11 Reacties

vorig jaar

Hii, ik ben nu 18 weken en ook rhesus d posifief. Tijdens gesprek met de vk werd ik er helemaal bang voor gemaakt, voor mijn gevoel. Ben ook erg benieuwd of iemand er gevolgen van ondergaan heeft.

vorig jaar

Ik lees net bij Ikazia ziekenhuis op Google 85 procent van de vrouwen d positief zijn en geen kwaad kan. Maar hoe de verloskundige het me vertelde kan het ernstig zijn. Dus ben er een beetje ongerust over.

vorig jaar

Reactie op J. Mira

Ik lees net bij Ikazia ziekenhuis op Google 85 procent van de vrouwen d pos ...
Ja, dat herken ik inderdaad. Ik heb later nog eens om toelichting gevraagd en toen stelde ze me meer gerust dat er echt heel weinig kans is en het bijna niet voorkomt.

vorig jaar

Geen zorgen dames….. mijn verloskundige zei juist dat bij rhesus positief niks aan de hand is. Bij rhesus negatief krijg je extra controle en een extra spuitje om de kleine te beschermen.

vorig jaar

Reactie op sannemullenders

Geen zorgen dames….. mijn verloskundige zei juist dat bij rhesus positief n ...
Ja, zie het idd. Mij is verteld dat alleen de kans aanwezig is als je rhesus positief hebt dat de baby rhesus negatief kan hebben en dat je lichaam het dan afstoot. Maargoed, we moeten van het positieve uitgaan en nogmaals de kans is zeer klein.

vorig jaar

Geen gevolgen aan ondervonden. Heb alleen bij ingrepen zoals vlokkentest en vruchtwaterpunctie een prik moeten hebben.

vorig jaar

Reactie op lianne27

Ja, zie het idd. Mij is verteld dat alleen de kans aanwezig is als je rhesu ...
Volgens ouders van nu is er als je rhesus positief bent niets aan de hand (ongeacht wat de baby is) https://www.oudersvannu.nl/zwanger/de-rhesusfactor-wat-is-het~304d8ac

vorig jaar

Reactie op sasx

Geen gevolgen aan ondervonden. Heb alleen bij ingrepen zoals vlokkentest en ...
Voor wat is ookal weer vlokkentest en vruchtwaterpunctie voor nodig ?

vorig jaar

Reactie op J. Mira

Voor wat is ookal weer vlokkentest en vruchtwaterpunctie voor nodig ?
Dat kun je laten doen wanneer er een (vermoeden van een) afwijking is gevonden via echo of nipt..

vorig jaar

Als je rhesus D negatief bent kan er een volgende zwangerschap pas wat aan de hand zijn. Daarom geven ze die injecties als het nodig is (dus je kindje positief is). Echt niks aan de hand hoor, ben al 4 zwangerschappen lang rhesus D negatief

vorig jaar

Reactie op lianne27

Ja, zie het idd. Mij is verteld dat alleen de kans aanwezig is als je rhesu ...
Als je positief bent heb je geen antilichamen tegen rhesus. Immers, dan zou je jezelf helemaal afstoten. Voor zover ik weet komt pas tijdens de geboorte het bloed met elkaar in aanraking (of is dat alleen relevant voor C?). Jouw kindje heeft als rhesus negatief (als hij dat is) wel antilichamen tegen rhesus dus tegen jouw bloed. Het is dus andersom Overigens kan die kleine hoeveelheid bloed bij jou weinig kwaad. Ik zou even met je verloskundige overleggen