35 Reacties
21 dagen geleden
Ik ga als alles goed gaat thuis bevallen. Voor mij was die keuze snel gemaakt. Wij wonen 10 minuten rijden van het ziekenhuis af dus als het nodig is zijn we er zo. Daarnaast als je poliklinisch wil bevallen ga je altijd halverwege de bevalling pas na het ziekenhuis, dat gaat mij teveel uit de ontspanning halen. Ook moet je (zo is dat in ons ziekenhuis), als je poliklinisch bent bevallen binnen 2 uur na de bevalling alweer naar huis. Dan doe ik het liever sowieso thuis. Natuurlijk heb je alle zorg, als je in het ziekenhuis bevalt, dichtbij. Mochten wij ver van het ziekenhuis af hebben gewoond had ik misschien een andere keuze gemaakt. Maar ik heb ook al een keer gehoord van iemand die poliklinisch aan het bevallen was, toen om pijnstilling vroeg en toen naar een ander ziekenhuis moest verplaatsen omdat daar alleen plek was (dit komt vast niet heel vaak voor, geen idee) Kortgezegd: ik kies voor thuis omdat ik mij daar goed kan ontspannen, geen zin heb in onnodig gereis en het ziekenhuis om de hoek zit.
21 dagen geleden
Ik ben twee keer bevallen in het ziekenhuis.
Mijn eerste bevalling verliep prima, maar heb ik dankzij personeel als zeer onprettig ervaren. Hier dan ook een klacht over ingediend.
Mijn tweede bevalling ging ook weer prima en ondanks dat de ervaring met personeel vele malen prettiger was, bleef het onpersoonlijk.
Nu hoop ik thuis te bevallen.. In de hoop meer rust en ontspanning te ervaren in mijn eigen bubbel en de hele ervaring meer persoonlijk te houden... Zo lang de situatie natuurlijk gezond blijft en het toe laat...
21 dagen geleden
Thuis bevallen omdat ik door veel te lezen en cursussen volgen het vertrouwen heb ik mijn lichaam. Lekker een bevalvad gehuurd en daarin bevallen. Thuis is gewoon echt thuis met je eigen sfeertje, je weet waar alles staat. Je partner kan vanalles ff snel voor je pakken. Eten en drinken gewoon binnen handbereik. En nee het geeft geen rommel zoals ze weleens zeggen. Gewoon een pak puppypads op de grond en je gooit daarna alles in 1 keer weg in een vuilniszak👌
21 dagen geleden
Wij gaan nu ook weer voor in het geboortecentrum bevallen. Wij wonen er met de auto vijf minuten van af, maar ik wilde daar bevallen voor het geval er iets zou gebeuren.
Ik werd tijdens de bevalling ook medisch door een hoge hartslag wat maar niet zakte dus vond heel fijn dat we daar toen al waren.
Ik zie het gewoon niet zitten om in mijn eigen huis te bevallen. Maar dit is echt voor iedereen anders.
21 dagen geleden
Ik heb 2 eerdere moeizame bevallingen gehad. Ik verwacht dat ik gewoon weer in het ziekenhuis terecht kom. Maar zolang ik geen medische indicatie heb begin ik gewoon thuis. Dan zien we wel hoe het loopt. Ik vind het prettig om in ieder geval het begin lekker thuis in mijn eigen omgeving te doen. Ik vind het ook wel fijn om in ieder geval het begin met mijn eigen verloskundige te doen. Is het verloop vergelijkbaar met de vorige keren, dan weten we dat we tijdig naar het ziekenhuis moeten.
Qua overwegingen: er is veel onderzoek gedaan in Nederland naar thuisbevallingen. Daaruit blijkt dat het veilig is. De realiteit is wel dat de meeste vrouwen uiteindelijk in het ziekenhuis belanden, zeker bij een eerste bevalling. Niet omdat ze met spoed die kant op moeten, maar omdat ze bijvoorbeeld toch pijnstilling willen, de baby in het vruchtwater heeft gepoept of omdat de ontsluiting niet vordert. Dus als je voor een thuisbevalling gaat zou ik ook rekening houden met plan B. Misschien kun je nog zo'n rondleiding of voorlichting in het ziekenhuis volgen. Of misschien is er iets wat je mee kunt nemen om het ziekenhuis wat meer "eigen" te laten voelen?
Vooral ook goed bespreken met je verloskundige. Uiteindelijk zou ik kiezen voor de plek waar jij je het prettigst bij voelt.
21 dagen geleden
Een van mijn vriendinnen moest naar t ziekenhuis terwijl het hoofdje al stond, was uit eindelijk goed want placenta bleef zitten, een ander moest na de bevalling gehecht worden dus erna naar t ziekenhuis.. mij niet bellen.. ik ben ook medisch dus heb de keuze niet, maar zou het sowieso graag willen!
