17 Reacties

9 maanden geleden

Ik maak alles op. Werk 4*9, dus zet alle dagen in om in het begin 2 dagen te gaan werken, dat doe ik 3 weken. Dan 2 weken 3 dagen. En dan ben ik 2 weken in mei vrij. In juni ga ik weer fulltime (4*9 uur) aan het werk. Neem dan nog wat lange weekenden vrij in het najaar, 2 weken zomervakantie en 3 weken eind november en rondom kerst & oud en nieuw 2 weken. Dan is het ouderschapsverlof en alle wettelijke dagen wel zon beetje op.

9 maanden geleden

Sowieso echt heerlijk om die eerst maand op te bouwen. Even balans zoeken met alles. Gelijk 4 dagen weer aant werk lijkt me heftig als je uit je baby bubbel komt. Veel te veel prikkels door alle gesprekken die je weer voert met collegas. Conditie opbouwen om volledige focus te hebben tijdens vergaderingen en meetings okk. Zoeken met kolven op werk (welke tijden zijn handig etc). Ik deed dit precies zo met mijn eerste en vond het fijn om weer op te bouwen. Was na 2 dagen werken de eerste week ook echt gesloopt hahaha.

9 maanden geleden

Mijn man zou aanvankelijk iedere vrijdag ouderschapsverlof opnemen. Maar er zijn teveel mensen uit zijn team ziek. Nu zijn er 2 anderen ook uit het MT ook ziek, dat hij eigenlijk meer uren zou moeten gaan werken ipv minder. Hopelijk kan hij er tegen de zomer alsnog mee beginnen.

9 maanden geleden

Mijn man had 1 week betaald bij de geboorte en 5 weken tegen 70% opgenomen. Nu neemt hij elke week nog 1 dag op tegen 70%. Zelf heb ik een bijzondere regeling doordat ik in het onderwijs werk. Na mijn 10 weken verlof krijg ik nog de feestdagen en vakanties erachteraan die in mijn 16 weken vielen (je kunt namelijk geen 2 verlofregelingen tegelijk hebben) Daarna neem ik nog een paar weken op tegen 70%. Dan is het weer zomervakantie en na de zomervakantie start ik dan weer met 3 dagen werken en de rest van het potje maak ik op door mijn fulltime contract door te laten lopen en 2 dagen tegen 70% te nemen. Dus ik maak ze helemaal op maar wel in 2 delen. Qua werk zou er dan gekeken moeten worden of het haalbaar is in die 3 dagen (wat wel gek zou zijn als je het eerst in 4 dagen deed), anders lijkt mij dat er taken af moeten of dat ze iemand anders aannemen voor die 1e dag.

9 maanden geleden

Ik heb 12 weken verlof na de bevalling. Neem niet extra op. Ik neem wel elke vrijdagmiddag vrij waardoor ik dit jaar na mijn verlof dus eerst 28 uur werk. Daarnaast gebruik ik het betaalde gedeelte voor de vakanties dit jaar en dagen dat de opvang gesloten. Mijn vakantiedagen gebruik ik dit jaar dus eigenlijk niet.

9 maanden geleden

Reactie op M_1986

Ik heb 12 weken verlof na de bevalling. Neem niet extra op. Ik neem wel el ...
Oh en mijn partner is 3 weken thuis geweest na de geboorte en daarna elke vrijdag thuis. En neemt ook betaald ouderschapsverlof op voor de vakantie. Hij komt dan ook uit op 0 aan einde van dit jaar. Onbetaald ouderschapsverlof nemen wij niet op

9 maanden geleden

Mijn partner heeft 1 jaar lang elke maandag vrij. Ik heb na de 12 weken verlof tot september elke dinsdag en woensdag vrij.

