4 Reacties
17 dagen geleden
Ik wilde absoluut geen ruggenprik (teveel negatieve ervaringen gehoord in naaste omgeving).
Toen bij de eerste bevalling na 14 uur de intensiteit van de weeën wegviel, kreeg ik weeën opwekkers.
Hierbij ook een morfine pompje met Remifentanil gehad.
Maar een klein uurtje ofzo, was perfect om even bij te komen.
Deze bevalling, indien nodig zou ik daarvoor kiezen
17 dagen geleden
Ik heb een morfine pompje gehad, nadeel is dat je niet mag slapen en ik viel veel weg tijdens de bevalling. Plus ik heb hem te vaak ingedrukt dat ie op de laatste pijnlijkste weeën het niet meer deed.
17 dagen geleden
Reactie op jacoblucianna
Ik heb een morfine pompje gehad, nadeel is dat je niet mag slapen en ik vie ...
Voor de rest was et fijn
17 dagen geleden
Ik heb bij de eerste bevalling een ruggenprik gehad, bij de tweede een remifentanil pompje. Wat de beste optie is hangt af van de situatie. Bij mijn eerste had ik langdurig gebroken vliezen en was ik al meer dan 2 dagen bezig. We hadden nog wel even te gaan. Als het waarschijnlijk nog lang gaat duren is een ruggenprik een betere optie. Bij de 2e had ik al volledige ontsluiting maar geen persweeën. Ze wilden eerst geen pijnstilling geven, maar uiteindelijk mocht ik na lang zeuren remifentanil. Dat is heel snel weer uitgewerkt.
Grote nadeel van beide opties vind ik dat je aan bed gebonden werd. Ruggenprik nam bij mij helaas niet alle pijn weg, maar meestal is dat wel zo. Remifentanil haalt meer de scherpe randjes er af. Je kunt er beter door ontspannen. Ik vond het op dat moment heel fijn. Ik zou me goed inlezen in wat er bij komt kijken (infuus, continue bloeddruk meten, continue ctg, katheter) en ook in de mogelijke risico's. Je arts vertelt ze wel op dat moment maar dan ben je er misschien niet zo bij met je hoofd. Beide kunnen echt een hele goede optie zijn tijdens de bevalling, afhankelijk van hoe alles loopt. Je krijgt ook advies van de arts over welke optie zij aanbevelen. Maar het helpt als je weet wat er bij komt kijken.
Als je twijfelt over pijnstilling zou ik er wel op tijd naar vragen. Je vraagt het vaak op het moment dat je het echt nodig hebt. Maar er gaat nog wel wat tijd overheen voordat je het echt krijgt. Personeel moet tijd hebben, ze gaan met een ctg de baby een tijdje monitoren,infuus prikken etc. Je bent minimaal een halfuur verder. Handig om mee te nemen in je overweging.