21 dagen geleden
Reactie op Pindaklaasje
Ik ga als alles goed gaat thuis bevallen. Voor mij was die keuze snel gemaa ...
Ik ken ook iemand die poliklinisch beviel en naar een ander ziekenhuis moest voor pijnstilling. Dat lijkt mij inderdaad vreselijk.
21 dagen geleden
Ik hoop op een thuisbevalling. Mijn eerste bevalling was een inleiding met 41 weken en dus gepland. Dat was echt heel relaxed, je komt daar lekker uitgeslapen met je koffertje om 8 uur 's ochtends en je weet dat je die dag (of de dag erna) gaat bevallen en eventuele medische zorg binnen handbereik is. Waarom dan nu toch thuis? Ik heb helemaal geen zin om halverwege de bevalling naar het ziekenhuis te moeten en 2 uur na de bevalling weer naar huis te moeten. Ook lekker in de januari kou.. dus nee ik blijf hopelijk lekker in ons eigen huis! Het scheelt wel dat ik het al een keer gedaan heb en dus een beetje weet wat ik kan verwachten, bij de eerste vond ik het toch spannender! Maar veel van mijn vriendinnen die zelf kozen voor een ziekenhuis bevalling zeggen achteraf 'als ik het had geweten had ik lekker thuis bevallen.' En als het allemaal toch niet gaat dan kan je altijd nog naar het ziekenhuis.
21 dagen geleden
Hier 1 ziekenhuis en 1 thuisbevalling gehad. Ziekenhuis omdat het in buitenland was en daar thuisbevallingen niet de norm zijn. Tweede heerlijk thuis geboren in ons eigen bed. Ik vond het heel prettig dat ik nergens meer heen hoefde en gewoon in mijn eigen omgeving was.. baby had ook in het vruchtwater gepoept bij mij maar 5 min na de vliezen gebroken waren was ze geboren en alles ok, dus konden gewoon thuisblijven.
Wij wonen wel heel vlakbij het ziekenhuis dus dat stelt me ook enigszins gerust. Deze keer dus ook gewoon weer thuis
21 dagen geleden
Ik wou altijd thuis bevallen, zelf ook thuis geboren. Toen ik hier zwanger werd was ik erg op zoek naar een ziekenhuis met huiselijke sfeer, we gingen kijken op de afdeling en ik vond het gewoon ziekenhuis terwijl de hele verdieping voor bevalling, kraamperiode en kinderafdeling is. Was een beetje teleurgesteld.
Uiteindelijk had ik geen zin om moeilijk te doen en verder te zoeken, thuis ging t m niet worden. Te ver van t ziekenhuis en weinig ervaring met thuisbevallingen hier. Ben gegaan voor de standaard route die vanzelf geregeld werd.
Ik was tijdens de bevalling in zo een roes dat ik helemaal niet bezig was met hoe het er uit zag. Gewoon gevolgd wat er wat gezegd en mn vriend was mijn tolk (zowel voor de taal als voor mijn halvegare toestand 😅).
Dit keer doen we het gewoon weer zo, vind t prima en blij dat ik alle hulp daar kan krijgen. Ik hoop er wel minder lang te blijven. Was er vorige keer 3 dagen. Nou heb ik deze bevalling geen keus doordat ik een bloeding kreeg achteraf bij de 1e, maar anders had ik de keuze ook gemaakt.
21 dagen geleden
Mijn man en ik hebben er erg lang over gedaan om zwanger te worden. Daardoor heb ik veel angst dat het misgaat. Zo iets kostbaars, nu lijkt het eindelijk te lukken, verscheurde het mij vooral in het begin van angst dat het toch niet zou gaan. Daarom heb ik ervoor gekozen medisch te blijven (ik had ook naar de 1e lijns verloskundige over kunnen stappen). Ik was dus heel blij dat ik alle zorg direct om me heen zou hebben.
Inmiddels ben ik 31+3 zwanger en zijn de angsten wat gezakt. Ik blijf blij met het medisch zijn, maar een thuisbevalling zou me ook heerlijk lijken. Mocht dit goed gaan en mocht er nog een 2e mogen komen, dan is thuis bevallen voor mij een hele serieuze optie!
21 dagen geleden
Ik ben de 1e keer in zh bevallen omdat ik pijnbestrijding wilde en heb gekregen.
De 2e keer ook, maar dan in het geboortecentrum. Dat is me erg goed bevallen, haha. Huiselijke sfeer, ruime kamers, geen toeters en bellen.
Voor de 3e wil ik dit ook.
Wij wonen te ver van een zh af, minstens 20 minuten rijden en ben 41, dus dan ben ik er liever al, mocht er toch medische hulp nodig zijn.
