genomen.

20 dagen geleden

Reactie op sk26

Ik heb die 0,4 fte ook volledig opgevangen met het ouderschapsverlof. Ik he ...
En ik heb dus uiteraard niets terug moeten betalen.

20 dagen geleden

Dit staat in de Cao vo (ik ga ervan uit dat in de Cao po hetzelfde staat) Terugbetalingsverplichting 1. Een werknemer kan in bepaalde gevallen worden verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging zoals bedoeld in artikel 15.7 tijdens de verlofperiode. Die plicht bestaat indien de werknemer binnen een jaar nadat hij (een gedeelte van het) ouderschapsverlof op grond van deze regeling heeft genoten ontslag neemt of hij wegens plichtsverzuim wordt ontslagen en wanneer de betrekkingsomvang binnen een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. In die gevallen is de werknemer verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uren waarmee de betrekkingsomvang is verkleind. De terugbetalingsverplichting geldt niet voor het gedeelte van de bezoldiging van het betaald ouderschapsverlof waarvoor de werkgever een wettelijke uitkering betaald ouderschapsverlof van UWV heeft ontvangen. 2. Geen terugbetalingsverplichting ontstaat indien de werknemer ontslag neemt omdat hij een andere betrekking binnen het vo aanvaardt Gezien jouw situatie van 1fte naar 0,6 fte , is er dus géén sprake van een betrekkingsomvang die verkleind wordt naar de helft of nog minder dus zal je ook niet hoeven terug te betalen.

20 dagen geleden

Dit kan maar je betaald dan een deel terug. Het is bedoeld om tijdelijk minder te werken, niet om gratis geld te krijgen ;].

20 dagen geleden

Hi, een HR adviseur in het (voortgezet) onderwijs hier :) Je ouderschapsverlof (osv), wordt berekend op het aantal uur dat je werkt 1 jaar vóór ingang van het verlof. Als je toen 1,0 FTE werkte, dan is dat 415u betaald verlof. Tot je kind 1 jaar is krijg je 75% van je loon doorbetaald, daarna 55% tot je kind 4 is. Daarna heb je ook nog 415 uur onbetaald verlof. Als je na het opnemen van osv minder wil gaan werken, zal je deeltijdontslag nemen. Je hoeft dan niks terug te betalen, tenzij je volledig ontslag neemt en buiten het vo gaat werken, of wanneer je deeltijdontslag neemt voor minimaal de helft van je uren. Dat is niet zo, als je van 1,0 naar 0,6 gaat. Ik weet niet zeker of je dit van plan was; maar ik zou zeker niet voor je verlof al teruggaan in uren. Het is altijd voordeliger om eerst je verlof op te maken. Daarnaast heb je zo ook meer zekerheid wanneer je ziek wordt, want dan worden uitkeringen e.d. ook nog berekend op een hoger FTE.

20 dagen geleden

Hier werkzaam in het onderwijs, toevallig net over gesproken! Het betaalde gedeelte wordt betekend over het uur dat je na je verlof gaat werken, anders moet je dit terug betalen. Dus dat zal dan over je 0.6 worden berekend.

20 dagen geleden

Veel tegenstrijdige berichten hier. Ik denk dat je even in je Cao moet kijken en dan met iemand van HR moet gaan praten.

20 dagen geleden

Reactie op Twin Mom

Hier werkzaam in het onderwijs, toevallig net over gesproken! Het betaalde ...
Dit dus!

20 dagen geleden

Reactie op sytskeanne

Veel tegenstrijdige berichten hier. Ik denk dat je even in je Cao moet kijk ...
Ja eens. En van belang welke cao ze heeft, er zijn wel wat kleine verschillen tussen po en vo, en al helemaal met mbo/hbo/uni

20 dagen geleden

Reactie op sk26

Ik heb die 0,4 fte ook volledig opgevangen met het ouderschapsverlof. Ik he ...
Dank je wel voor je reactie. Dat vind ik ook nog wel een goede optie namelijk.

20 dagen geleden

Door mijn personeelsadministratie (werk in PO) is gezegd dat ik eerst mijn gewone bevallingsverlof heb. Dan alle vakanties en feestdagen die tijdens het verlof vielen. Daarna wordt er 75% betaald bij dagen die je vrij wil (tot max 9 weken fulltime). Als dat op is moet ik ontslag regelen voor 0,4. Dan hoef je niets terug te betalen. Terug betalen moet je alleen als je uren nadat je kind 1 jaar is geworden opneemt en daarna terug gaat in contracturen. Zo heb ik het begrepen!

20 dagen geleden

Van mijn kant hartelijk dank voor de reacties. Ik heb voor de zekerheid contact opgenomen met de personeelsadministratie, zodat zij mee kunnen denken met mijn situatie.

20 dagen geleden

Reactie op Krullenkop

Door mijn personeelsadministratie (werk in PO) is gezegd dat ik eerst mijn ...
Ik werk ook in het PO en dit is precies wat ik ook gehoord hebt!

19 dagen geleden

Reactie op Krullenkop

Door mijn personeelsadministratie (werk in PO) is gezegd dat ik eerst mijn ...
Heel helder! Dankjewel!