9 maanden geleden

Reactie op Melaniejochem

Sowieso echt heerlijk om die eerst maand op te bouwen. Even balans zoeken m ...
Snap ik! Ik werk ook eerst 3 dagen tot de eerste verjaardag. Maar denk dat ik erna ook geen 4 dagen meer wil 😂

9 maanden geleden

Mijn partner was drie weken vrij, en nu elke vrijdag. Daarmee maakt hij niet alles op. Maar hij is bijvoorbeeld nu volgende week ook vrij, en dat zal nog wel eens gebeuren. Maar dan houdt ie wel weer vakantiedagen over denk ik. Zelf heb ik een week vakantie na m'n bevallingsverlof opgenomen. En ben ik ook een dag per week vrij van het verlof. Verder bouw ik in twee maanden op van twee naar drie naar vier dagen werken. De eerste twee maanden werk ik nog geen vier dagen

9 maanden geleden

Mijn man heeft het geboorteverlof 4 weken fulltime en daarna 4 weken halve dagen opgenomen. Daarna gebruikt hij het ouderschapsverlof om op mijn mama dag ook vrij te zijn tot het op is. Hij werkt normaal 4x9 Ik werk op contract 40 uur maar heb me op een 4x9 rooster gezet waar ik dus standaard 4 uur opneem op vrijdag. Ik heb ook wat ouderschapsverlof aan m’n bevallingsverlof geplakt Wij maken alles op dus! Tip mocht je maar een gedeelte gebruiken: zorg dat je hele werkweken gebruikt. Het uwv betaald namelijk hele werkweken of niet uit. Dus als je 7 weken en 3 dagen gebruikt, krijg je alleen die 7 uitbetaald!

9 maanden geleden

Wij nemen beide ons 70% in een keer op en gaan daarom volgende 2 maanden op reis.

9 maanden geleden

Mijn man was 4 weken extra vrij en werkt nu 4x 8 uur ipv 4x 9 uur totdat het op is

9 maanden geleden

Reactie op jarofsouls

Mijn man heeft het geboorteverlof 4 weken fulltime en daarna 4 weken halve ...
Goeie tip over die werkweken! Waar kan ik die informatie vinden? Want ik neem na mijn verlof 6 weken op, waarvan deels ouderschapsverlof maar gecombineerd met vakantiedagen (omdat het anders financieel niet handig is als ik maar 70% krijg). En daarna neem ik 1 dag per week op, maar dat werkt dan dus ook niet?

9 maanden geleden

Reactie op Lisa1S

Goeie tip over die werkweken! Waar kan ik die informatie vinden? Want ik ne ...
In mijn geval heeft mijn werkgever me erop gewezen dat ze de aanvraag bij het UWV tot betaling alleen kunnen doen voor een aantal werkweken en niet voor een aantal dagen. Op de website van het uwv kan ik het niet echt vinden, behalve op het aanvraagformulier. Op deze website staat het wel beschreven: https://www.evofenedex.nl/kennis/juridisch/arbeidsrecht/wijzigingen-in-het-arbeidsrecht/veelgestelde-vragen-over-de-wet-betaald-ouderschapsverlof Je kunt dus wel uitbetaling krijgen als je maar 1 dag in de week opneemt, maar je moet dan zorgen dat je voor je kindje 1 is op een hele werkweek uitkomt in totaal zodat je werkgever die hele week uitkering aan kan vragen voor je.

9 maanden geleden

Mijn man heeft al het verlof achter elkaar opgenomen, dus het geboorteverlof, aanvullend geboorteverlof en het ouderschapsverlof en is dus 15 weken thuis. Zijn werk laat het niet toe dat hij straks een keer per week een dag ouderschapsverlof zou opnemen, dus heeft hij alles achter elkaar geplakt. Gewoon volgens de regelingen vanuit de overheid, dus niet nog extra vanuit een cao ofzo. Ik vind het superfijn om nu alles samen te kunnen doen. Als ik straks weer ga werken, neem ik een dag ouderschapsverlof op in de week en werk dan nog 4 dagen.

9 maanden geleden

Reactie op Lisa1S

Goeie tip over die werkweken! Waar kan ik die informatie vinden? Want ik ne ...
Ja hoor kan prima De werkgever mag de uitbetaling aanvragen in 3x . Ik doe (zit op HR) het altijd achteraf. Dus als de baby een jaar is vraag ik de uitbetaling aan bij UWV Een maand voor de tijd kijk ik nogmaals naar de stand en ga dan in overleg met de medewerker hoeveel er is verbruikt. En wat handig is voor de laatste maand.

9 maanden geleden

Reactie op Marina22

Mijn man heeft al het verlof achter elkaar opgenomen, dus het geboorteverlo ...
Heerlijk joh, 15 weken thuis! Geniet lekker van de qualitytime!