13 Reacties

één maand geleden

Als het niets met het geloof heeft te maken, zie ik zelf het nut niet van een peetoom/tante. Mits je diegene echt via een notaris of door de rechtbank laat aanstellen als voogd. Diegene zal dan ook echt voor je dochter zorgen als er wat met jou en je partner wat gebeurd. Wel zou ik kiezen voor degene bij wie jij je het prettigst voelt! Ookal verwacht iemand al dat ze gevraagd wordt, hoef jij haar niet te kiezen! Voor zo'n belangrijke keuze moet je afgaan op je eigen intuïtie! Succes met het nemen van een beslissing.

één maand geleden

Zou je liever niet de kindjes bij elkaar houden? Dus dezelfde mensen kiezen? Scheelt ook qua keuze 😋

één maand geleden

Wij hebben er drie gekozen! Bij oudste dochter kozen we drie goede feeën, bij deze dochter kiezen we drie superhelden. Probleem opgelost! Wij laten onze kinderen niet dopen, dus daarvoor hoeven we het ook niet bij twee te laten.

één maand geleden

Wij hebben voor onze kleine 3 peet ooms en tantes ja mag dus 4 peet ooms en/of tantes hebben maar je moet er wel zeker van zijn dat mocht er iets gebeuren dat ze wel heel goed kunnen overleggen

één maand geleden

Het belangrijkste is dat jij geen spijt krijgt van de keuze die je maakt! Als het niet voor het geloof is, kun je misschien ook afwijken van de standaard. Hou het bij 1 peetoom of misschien wel 2 peettantes? Ik vind zelf een peettante buiten de familie om soms wel lastig. Je weet nooit hoe een relatie anders verlopen. Anderzijds: dat iemand familie is zegt ook niet dat je altijd contact met diegene blijft houden. Weet niet wat je gedachten achter de peettante etc is? Veel mensen denken dat dat ook diegene is die later voogd wordt over jouw kindje stel jullie komen te overlijden. Dit staat echter los van elkaar en kunnen andere personen zijn. Misschien dat dat mee kan helpen in je keuze. Succes!

één maand geleden

Willen ze het ook alledrie? Anders kan je op die manier misschien ook iemand afstrepen 🙈

één maand geleden

Bedoel je dan met een peetoom of peettante degene die voor je kind zorgt als jullie er onverhoopt niet meer zijn? Of is het meer symbolisch? Dan zou ik niet te moeilijk doen en degene opnieuw kiezen van jullie 1e kind.

één maand geleden

Huh. Peetouders zijn toch de ouders die het gezag over je kind krijgen, mochten jullie overlijden? Willen jullie de kindjes uit elkaar laten opgroeien dan? 😱

één maand geleden

Reactie op Ravne

Huh. Peetouders zijn toch de ouders die het gezag over je kind krijgen, moc ...
In onze omgeving heeft het óf symbolische waarde óf vanwege religie. Staat los van de voogd. Een voogd toewijzen bij de notaris, dat is degene die bij overlijden voor de kinderen zorgt.

één maand geleden

Hier een vergelijkbare situatie. Ik ken het concept van peetooms en -tantes vanuit mijn omgeving eigenlijk niet, maar voor mijn man heeft het wel veel (sentimentele) waarde. Het zou hier ook gaan om een puur symbolische rol. We dopen niet en het gaat niet per se gepaard met voogdij mochten wij komen te overlijden. Echt een "speciale" oom en tante zoals mijn man dat ook altijd gehad heeft en nog steeds heeft. Hier ook voor de peettante 2 opties. Een iets verder weg die mijn man graag zou kiezen en een dichtbij in de familie die eigenlijk de "logische" keuze is en het misschien zelf ook een beetje verwacht/die waarschijnlijk teleurgesteld zou zijn als we iemand anders zouden kiezen. Anyway, ik heb mijn man geadviseerd wel voor degene te gaan die dichterbij staat in de familie. In principe zal zij voor altijd dichtbij ons en ons kind staan (hoeft natuurlijk niet, maar mijn ervaring is dat vriendschappen sneller kunnen verwateren dan nabije familie). Ik denk ook dat het voor het minste gedoe in de familie zou zorgen en ik vind dat ook van waarde. Bij een eventueel volgende kindje kunnen we altijd kiezen voor de andere optie zonder veel mensen voor het hoofd te stoten. Ik zou dus jou ook adviseren voor iemand uit de familie te gaan die het verwacht en die anders teleurgesteld gaat zijn.

één maand geleden

Reactie op ka1993

Hier een vergelijkbare situatie. Ik ken het concept van peetooms en -tantes ...
Dit lijkt inderdaad veel op onze situatie. Wie voogd zal zijn over onze kinderen, staat vast bij de notaris. Daar is het dus niet om te doen. Een “speciale” oom/tante inderdaad. Zo heb ik dat zelf ook. We hebben destijds de keuze gemaakt voor onze dochter om 2 mensen te kiezen en achteraf denk ik, hadden we het maar niet gedaan. Dan hadden we nu ook die lastige keuze niet. Zelf heb ik het altijd een fijn gevoel gehad dat mijn oom ook mijn peetoom is. Mijn peettante zag ik vroeger veel, maar dat contact is verwaterd. Ook al zijn we familie. We gaan nog eens goed overleggen thuis wat we kiezen. Maar wat je al zegt, gedoe in de familie wil je ook het liefst niet. Waarschijnlijk blijft het bij 2 kindjes. Mocht dat toch niet zo zijn, weten we in elk geval wie er dan aan de beurt is 😅😆

één maand geleden

Reactie op KBM1992

Zou je liever niet de kindjes bij elkaar houden? Dus dezelfde mensen kiezen ...
De voogd voor onze kindjes staat vast bij de notaris. We willen zeer zeker dat ze bij elkaar blijven, mocht er ooit iets gebeuren. Het is ook meer als knuffel-oom/tante. Een speciale oom/tante voor ons kindje.

één maand geleden

Reactie op mama-anna

Wij hebben er drie gekozen! Bij oudste dochter kozen we drie goede feeën, b ...
Wat een super goed idee! En het klinkt ook heel lief 😊