14 Reacties
2 jaar geleden
Ik gebruikte het ook ivm adhd. In december met 9,5 een week een miskraam gehad en een week ervoor te horen dat de hartjes van onze tweeling niet meer klopten. De eerste echo liet toen ook al een groeiachterstand zien. Ritalin zou veilig moeten zijn tijdens het eerste trimester, maar na dat bericht over die groeiachterstand ben ik toen meteen gestopt. Nu al sinds december zonder medicatie en het gaat redelijk goed. Wel wat concentratieproblemen en meer chaos overal, maar door de zwangerschap lijken die klachten ook minder dan anders. En anders is het tijdelijk ook maar gewoon zo, sommige dingen zijn belangrijker dan goed functioneren 😊 Ik merk dat bewegen helpt om goed in m’n vel te blijven zitten.
2 jaar geleden
Reactie op DFB
Ow wat naar om te horen, ik hoop dat nu alles goed gaat! Dankje voor de tip ...
Dank je wel! So far so good in ieder geval, dus dat is waar ik dan maar aan vast houd 😊 Hopelijk helpt het bewegen voor je! Zwanger zijn kan al lastig genoeg zijn, laat staan als je er ook nog extra adhd bovenop krijgt.
2 jaar geleden
Ik heb dit in m’n vorige zwangerschap mee gemaakt alleen dan met de Dexamfetamine, was verschrikkelijk en heb echt moeten afkicken! Heb het erna ook niet meer gebruikt en voel me nu vele malen rustiger
2 jaar geleden
Toen ik het wist dat ik zwanger was, ben ik meteen gestopt met dex. Met name even een gewichtsschommel gehad en maar mee leven dat het allemaal wat meer chaos is dus zak snel in dagdromen. Ik had, om mijn TTC te overbruggen en omdat vorige keer een miskraam was, alvast nagedacht over hoe ik dit zou moeten overbruggen en een trello bord voor mezelf gemaakt met automatische reminders/flows per trimester 😅 dit helpt nu zo erg.
En zoals Mokkataartje zegt: bewegen helpt ook echt.
Succes! En het komt zeker goed 🥰
vorig jaar
Reactie op Velvetxamethyst
Ik heb dit in m’n vorige zwangerschap mee gemaakt alleen dan met de Dexamfe ...
Mag ik je vragen hoe dat afkicken eruit zag en hoe lang dat duurde? Ik ben zelf aan het afkicken en kan al 2 weken helemaal niks. Blij als ik me aangekleed heb. Ik kreeg het alleen om wat meer dopamine aan te maken, niet vanwege adhd
vorig jaar
Ik gebruik het in overleg met de psychiater nog wel tijdens mijn werk. Ik functioneer niet zonder (ik heb het wel geprobeerd) en stress is ook niet goed voor de baby. Ik heb de dosering wel aangepast . Uiteindelijk hebben ze nog niet goed bewijs of de medicatie wel of niet schadelijk is
vorig jaar
Zelf gebruikte ik geruime tijd ritalin.
Toen ik ontdekte ik zwanger was uit mezelf per direct gestopt.
Ik was vooral rond de avond als ik moe werd druk.
Moment even wat chaotischer. Minder overzicht. Het is even wennen alleen liever dat is persoonlijk mijn mening dan eventueel gevolgen voor de baby.
vorig jaar
Gestopt toen ik wist dat ik zwanger was, gebruikte voor ADD, dus niet per se hyperactiviteit. Vind het soms erg lastig maar het valt me eigenlijk ergens mee. Had verwacht dat ik veel meer huilbuien zou hebben en overprikkeld zou zijn, maar ben vooral gewoon traag en warrig. Ben bijv al naar de politie gefietst voor m’n portemonnee terwijl hij gewoon in m’n zwembad zat xD ben nu 18 weken zwanger van mijn 1e kindje wel, wie weet is het erger bij de 2e of meer kids. Merk wel moeite op mijn werk om het overzicht te bewaren, maar mijn collega’s zijn heel begripvol en behulpzaam!
vorig jaar
Reactie op rebekka3
Mag ik je vragen hoe dat afkicken eruit zag en hoe lang dat duurde? Ik ben ...
Dopamine is gelukkig ook op andere manieren te krijgen (los van de hormonale disbalans, ik wil het zeker niet bagatelliseren! Maar hoop bieden). Slik je bijv ook al extra vitamine D? Ik slik echt 50 tot 75 ug. Verder ook goed om te onderzoeken waar je blij van wordt/energie van krijgt. Dat hoeven niet meteen uitjes of grote hobby’s te zijn, ik had in mijn burn-out bijv heel veel aan bloemetjes zoeken in een kleine wandeling :)
vorig jaar
Ik ben ook gestopt is meer dat mijn emoties wat extremer zijn dus boos is heel boos verdrietig is keihard janken 😅
vorig jaar
Reactie op brritt
Ik gebruik het in overleg met de psychiater nog wel tijdens mijn werk. Ik f ...
Ritalin en andere adhd medicatie staat op de lijst van opiaten. Dus of er ‘bewijs’ is of niet, voor mij een no-go. Maar als zoveel andere dingen erger worden en je ervaart stress is het altijd het overwegen waard. Geen oordeel overigens…