21 dagen geleden
Ik ben de bevalling in gegaan onder t mom 'we zien wel hoe het loopt'.
2x thuis bevallen en dat is prima gegaan, heerlijk dat ook nadat de kleine is geboren alles op eigen tempo kan en je nergens heen hoeft. Was t medisch geworden dan was t zkh ook vast prima geweest.
Niet te veel vast pinnen op een plan in je hoofd, een bevalling laat zich echt niet plannen 😉
21 dagen geleden
Bij de eerste dacht ik thuis te bevallen, maar ze had in het vruchtwater gepoept. Dus uiteindelijk moest ik met persweeen en al nog in de auto naar het ziekenhuis. Daar aangekomen was ze binnen 5 minuten geboren. De andere 5 zijn thuis geboren. De laatste zonder verloskundige. Ik beval te snel. De eerste bevalling was al snel. De verloskundigen geven ook aan dat ze het geeneens 'durven' om tegen mij te zeggen; beval maar in het ziekenhuis (tenzij er nood is). Puur omdat de kans groot is dat het dan een auto bevalling wordt 😅
20 dagen geleden
Ik herken je twijfels heel erg, die heb ik ook heel erg gehad. Ik heb ook altijd gedacht in het zk te bevallen, gewoon omdat daar alles is dat je nodig hebt. Maar sinds ik zwanger ben en me er meer in heb verdiept merk ik dat de omgeving ook echt wel invloed kan hebben. Ik weet zeker dat ik me minder op m’n gemak voel in een ziekenhuis. Vond ‘ons’ ziekenhuis ook geen huiselijke sfeer hebben (zelf vinden ze dit op hun website wel 😅). Dus ik kies nu voor thuis, maar sluit zeker niet uit dat ik alsnog naar het ziekenhuis ga (voor pijnstilling of als het heel lang duurt etc). En het fijne is dat je ook gewoon van mening kunt veranderen 😉 Scheelt overigens wel dat we in de buurt van het ziekenhuis wonen. Zo niet had ik er misschien anders in gestaan
20 dagen geleden
Ik ben zelf best klein en hierdoor ben ik bang voor complicaties zowel bij mij als bij de baby. (Hoeft helemaal niet, maar het is mijn angst.) daarom kozen wij bij de eerste voor een zkh bevalling. Achteraf ook een goeie keuzen, want ons zoontje had een lage suiker, en wisselend hartslagje en was echt zwak. We hebben een week in het zou verbleven. Met mij overigens ging alles goed na een natuurlijke bevalling. Bij ons 2e kiezen e ook voor zkh. Met de zelfde reden. Ik vond de hulp die snel geboden kon worden erg fijn. (De zkh medewrrkers die in de kamer zaten vond ik wat minder.. die hadden al een bevalling er op zitten en die leken het zat te zijn. + er was een stage persoon bij terwijl ik duidelijk was dat ik die er niet bij wilde. Hier in zou ik wel heel duidelijk zijn. Als je iets niet wilt. Bevallen kan een heel kernwaarden moment zijn en die moet gaan zo als jij het wel (in zoverre dat kan.) de vk die aanwezig was, was wel heel fijn. En omdat ik niet medisch was, hielp zij mij 95%
20 dagen geleden
Reactie op Baby2023!!!!!
Ik ben zelf best klein en hierdoor ben ik bang voor complicaties zowel bij ...
Kwetsbaar moment *
20 dagen geleden
Reactie op Tamara90×
Bij de eerste dacht ik thuis te bevallen, maar ze had in het vruchtwater ge ...
Puur uit nieuwsgierigheid maar mocht je niet thuis blijven omdat je dan al persweeen had? Bij mijn tweede was er ook in het vruchtwater gepoept maar ik kreeg paar minuten na de vliezen gebroken waren gelijk ook persweeen dus gewoon thuis gebleven en ook niet meer naar ziekenhuis geweest
20 dagen geleden
Bij de 1e thuis bevallen. Ten eerste omdat ik daarvoor gekozen heb, en ten 2e konden we het niet eens meer halen om naar het ziekenhuis te gaan 🤣 ik ging van 3 cm naar 10 cm in een hele korte tijd nadat de vliezen spontaan braken! En toen had ik ook gelijk persweeën.😅
Helaas moest ik alsnog met ambu naar het ziekenhuis omdat de placenta niet losliet.
Nu bij de 2e wil ik eigenlijk graag weer thuis bevallen, alleen nu is mijn man het er nog niet zo mee eens. We moeten daar nog eens goed over praten denk ik haha!
De reden dat ik thuis wil bevallen is dat ik dan gewoon mijn eigen spullen heb, mijn eigen douche, wc, bed. Voelde heel fijn! En ik had veel vertrouwen in de verloskundige!